11 HET VERKEER IN BELGIË EN DE REST VAN DE WERELD
11.1 DE GROTE BELGISCHE VERKEERSASSEN 81 11.1 DE GROTE BELGISCHE VERKEERSASSEN
Bij grotere verplaatsingen: AUTOSNELWEG Kenmerken: 81 11.1.1 DE AUTOWEGEN Bij grotere verplaatsingen: AUTOSNELWEG Kenmerken: 2 rijvakken in elke richting gescheiden door middenberm geen kruispunten
Europese wegen. Deze wegen overbruggen nationale grenzen. 81 11.1.1 DE AUTOWEGEN E-wegen? Europese wegen. Deze wegen overbruggen nationale grenzen. E40
Hoofdwegen 81 11.1.1 DE AUTOWEGEN Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV), Hoofdwegen
OPDRACHT 11.1 Steden? 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.
OPDRACHT 11.1 Steden? E-wegen? 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15.
OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 40
OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 17 40
OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 17 40 42
OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 19 17 40 42
OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 19 17 40 25 42
OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 19 34 17 40 25 42
OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 19 34 17 40 25 411 42
OPDRACHT 11.1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 19 34 17 313 40 25 411 42
In het noorden zijn er meer autosnelwegen. 11.1 DE AUTOWEGEN Reliëf Bevolking Metaalindustrie Vergelijk de dichtheid van het autosnelwegennet in het noorden met die van het zuiden. Wat stel je vast? In het noorden zijn er meer autosnelwegen. E-wegen Verklaring? Zwakker reliëf, dichter bevolkt, meer industrie.
Sinds 1970: personenautoverkeer verdrievoudigd 81 11.1 DE AUTOWEGEN Sinds 1970: personenautoverkeer verdrievoudigd Vrachtwagen verkeer zelfs verviervoudigd
is zeer beweeglijk, kan overal komen 81 11.1 DE AUTOWEGEN Verklaring succes: is zeer beweeglijk, kan overal komen door het gebruik van de container kan hij snel geladen en gelost worden.
“Vrachtwagens zijn magazijnen op wielen.” Verklaring: 81 11.1 DE AUTOWEGEN “Vrachtwagens zijn magazijnen op wielen.” Verklaring: ‘Just in time’-leveringen: fabrieken hebben nog weinig voorraad. Gevolg: Meer files
Belgische zeehavens? Oostende Zeebrugge Gent Antwerpen 82 11.1.2 DE VAARWEGEN IN BELGIË Belgische zeehavens? Oostende Zeebrugge Gent Antwerpen
Belgische zeehavens? Invoer: 150 miljoen ton Uitvoer: 120 miljoen ton 82 11.1.2 DE VAARWEGEN IN BELGIË Belgische zeehavens? Invoer: 150 miljoen ton Uitvoer: 120 miljoen ton
Kleinere havens landinwaarts: 2 000 km bevaarbare waterlopen 82 11.1.2 DE VAARWEGEN IN BELGIË Kleinere havens landinwaarts: 2 000 km bevaarbare waterlopen Brussel Luik Charleroi
Voordelen binnenschip: 82 11.1.2 DE VAARWEGEN IN BELGIË Voordelen binnenschip: Geen files, grote volumes, goedkoop, milieuvriendelijk Nadelen: Traag, gebonden aan waterweg
OPDRACHT 11.2 A= B= C= D= E= F= G=
OPDRACHT 11.2 1= 2= 3= 4= 5= 6= 7= 8= 9= 10= A= B= C= D= E= F= G=
OPDRACHT 11.2 A= B= C= D= E= F= G= 1= 2= 3= 4= 5= K. van Willebroek 6= 7= 8= 9= 10= 11= 12= 13= 14= 15= 16= 17= A= B= C= D= E= F= G= 18= 19=
Albertkanaal K. van Willebroek K. Brussel-Charleroi Hoofdwaterwegen? 82 11.1.2 DE VAARWEGEN IN BELGIË Albertkanaal K. van Willebroek K. Brussel-Charleroi Hoofdwaterwegen?
