Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

GfK Supermarktkengetallen
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Projecties van zorgkosten voor astma, COPD en respiratoire allergie
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Studiefinanciering hoger onderwijs
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
Duurzaamheid en kosten
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
1 LEDENVERGADERINGEN ACV-OPENBARE DIENSTEN STAD + OCMW ANTWERPEN 23/06/2009 en 25/06/2009 Auditorium – Nationalestraat 111 te Antwerpen.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Elke 7 seconden een nieuw getal
Regelmaat in getallen … … …
IJspakketten Annette Ficker Tim Oosterwijk
ALGEMENE VERGADERING VVSG VZW 16 juni 2011
Hervorming financiering ambtenarenpensioenen lokale besturen (Wetsontwerp 29 september 2011) Mark Suykens, algemeen directeur VVSG oktober2011.
Hervorming financiering ambtenarenpensioenen lokale besturen (Wetsontwerp 20 juli 2011) Mark Suykens, algemeen directeur VVSG Marijke De Lange, stafmedewerker.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Hervorming financiering ambtenarenpensioenen lokale besturen (Wetsontwerp 29 september 2011) Mark Suykens, algemeen directeur VVSG oktober2011.
Hervorming financiering ambtenarenpensioenen lokale besturen (Wet 24 oktober 2011) Mark Suykens, algemeen directeur, en Marijke De Lange, stafmedewerker.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
10? fiscale DI RUPO maatregelen Simon Claeskens District Manager Zuid Antwerpen Vrije Beroepen.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Jaarverslag 2011 KERNCIJFERS Vanuit V.O Pensioenfonds.
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Presentatie PhO Wonen december Opleveringen nieuwbouw op korte en middellange termijn Resultaten van de Inventarisatieronde planaanbod 2010.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV)
Algemene Ondernemersvaardigheden
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Welkom bij DUO.
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Transcript van de presentatie:

Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010

2 Statutaire pensioenlast: STAD en OCMW- wettelijk pensioen -Financieel plan Pensioenverzekering (niet gesolidariseerd) -Zilverfondsverzekering (bijdrageverzekering) -Pool 1 - ex omslagkas : bijdrage op loonmassa -Opmerkingen -Geen ombuiging verhouding statutairen / contractuelen -Stad  Inclusief kinderdagverblijven  Inclusief Stedelijk Onderwijs (niet onderwijzend personeel) -OCMW  Inclusief Zorgbedrijf  Inclusief ziekenhuizen

3 Pensioenverzekering – Financieel plan 2010 – projectie 30 jaar – Niet gesolidariseerde pensioenen

4 Tabel pensioenverzekering: aandachtpunten -Daling patronale bijdrage Stad (koopsom) vanaf 2026 van euro naar euro -Gedeelte intern reservefonds Stad + OCMW opgebruikt in Volledige dekking pensioenverbintenissen (100%) over de hele projectie in de toekomst

5 Bijdrageverzekering – Financieel plan 2010 – projectie 30 jaar – stad + ocmw

6 Tabel bijdrageverzekering: aandachtspunten -Toename loonmassa over de hele projectie tot in 2039 (zonder ombuiging verhouding statutairen / contractuelen) -Toelage Stad wordt met extra verhoogd vanaf Raming bijdragevoet pool 2 stijgt jaarlijks aanzienlijk tot 60% in Daling wordt terug ingezet vanaf Bijdrage “nieuwe regeling” (lineaire responsabilisering) wordt weergegeven in kolom 10 -Resultaat negatief (rood) in jaren waar bijdrages onvoldoende zijn. Daardoor beroep doen op reserves. -Totale reserves onvoldoende vanaf 2015 (Ethias buffer reserves reeds vanaf 2013)

7 PROBLEEMSTELLING : toekomstige financiering wettelijke pensioenen statutairen -1. Financiële toestand pool II : dreigend financieel tekort -Pensioenuitgaven >= bijdragen + Egalisatiefonds -Egalisatiefonds : injectie pool II > inkomsten (vakantiegeld) -  egalisatiefonds is leeg eind NOOD AAN EXTRA FINANCIERINGSBRON -2. Financiële toestand pool I : huidige reserve ca 700 miljoen -Pensioenuitgaven > bijdragen (afnemende loonmassa cfr fusie 76/82) -Reservefonds versneld opgebruikt indien lineaire responsabilisering. -NOOD AAN EXTRA FINANCIERINGSBRON

