MEDMEC01 – Q1 – JAAR 2 2009/2010 THEMA: Het creatieve proces.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Advertisements

Elske Revelman de Vries
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
MEDMEC01 – Media en Creativiteit, module 1
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 6.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 2.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 3.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
22 september MedMec01 DT les 2
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
MedMec04 Engagement Media & Creativiteit Wiki: http//mediaencreativiteit.pbworks.com Docentenpagina- module- les.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
Media & Creativiteit 5 - Trends MEDMEC05 – Les 7 Roelof de Vries Feedback.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 6.
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 4 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 2 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 7.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Trends Research Medmc3 les 1 Thema: Cognitieve dissonantie
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 3 Week 4.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 6 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 1 Thema: Cognitieve dissonantie.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 5 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
THEMA: Het creatieve proces
Media en creativiteit Identiteit
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 4.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 3.
Medmec04 Engagement.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Media en creativiteit Identiteit les 7
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
E health, Domotica en E-learning
Transcript van de presentatie:

MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces

Wat is er in het nieuws?

Weekoverzicht Les week OnderwerpenVoorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 o Inleiding tot trends o Basis principes van trends: innovatiecurve Rogers o Doorspreken opdracht o Bestuderen modulewijzer o Voorbereiden volgende les o Opdracht 1: van 50 foto’s naar drie trends 2 o Theorie: van macro (culturele context) naar micro (product) o Feedback op eerste foto’s o Opdracht 1: van 50 foto’s naar drie trends 3 o Presentaties opdracht 1 o Thoerie behandelen o Uitleg opdracht 2A o opdracht 2A 4 o Feedback eerste resultaten 2A o Opdracht 2A 5 o Theorie behandelen o Oefenen in de les 2A o Uitleg opdracht 2B o Opdracht 2B 6 o Feedback eerste resultaten 2B o Opdracht 2B 7 o Presentaties opdracht 2B o Theorie behandelen o Uitleg opdracht 2 o Opdracht 2C 8 o Feedback eerste resultaten 2C o Opdracht 2C en 2D afronden 9 o Inleveren opdracht 1 en 2 o Voorbereiden herkansingsopdracht 10 o Chaosweek

Vandaag Extra uitleg Scenario’s Oefenen scenario’s Uitleg Backcasting

Huiswerk Opdracht 2: scenario’s en onderzoek – Ontwikkel een scenariomodel Benoem de belangrijkste trends, rangschik ze op impact en onzekerheid, maak keuze uit twee belangrijkste – Omschrijf elk scenario veld – Droom kansrijk concept in een van de velden – Onderbouw je keuze

Scenario maken Uitgangspunt formuleren Belangrijkste factoren identificeren Belangrijkste trends identificeren Rangschik factoren en trends op impact en onzekerheid Bepaal de logica en assen, –de twee trends met de grootste impact en onzekerheid Schwartz, Peter (1996). The Art of the Long View. Planning for the Future in an Uncertain World.New York: Doubleday.

Stap 1: Maak een longlist van alle signalen/trends rond een onderwerp Bijv. Advertising De eindgebruiker is de baas Niemand gelooft in advertenties Mensen worden gesponsord …

Stap 2: Zet alle aspecten in een schema Lettend op de impact die het heeft op het onderwerp –advertising – verticaal Lettend op hoe groot je de kans acht dat het gebeurt –horizontaal

Stap 3: Pak het heftigste signaal Namelijk: heeft veel impact en is heel onzeker –Bijv. de eindgebruiker is de baas Op basis hiervan pak je 2 uitersten –Bijv. zender-ontvanger en delen-bezit/hebben Deze 4 dimensies zet je op assen tegenover elkaar

Stap 4: Werk de scenario’s uit

Probeer het uit! Maak groepjes van 4 –Gebruik het verzamelde materiaal van 1 van jullie 4 –Werk de stappen uit! –Let op: opdracht is uiteindelijk individueel

Backcasting Vertrek vanuit de toekomst Stap 1: begin met een droom Stap 2: onderbouw je droom Stap 3: benoem 5 unieke eigenschappen van het concept Zie handout!

Ervaring van Jeroen met medi Ik liep over straat, piept mijn mobieltje op zijn hardst. Op het scherm zag ik een oproep “eerste hulp assistentie”, > 300 meter. Nu is het dus echt, flitst door mij hoofd. Snel volg ik het pad dat je scherm toont, en volg je de instructies. De lessen zaten nog vers in mijn hoofd, vorig jaar nog was ik met 12 de jongste die ooit het diploma haalde. Ik vond het gewoon leuk.

Huiswerk Lees de artikelen op de wiki –5 artikelen Begin aan 2B Mogelijkheid tot feedback volgende les