Praktijkschool “De Poort” Taalbeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in klas VB.
Advertisements

ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Welkom op het Dockingacollege
Early Warning System Kwaliteitscholen
Keuze van het examenpakket
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Informatieavond groep 8
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
meerjarig verbeterplan onderwijs
Werken naar onderwijsbehoeften
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Informatieavond Petrus en Paulusschool
De profielkeuze 31 oktober 2012
Welkom op de ouderavond van klas 3
Ouderavond Vwo 6 3 oktober 2013 Welkom op de Trompet A. Smulders, afdelingsleider N. Turkenburg, decaan.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
Informatieavond vwo 3 15 september Indeling Ouderavond Korte inleiding door: Directeur Onderbouw Teamleider Kennismaking met de mentor.
Informatieavond havo3 15 september Indeling Ouderavond Korte inleiding door: Directeur Onderbouw Teamleider Kennismaking met de mentor.
Wijkambitie Vleuten – De Meern 27 september 2012.
Workshop inhoud en beleid
Informatieve ouderavond mavo 4 26 januari 2012 Welkom!
Informatieve ouderavond mavo 4 26 januari 2012 Welkom!
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
OUDERAVOND klas 3.
Informatieavond klas 2 19 september Keuzes in klas 2 Leerwegkeuze Sector keuze of Intersectoraal + vakkenpakketkeuze + keuze beroepsgerichtprogramma.
Ouderavond klas 2 9 september Mentor(en) Mentor(en) Naam : Mailadres: Naam : Mailadres:
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Decaan ??????? Begeleidt keuzeprocessen op school:
Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori
Lees- en Taalonderwijs op de Beatrixschool: ‘naar een zo hoog mogelijk niveau van functionele geletterdheid’ Jaarplan 2011.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Taal en rekenen Joke van Balen.
R. de Vreede 25 september 2008 Voorlichting Tweede Fase.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Geerstraat Sterrenschool. Wat is de sterrenschool?  Het hele jaar open van zeven tot zeven  Kinderen leren in één klimaat  Maatwerk voor ieder kind.
Op Kynologisch Gebied in Nederland Raad van Beheer Evaluatie Keurmeesternotitie 2006 / 2007.
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Welkom welkom.
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Voorlichtingsavond onderbouw-2 Welkom! Informatie onderbouw-2.
Oranje Route 23 oktober Van harte welkom namens Locatie Thornstraat Locatie Wertastraat Locatie Parklaan Het College Cranendonck.
Ouderavond Vwo 6 en Havo 5 4 oktober 2012 Welkom op de Trompet M. Lorijn, afdelingsleider V6 C. Ligthart, afdelingsleider H5 a.i. N. Turkenburg, decaan.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond vmbo Woensdag 24 april 2013 Klas 2.
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Ouderavond V3 Profielkeuze. Het Keuzeproces Wie ben ik? Wie ben ik? Waar wil ik heen? Waar wil ik heen? Hoe kom ik daar? Hoe kom ik daar?
1. 2 Presentatie “Wat is er allemaal anders in klas 3” Verloop leerjaar 3+4 Organisatie Verandering weekrooster Verloop klas 3 Einde leerjaar 3; klaar.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Taalklassen Wereldwijzer
OUDERAVOND 3 vwo en gymnasium 13 september 2016
Commissie voor vrijwilligerswerk
Commissie voor vrijwilligerswerk
De vier profielen Cultuur en maatschappij Economie en maatschappij
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Vakkenpakketkeuze klas 3  klas 4
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Transcript van de presentatie:

Praktijkschool “De Poort” Taalbeleid Danielle van Maanen Corine Ballering (CPS)