Dichtheid van het waterwegennet noorden zuiden 82 11.1.2 DE VAARWEGEN IN BELGIË Metaalindustrie Dichtheid van het waterwegennet noorden zuiden In het noorden zijn er meer waterwegen Verklaring? Zwakker reliëf, meer industrie.
N.M.B.S.= Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen 83 11.1.3 DE SPOORWEGEN IN BELGIË N.M.B.S.= Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
11.1.3 DE SPOORWEGEN IN BELGIË 83 11.1.3 DE SPOORWEGEN IN BELGIË 3 500 km spoorwegen 220 miljoen reizigers 36,5 miljoen ton vracht 20 250 werknemers 70% geëlektrificeerd 30% Diesel
11.1.3 DE SPOORWEGEN IN BELGIË Buitenlandse verbindingen? 83 11.1.3 DE SPOORWEGEN IN BELGIË Londen Amsterdam Buitenlandse verbindingen? Andere? Knooppunt: Keulen Parijs Lyon
11.1.3 DE SPOORWEGEN IN BELGIË 83 11.1.3 DE SPOORWEGEN IN BELGIË 3 500 km spoorwegen 220 miljoen reizigers 36,5 miljoen ton vracht 20 250 werknemers 70% geëlektrificeerd 30% Diesel
H.S.T.= Hoge snelheidstrein 83 11.1.3 DE SPOORWEGEN IN BELGIË Belang voor binnenlands spoorverkeer: H.S.T.= Hoge snelheidstrein Weinig of geen, er zijn slechts enkele opstapplaatsen Internationale bestemmingen
Geen files, grote volumes, milieuvriendelijk 83 11.1.3 DE SPOORWEGEN IN BELGIË Voordelen trein: Geen files, grote volumes, milieuvriendelijk Nadelen: Traag, gebonden aan spoorweg
Tegenstelling noord zuid? 83 11.1.3 DE SPOORWEGEN IN BELGIË Tegenstelling noord zuid? Ja, het spoorwegennet is in het noorden dichter.
11.1.4 DE BELGISCHE LUCHTHAVENS Belangrijkste luchthaven: 84 11.1.4 DE BELGISCHE LUCHTHAVENS Belangrijkste luchthaven: Zaventem poort
11.1.4 DE BELGISCHE LUCHTHAVENS 84 11.1.4 DE BELGISCHE LUCHTHAVENS Antwerpen (Deurne) Oostende 11.13 België luchtvaart Charleroi (Gosselies) Luik (Bierset)
Deze kleinere luchthavens worden vooral gebruikt door: 84 11.1.4 DE BELGISCHE LUCHTHAVENS Deze kleinere luchthavens worden vooral gebruikt door: Omdat: latere check-in, snellere afhandeling bagage, goedkopere taksen zakenmensen lowcostmaatschappijen
11.1.4 DE BELGISCHE LUCHTHAVENS 11/9/2001: terreuraanslagen New York 84 11.1.4 DE BELGISCHE LUCHTHAVENS Verklaring daling 2002: 11/9/2001: terreuraanslagen New York 7/11/2001:Faillissement
85 11.2 HET VERKEER IN EUROPA
Drie landen met dichtste autosnelwegennet? 85 11.2.1 HET WEGVERKEER Drie landen met dichtste autosnelwegennet? Autosnelwegen België, Nederland, Duitsland
Vergelijk met industriekaart 85 11.2.1 HET WEGVERKEER Vergelijk met industriekaart Dit zijn ook erg geïndustrialiseerde regio’s. Autosnelwegen Industrie
85 11.2.1 HET WEGVERKEER Autosnelwegen Kopenhagen - Kolding - Hamburg - Bremen - Eindhoven - Brussel - Parijs - Lyon - Montpellier - Barcelona - Zaragoza - Madrid E20 E45 E22 E34 E37 E19 E60 E15 E90
Bergpassen Kleine St.-Bernard Simplon Brenner Tunnels Mt. Blanc 85 11.2.1 HET WEGVERKEER Bergpas Tunnel Bergpassen Kleine St.-Bernard Simplon Brenner Tunnels Mt. Blanc Grote St.-Bernard St.-Gothard