8 Hypothese : fusie pool 1 en pool 2 -Pensioenen van de fusiegemeenten ten laste van pool 1 komen ten laste van de stad en het OCMW van Antwerpen, mogelijke via de verrekening van een responsabiliseringsbijdrage. -Lineaire responsabilisering (nieuwe regeling)  Basisbijdrage: 30%  Correctiecoëfficient: 58%  Ondergrens: 30% -Druk op reservefonds stijgt : sneller opgebruikt -Meeruitgave Stad: rudementaire raming -Meeruitgave OCMW: rudementaire raming zonder oplossing ziekenhuisproblematiek -Meeruitgave Stad + OCMW: rudementaire raming

9 Meeruitgave Stad: rudementaire raming

10 Tabel meeruitgave Stad: aandachtspunten -Stijging statutaire loonmassa van tot euro in 2039 (geen ombuiging verhouding) -Inschatting bijdrage nieuw systeem van “Lineaire responsabilisering” (kolom Nieuwe bijdrage). -Meeruitgave nieuw systeem t.o.v. oud systeem wordt weergegeven in kolom Verschil. -Meeruitgave maximaal in 2018, namelijk euro -T.e.m is er een aanzienlijke jaarlijkse meeruitgave voor de Stad. Daarna is het systeem van lineaire responsabilisering voordeliger.

11 Meeruitgave OCMW: rudementaire raming zonder oplossing

12 Tabel meeruitgave OCMW: aandachtspunten -Daling statutaire loonmassa van tot euro in 2039 (uitdoving ZNA en Zorgbedrijf) -Inschatting bijdrage nieuw systeem van “Lineaire responsabilisering” (kolom Nieuwe bijdrage). -Meeruitgave nieuw systeem t.o.v. oud systeem wordt weergegeven in kolom Verschil. -De eerste jaren geen meeruitgave. Meeruitgave manifesteert zich vanaf Jaar op jaar is er een aanzienlijke stijging van de meeruitgave -Meeruitgave maximaal in 2039, namelijk euro. Mogelijke meeruitgave OCMW aanzienlijker dan deze van de Stad

13 Meeruitgave Stad + OCMW: rudementaire raming

14 Tabel meeruitgave Stad + OCMW: aandachtspunten -Stijging statutaire loonmassa van tot euro in Inschatting bijdrage nieuw systeem van “Lineaire responsabilisering” (kolom Nieuwe bijdrage). -Meeruitgave nieuw systeem t.o.v. oud systeem wordt weergegeven in kolom Verschil. -Jaar op jaar is er een aanzienlijke stijging van de meeruitgave -Meeruitgave aanzienlijk voor de gehele projectie en maximaal in 2035 ( euro)

15 Evolutie statutaire loonmassa: Pool 2 -Stad Antwerpen en OCMW Antwerpen (huidige vorm) -Tabel 1: Evolutie van de pensioenuitgaven -Statutaire werknemers worden vervangen door statutaire werknemers -Aangroei statutaire loonmassa -Tabel 2: Evolutie van de pensioenuitgaven -Statutaire werknemers worden vervangen door contractuele werknemers tot verhouding 40/60 -Beperkte aangroei statutaire loonmassa

16 STAD: vervanging statutairen door statutairen

17 STAD: vervanging statutairen door contractuelen (ombuiging naar verhouding 40/60)

18 Tabel evolutie pool 2 Stad: aandachtspunten -Tabel 1: geen ombuiging verhouding -Aangroei statutaire loonmassa van in 2009 tot in Aangroei totale pensioenen van in 2009 tot in Stijging pensioenlast tot maximaal 73,7% in Vanaf dan geleidelijke daling - Tabel 2: wel ombuiging verhouding -Stijging statutaire loonmassa van in 2009 tot in Aangroei totale pensioenen van in 2009 tot in Aanzienlijk hogere pensioenlast. Stijging tot maximaal 108,8% in Vanaf dan een geleidelijke daling

19 OCMW: vervanging statutairen door statutairen

20 OCMW: vervanging statutairen door contractuelen (ombuiging naar verhouding 40/60)

21 Tabel evolutie pool 2 OCMW: aandachtspunten -Tabel 1: geen ombuiging verhouding -Aangroei statutaire loonmassa van in 2009 tot in Aangroei totale pensioenen van in 2009 tot in Stijging pensioenlast tot maximaal 51,4% in Vanaf dan geleidelijke daling - Tabel 2: wel ombuiging verhouding -Stijging statutaire loonmassa van in 2009 tot in Aangroei totale pensioenen van in 2009 tot in Aanzienlijk hogere pensioenlast. Stijging tot maximaal 79,0% in Vanaf dan een geleidelijke daling

22 Ombuiging verhouding 60/40 naar 40/60 (statutair/contractueel)

23 Responsabilisering! -Risico Stad -Verzelfstandigde entiteiten -Risico OCMW -Ziekenhuizen

24 Responsabilisering en ombuiging: totaalfactuur wettelijke pensioenen