Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.larmoire. 2. lescalier 3. La grand-mere 4. Le canapé
Advertisements

De gemiddelde leerling
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Innoveren voor gezondheid
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Bemiddeling bij bouwconflicten Mr ing. J.J. van de Vijver 16 maart 2005.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
HOOFDSTUK 12 Media.
Welkom op BK City Wytze Patijn Decaan Faculteit Bouwkunde.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Het ontwikkelingsperspectief
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Naar het Jaareinde toe
Excursie Röntgenafdeling Vie Curi Venlo 15 september 2009 ZijActief Koningslust ZijActief Koningslust Excursie Rontgenafdeling Vie Curie Venlo.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Onderwijsconferentie
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Breuken-Vereenvoudigen
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Het Heiligdom Een Afbeelding voor Redding 4e Kwartaal 2013 INLEIDING
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Schitterende Organisaties®
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
OHT 9.1 De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Reclameonderzoek In dit hoofdstuk zul je het.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
aangename ont - moeting
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
* Volgende dia: Klik linker muisknop Klik op "Beeld" \ "Diavoorstelling" of "View" \ "Slide Show" (menubalk PowerPoint) © Alec Van Rompuy
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen Niels van Oort Ties Brands Erik de Romph

Uitdagingen in het OV Kosten staan onder druk: lijnen schrappen, frequenties verlagen? Reiziger eist hogere kwaliteit Doelen: Hogere kostendekkingsgraad Hogere bezettingsgraad Modellen en data helpen het OV verbeteren

Data en modellen Evaluatie Analyse Verbeterplannen Prognose Beter en efficiënter OV

Inzicht in kansen Data en modellen helpen te illustreren Functioneren huidige netwerk en dienstregeling Voorspellen toekomstige effecten Financiële en maatschappelijke effecten van: Lage snelheid en doorstroming Suboptimaal netwerk Suboptimale dienstregeling Potentie van verbeteringen Inschatting > €10- €50 miljoen te besparen op OV in Nederland met hogere kwaliteit Voorbeelden Utrecht: 30 s. sneller op corridor: tot € 400.000 minder kosten per jaar Den Haag: 5-15% meer reizigers door hogere betrouwbaarheid Tram Maastricht:> €4 Miljoen /jaar aan maatschappelijke baten door hogere snelheid en betrouwbaarheid Tram Utrecht: :ca. €200 Miljoen aan maatschappelijke baten door hogere snelheid en betrouwbaarheid

Twee dimensies Big Data Voertuigen - snelheid, stiptheid, vertragingen - > GOVI Reizigers - in- en uitstappers, overstappers, patronen - > Chipkaart Combinatie - Betrouwbaarheid OV vanuit reizigersperspectief

Gebruik Big Data Evaluatie (terugkijken) Prognose (vooruitkijken) Cijfermatig Spreadsheet, business intelligence Geografisch GIS Verkeersmodel Prognose (vooruitkijken) Whatif analyses OV Lite aanpak

Chipkaartdata (1/2) In potentie data over: Instappers Uitstappers Overstappers Elk moment van de dag, week, jaar Tariefsoort Anonimiteit garanderen Beschikbaarheid Welke partij? Keten

Chipkaartdata (2/2) Koppelen aan verkeersmodel: Zicht op verleden Grip op de toekomst Elasticiteitenmethode (unimodaal, snel en goedkoop) Whatif scenario’s Halte erbij of samenvoegen Sneller of frequenter Ander tarief Snel inzicht in veranderingen: Reizigers Kostendekkingsgraad Bezettingsgraad

Fictieve data

Fictieve data

Fictieve data

Fictieve data

Fictieve data

Fictieve data

Fictieve data

Fictieve data

Fictieve data

Fictieve data

Fictieve data

Fictieve data

Fictieve data

Fictieve data

Fictieve data

Alle stromen vanuit een specifieke halte Fictieve data

Indicatie kostendekkingsgraad Fictieve data

Reizigers over de dag Fictieve data

HB-patronen Fictieve data

What if?

Overzicht modeltechnieken Multimodaal model OV-lite Quick scan Modaliteiten Auto, OV, fiets OV Schaalniveau Nationaal, regionaal en lokaal Lijnsgewijs Tijdshorizon 10-20 jaar <10 jaar <5 jaar Type projecten Strategische projecten, combinatie ruimte en verkeer OV projecten in een netwerkcontext Kleine aanpassingen OV lijnen Pluspunten Inzicht in modal split, input voor MKBA Goed verklaarbare effecten op OV netwerk Snel maatwerk

OV lite Een unimodale modeltechniek Op basis van elasiticiteiten Dus alleen OV wordt gemodelleerd Op basis van elasiticiteiten Dus lagere kosten / reistijd / wachttijd leveren extra reizigers op Netwerkcontext In OmniTRANS

Effectberekeningen (varianten) Frequentieverhoging / -verlaging Snelheidsverhoging / -verlaging Extra haltes / opheffen haltes Doorkoppelingen Verlengen / verkorten van lijnen Aantakken op stations Tariefaanpassingen

Output Gebruik maken van de outputfunctionaliteiten in OmniTRANS (Verschil)Plots Per regio of gebied: (Verandering in) reizigerskilometers (Verandering in) aantal reizigers (Verandering in) kostendekkingsgraad Grafieken/tabellen

Whatif: Nieuwe route Fictieve data

Whatif: Verhoogde frequentie Fictieve data

Conclusies Grote uitdagingen in het OV - Data en modellen faciliteren verbeterproces - Nieuwe mogelijkheden door nieuwe databronnen - Nieuwe toepassingen verkeersmodellen Aandachtspunt: Beschikbaarheid data

Contact Artikelen: Niels van Oort NvOort@Goudappel.nl https://nielsvanoort.weblog.tudelft.nl/ http://www.goudappel.nl/adviseurs/niels-van-oort/