De Poort Duinstraat 55 De Poort Landrepad 7

Achtergrond “Er zit meer in” Waarom taal? Zoektocht Doelen bepalen Onrust, bespreken in het team. Wat willen we… taal vergroot de kansen van leerlingen. Ontevreden over aanbod. Zoektocht… met wie wat en hoe… taalnetwerkbijeenkomsten, subsisie en cps, gemeente Den Haag Er uithalen wat er inzit, aansluiten op wat er is, methode onderzoek, kansen vergroten voor de lln., plezier krijgen / houden

Aan de slag April 2011: Taalwerkgroep Mei 2011: Subsidieaanvraag Aug. 2011: Informeren team Najaar 2011: Enquête + vrij lezen voorbereiding December 2011: Definitieve plannen Taalwerkgroep nav taalnetwerkgroep en subsidie aanvraag, Aanmelden op vrijwillige basis Contact met gemeente en CPS Informeren team: discrepantie tussen taalwerkgroep en overige collega’s. Enerzijds collega;’s ging het vlug voor, anderzijds enthousiaste taalwerkgroep kreeg weerstand… Vandaar uit om team betrokken te maken en het gevoel mee te denken/zeggen en aan te geven waar zie je kansen en wat vind je belangrijk dat er ontwikkeld wordt… is enquête ontstaan. Uitgewerkt per jaargroep en diverse secties. Besloten was iedereen gaat aan taal doen! Taalwerkgroep werkt enquete uit, heeft beslissingsbevoegdheid. NAV enquete zijn de definitieve plannen gemaakt en in december gepresenteerd aan het team.

Visie vanuit de enquête Door met taal bezig te zijn leren onze leerlingen zich beter te handhaven in de maatschappij; hun kansen te vergroten op de arbeidsmarkt; beter te communiceren.

Keuzes, wat gaan we doen? Vanuit de enquête Woordenschat - Praktijkvakken Leesmotivatie - Mentoren Taalklassen - 1 klas per locatie Taalwerkgroep - Taalwerkgroep Ook belangrijk mondelinge taalvaardigheid en lezen met begrip. Maar daar gaan we in augustus 2012 mee verder. Leesbegrip wel in de taalklassen. Experimenteren welke materialen en op welke manier. Meest betrokken docenten, gemotiveerd om dingen uit te zoeken. Taalklassen materiaal – toets en aanpak. Inhoudelijk gaat Corine hier op in.

Hoe nu verder? Schooljaar 2012 - 2013 Evaluatie binnen de taalwerkgroep Plannen voor 2012 – 2013 maken Organisatieontwikkeling Praktijkdocenten verloopt moeizaam…. Behoefte aan meer sturing. Daardoor komend jaar gekozen om nog niet uit te bereiden naar mondelinge taalvaardigheid maar aandacht voor woordenschat centraal te stellen. Rol van de leidinggevende te versterken. Vrij lezen verloopt zeer goed en positief. Boven een ieders verwachting. Taalklassen tevreden over nieuwsbegrip, docenten tevreden over passende perspectieven en referentieniveau kennis. Tevreden over de didactiektraining, in de lessen op zoek naar mogelijkheden tot differentiatie… verder op onderzoek uit. Willen kijken naar technisch leesbeleid. Plannen: Praktijkdocenten woordenschat verder worden aangestuurd en geimplementeerd. Vrij lezen gaat door, uitgebreid naar alle leerjaren. Nieuwsbegrip in leerjaar 1 t/m 3. Docenten in najaar de tijd om te werken met het programma en in het voorjaar docentvaardigheden omtrent lezen met begrip. Taalbeleidsplan schrijven en professionaliseren van leidinggevenden in het sturen op taalbeleid.

De vier B’s Bewust Belang Betrokken Bekwaam 100 60 naar 80 50 naar 75

Organisatieontwikkeling De vier B’s Taalbeleidsplan schrijven Personeelsbeleid / gesprekscyclus Teamleiders Taalwerkgroep

Tijd voor discussie

Contact Danielle van Maanen d.vanmaanen@poort.scoh.nl Corine Ballering 06-81954148 Corine Ballering c.ballering@cps.nl 06-50616755