HST-lijnen Brussel … Londen Parijs Lyon Amsterdam Keulen 85 11.2.2 HET SPOORVERKEER HST-lijnen Brussel … Londen Parijs Lyon Amsterdam Keulen
Europese havens Elbe: Hamburg Seine: Le Havre Rijn-Maas: Rotterdam 85 11.2.3 HET SCHEEPSVERKEER Europese havens Elbe: Hamburg Seine: Le Havre Rijn-Maas: Rotterdam R H B Weser: Bremen LH
Verbinding Noordzee – Zwarte Zee 85 11.2.3 HET SCHEEPSVERKEER Verbinding Noordzee – Zwarte Zee Rijn Main Main-Donaukanaal Donau
11.3 HET VERKEER IN DE WERELD 86 11.3 HET VERKEER IN DE WERELD
11.3 HET VERKEER IN DE WERELD Transport op wereldschaal twee soorten 86 11.3 HET VERKEER IN DE WERELD Transport op wereldschaal twee soorten snel transport van kleinere volumes: traag transport van grotere volumes: vliegtuig schip
Wat valt op in top 10? 5 van de 10 liggen in de V.S. 86 11.3.1 HET LUCHTVERKEER Wat valt op in top 10? 5 van de 10 liggen in de V.S. T NY S C TA W Ma Mo Dj A Ho H R Mu J L Si
Voornaamste scheepvaartroutes naar Europa 86 11.3.1 HET LUCHTVERKEER Voornaamste scheepvaartroutes naar Europa aardolie ijzererts kopererts tarwe rijst T NY S C TA W Ma Mo Dj A Ho H R Mu J L Si
Wat valt op in top 10? 5 van de 10 liggen in China. 87 11.3.1 HET LUCHTVERKEER Wat valt op in top 10? 5 van de 10 liggen in China. T NY S C TA W Ma Mo Dj A Ho H R Mu J L Si
HET WEGVERKEER IN BELGIË 11 Een autosnelweg is een weg met gescheiden rijbanen, met minstens twee rijvakken inelkerichting, zonder gelijkvloerse kruisingen. Het autowegennet ten noorden van Samber en Maas is veel dichter omdat er meermensen wonen, er meer industrie te vinden is en het reliëf er zwak is. Voor personen- en goederenverkeer zijn de auto en de vrachtwagen de meestgebruikte vervoermiddelen. Ze kunnen overal komen. Binnenvaart is de scheepvaart op de binnenwateren: kanalen en bevaarbare rivieren. De Belgische waterwegen sluiten aan op het Europese waterwegennet zoals deRijn-Donauverbinding waardoor de Noordzee met de Zwarte Zee verbonden is. Ten noorden van Samber en Maas is het waterwegennet dichter omdat het reliëf er zwak is, er meer mensen wonen en er meer industrie is.
HET WEGVERKEER IN BELGIË 11 7. De binnenscheepvaart is goedkoop, veilig en kan veel lading vervoeren. Het gaat weltraag en is gebonden aan vaste verkeerswegen. Kanalen en bevaarbare waterwegen vormen een lokalisatiefactor voor sommige bedrijven die er hun grondstoffen en/of energiebronnen langs aanvoeren en hunafgewerkte producten er langs afvoeren. Brussel vormt het knooppunt van het Belgisch spoorwegennet. Het Belgische spoorwegennet is aangesloten op de internationale HST-lijnen. Het spoorwegvervoer is snel, goedkoop en milieuvriendelijk maar plaatsgebonden. Luchtvervoer gaat erg snel maar is duur en milieubelastend: vervuilende motoren en veel geluidshinder in de buurt van veel plaats opeisende luchthavens. Grondstoffen en energiebronnen worden vanuit heel de wereld naar Europa vervoert.