Werkcollege Elektrotechniek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stage bij Technische Informatica
Advertisements

Module 1.1: Inleiding technische informatica
Masterclass SIEMENS 1 Industriële bussen, netwerken
Laptopproject VUB: planning van een bijdrage
Project No Vertaling van Miriam Zweverink Presentatie 2009 Tool 6 en 7 Ergo-Check Zithouding- Check.
Project Software Engineering
Onderzoekscompetenties en VOET-en
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
INITIATIECURSUS COMPUTER EN INTERNET VOOR ONTHAALOUDERS.
Formatief - summatief evalueren
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Digitale Elektronica en Processoren
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Meten en experimenteren
Meten en Experimenteren omkadering
DB Inleiding Databases Geert-Jan Houben.
Inleiding Software Engineering
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Pal scoort op vele velden Full Marks. 1.Wat is PALS ? 2.Opgave 3.Aanpak en werkwijze 4.Resultaten 5.Besluit.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
De ervaringen met het wijkgezondheidswerk in Eindhoven.
1 Introductie eerste jaarsstudenten 2007
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Research & Development 1 Tom Heskes, Erik Barendsen, Peter Lucas Voorjaar 2007.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
De opleiding mechatronica
1 APLAI 1112 Advanced Programming Languages for Artificial Intelligence (H02A8A) Plichtvak voor Master in de ingenieurswetenschappen CW (AI) Plichtvak.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Project 2de kan
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek TIRPRJ01b – lesweek
Evaluatie Leerlijnen.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Workshop evalueren Dcp
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Training digitale didactiek
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
It’s LiFe!. it’s life tool sensor zelfmangement ondersteunings programma coaching en feedback systeem.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Periode 3 SWLOM1 SWPAOT1. Inhoud Uitgangspunten Project Groepjes maken Beoordeling Projecten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Hogeschool Informatica
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Communicatie en taal Begrippen: Gegevens Informatie
Joost Luttinkhuis personen plus eventuele extra genodigden
Eindproject informatica
<naam bedrijf> & <naam school>
Transcript van de presentatie:

Werkcollege Elektrotechniek Tweede Bachelor Ingenieurswetenschappen 2007-2008 Olv Marnix Goossens – Jacques TIBERGHIEN

Doelstellingen Kennismaken met de kern van het ingenieursberoep: het ontwerpen. Leren middelgrote Java programma’s aanpassen. Ontdekken dat triviale oplossingen vaak ontoereikend zijn en het nut van diepgaandere modellering inzien. Kennismaken met groepswerk. Mondeling en schriftelijk leren verslag uitbrengen. De vele mogelijkheden en moeilijkheden van computersturingen ontdekken. Vaardigheden verwerven voor het bouwen van elektronische systemen.

Nieuw Programma Werkcollege E : 6 dagen labo Java leren : Inleiding + zelfstudie + 2 halve dagen oefeningen Labo : geïntegreerd project Computergestuurd regelsysteem ontwerpen Kennismaken met sensoren en actuatoren Niet-triviaal software project verwezenlijken Verschil tussen theorie en praktijk vaststellen Plezante souvenirs opdoen en een beetje handigheid ontwikkelen

Groepswerk

Thema Watertoren ?

De opgave Beschikbaar : Een watertoren met hydraulische kringloop Een elektrische pomp + elektrische regelkranen Allerlei sensoren (waterpeil, druk, debiet) Een klassieke PC met windows Interfaces tussen sensoren, actuatoren en seriële poort van PC (ook mogelijkheid tot zelfbouw !) Java simulator van watertoren en elementaire regelaar Gewenst : Regelsysteem dat waterpeil zo goed mogelijk een opgelegd, variabel niveau doet aanhouden, welke ook de variaties van het watergebruik zijn

Experimental Set-up Water-level Control system (to be designed By the students) 3 Water usage simulation 2 5 4 6 1

Experimental Set-up Alternative with analog controller Water-level Control system (to be designed By the students) Analog controller 3 Water usage simulation 2 5 4 6 1

R&D subprojecten Vrijwillige bijdragen tot verbetering watertoren Verbeteren simulator Aanvulling en verbetering hydrodevices Ijking en parallel werking met toren Nieuwe sensoren Capacitieve niveaumeting ??? Pitot debietmeter ??? Verbeterde actuatoren Pompsturing met variabele frequentie Communicatie protocol en microprogrammatie Antwoorden langer dan 8 bit Bepalen en evt. Verhogen van ritme metingen.

Verloop van het project (1) Kennismaking met opstelling en simulator Verdeling taken in groep + tijdschema Checkpoint (einde dag 2) Keuze sensoren Sensoren proberen Keuze Actuatoren Actuatoren proberen Regeling bedenken Regeling simuleren Top level ontwerp maken Checkpoint (einde dag 3)

Verloop van het project (2) Verwezenlijking Software en/of hardware Integratie en Testen op simulator en toren Verbeteringen Aanbrengen Integratie en Testen op simulator en toren Competitie en Presentatie Voorbereiden Checkpoint (tijdens zittijd)

Begeleiding Bibliotheek met documentatie van de beschikbare componenten (http://parallel.vub.ac.be/education/watertoren/) Consulent voor globaal ontwerp (Jacques, Marnix) Consulent voor Java (Jan, Joris) Consulent voor camera ( Maryse) Checkpoint = rapportering door volledige groep bij consulenten globaal ontwerp Technische hulp voor redelijke aanpassingen beschikbaar

Evaluatie (eerste zit) Kwaliteit creativiteit en “kostprijs” van oplossing (per groep, 10%) Schriftelijk handleiding van het systeem (per groep, 10%). Mondelinge presentatie en demo (per groep, 10%) Competitie tussen de verschillende groepen (per groep, 10%) Werking en productiviteit van de groep (per groep 10%) Evaluatiegesprek (individueel, 50%) Kennis van Java Elke student moet inzicht verworven hebben in alle aspecten die bij dit project aan bod kwamen Elke student moet de werking van de groep en de bijdrage van de andere leden evalueren Het groepscijfer wordt vermenigvuldigd door de individuele bijdrage om het eindcijfer te bepalen

De competitie

Evaluatie (tweede zit) De punten behaald voor het groepswerk blijven behouden. Indien het schriftelijk verslag onvoldoende was (<10/20) moet de student een nieuw verslag maken. Het gewicht van het groepswerk wordt dan verminderd tot 25% en het nieuwe verslag krijgt een gewicht van 25% Mondeling examen (individueel, 50%) Java Elke student moet inzicht verworven hebben in alle aspecten die bij dit project aan bod kwamen