Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel Andere twee groepen: Ronde 1 pak een kaart
Ronde 2: korte vraagjes!
Les 5 groep 7 leerdoel Je leert om oppervlakte toe te passen in berekeningen van halve figuren (en stelling van Phytagoras) Wat weet je hier al van? Waarom is het handig dat we dit leren? Wanneer ga je dit gebruiken?
Hoe zou je het doen met halve figuren Hoe zou je het doen met halve figuren? We gaan weer oefenen met de oppervlaktedoos!
Welke figuren zitten er in de oppervlaktedoos? Rechthoek Gelijkbenige, rechthoekige driehoek Gelijkzijdige driehoek Ongelijkzijdige driehoek Parallellogram Waar moet je op letten bij de oppervlaktedoos? Wat valt op? Juf Liliane en ik lopen de komende periode rond om individuele lesjes te geven over de oppervlaktedoos bij de kinderen die dit nog niet gehad hebben.
Wat zou een scherpe driehoek zijn. Wat een rechthoekige driehoek Wat zou een scherpe driehoek zijn? Wat een rechthoekige driehoek? En wat een stompe driehoek? Teken op het bord.
Wat zou dan een gelijkzijdige driehoek zijn Wat zou dan een gelijkzijdige driehoek zijn? En een gelijkbenige driehoek? En een ongelijkzijdige driehoek? Teken op het bord.
Hoe reken je een oppervlakte uit bij onderstaand figuur?:
De lengte wordt ook wel basis genoemd De lengte wordt ook wel basis genoemd. Dit wordt duidelijker bij halve figuren
oppervlakte parallellogram
Dus: oppervlakte van een driehoek is basis x hoogte : 2 Dit gaan we met
Stelling van Pythagoras Hier valt zoveel mee te ontdekken Stelling van Pythagoras Hier valt zoveel mee te ontdekken. Als je het al weet, dan stttt! Niets verklappen. Ik loop rondjes voor de lesjes.
Evaluatie : Evaluatie: Is het doel gehaald? Waar moet je met deze opdracht rekening mee houden? Wat heb je geleerd? Wat ging er goed? Wat ging er niet zo goed? Vooruitblik: nieuwe leerdoel in november en december is het begrip inhoud