Werkcollege Elektrotechniek Tweede Bachelor Ingenieurswetenschappen 2007-2008 Olv Marnix Goossens – Jacques TIBERGHIEN
Doelstellingen Kennismaken met de kern van het ingenieursberoep: het ontwerpen. Leren middelgrote Java programma’s aanpassen. Ontdekken dat triviale oplossingen vaak ontoereikend zijn en het nut van diepgaandere modellering inzien. Kennismaken met groepswerk. Mondeling en schriftelijk leren verslag uitbrengen. De vele mogelijkheden en moeilijkheden van computersturingen ontdekken. Vaardigheden verwerven voor het bouwen van elektronische systemen.
Nieuw Programma Werkcollege E : 6 dagen labo Java leren : Inleiding + zelfstudie + 2 halve dagen oefeningen Labo : geïntegreerd project Computergestuurd regelsysteem ontwerpen Kennismaken met sensoren en actuatoren Niet-triviaal software project verwezenlijken Verschil tussen theorie en praktijk vaststellen Plezante souvenirs opdoen en een beetje handigheid ontwikkelen
Groepswerk
Thema Watertoren ?
De opgave Beschikbaar : Een watertoren met hydraulische kringloop Een elektrische pomp + elektrische regelkranen Allerlei sensoren (waterpeil, druk, debiet) Een klassieke PC met windows Interfaces tussen sensoren, actuatoren en seriële poort van PC (ook mogelijkheid tot zelfbouw !) Java simulator van watertoren en elementaire regelaar Gewenst : Regelsysteem dat waterpeil zo goed mogelijk een opgelegd, variabel niveau doet aanhouden, welke ook de variaties van het watergebruik zijn
Experimental Set-up Water-level Control system (to be designed By the students) 3 Water usage simulation 2 5 4 6 1
Experimental Set-up Alternative with analog controller Water-level Control system (to be designed By the students) Analog controller 3 Water usage simulation 2 5 4 6 1
R&D subprojecten Vrijwillige bijdragen tot verbetering watertoren Verbeteren simulator Aanvulling en verbetering hydrodevices Ijking en parallel werking met toren Nieuwe sensoren Capacitieve niveaumeting ??? Pitot debietmeter ??? Verbeterde actuatoren Pompsturing met variabele frequentie Communicatie protocol en microprogrammatie Antwoorden langer dan 8 bit Bepalen en evt. Verhogen van ritme metingen.
Verloop van het project (1) Kennismaking met opstelling en simulator Verdeling taken in groep + tijdschema Checkpoint (einde dag 2) Keuze sensoren Sensoren proberen Keuze Actuatoren Actuatoren proberen Regeling bedenken Regeling simuleren Top level ontwerp maken Checkpoint (einde dag 3)
Verloop van het project (2) Verwezenlijking Software en/of hardware Integratie en Testen op simulator en toren Verbeteringen Aanbrengen Integratie en Testen op simulator en toren Competitie en Presentatie Voorbereiden Checkpoint (tijdens zittijd)
Begeleiding Bibliotheek met documentatie van de beschikbare componenten (http://parallel.vub.ac.be/education/watertoren/) Consulent voor globaal ontwerp (Jacques, Marnix) Consulent voor Java (Jan, Joris) Consulent voor camera ( Maryse) Checkpoint = rapportering door volledige groep bij consulenten globaal ontwerp Technische hulp voor redelijke aanpassingen beschikbaar
Evaluatie (eerste zit) Kwaliteit creativiteit en “kostprijs” van oplossing (per groep, 10%) Schriftelijk handleiding van het systeem (per groep, 10%). Mondelinge presentatie en demo (per groep, 10%) Competitie tussen de verschillende groepen (per groep, 10%) Werking en productiviteit van de groep (per groep 10%) Evaluatiegesprek (individueel, 50%) Kennis van Java Elke student moet inzicht verworven hebben in alle aspecten die bij dit project aan bod kwamen Elke student moet de werking van de groep en de bijdrage van de andere leden evalueren Het groepscijfer wordt vermenigvuldigd door de individuele bijdrage om het eindcijfer te bepalen
De competitie
Evaluatie (tweede zit) De punten behaald voor het groepswerk blijven behouden. Indien het schriftelijk verslag onvoldoende was (<10/20) moet de student een nieuw verslag maken. Het gewicht van het groepswerk wordt dan verminderd tot 25% en het nieuwe verslag krijgt een gewicht van 25% Mondeling examen (individueel, 50%) Java Elke student moet inzicht verworven hebben in alle aspecten die bij dit project aan bod kwamen