1 Toelichting OBPWO 06.00: De beginsituatie van leerlingen in het eerste leerjaar B van het secundair onderwijs Rianne Janssen Faculteit Psychologie en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
September 2012 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZatZon 3031 Startvergadering tot Wk EERSTE SCHOOLDAG MR Luizencontroleweek.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Structuur secundair onderwijs
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Brussel nader onderzocht
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
ZijActief Koningslust
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Transcript van de presentatie:

1 Toelichting OBPWO 06.00: De beginsituatie van leerlingen in het eerste leerjaar B van het secundair onderwijs Rianne Janssen Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen K.U. Leuven VLOR, 25 november 2010

2 Peiling wiskunde in het Beroepsvoorbereidend Leerjaar Twee studies

3 Doelstelling OBPWO-project Beginsituatie 1B-leerling –Toetsen wiskunde en Nederlands –Achtergrondvragenlijsten Leerlingen Ouders Leerkrachten Meten van leerwinst voor wiskunde (BVL)

4 Doelstelling peilingsonderzoek hoofddoel: –Evaluatie realisatie ontwikkelingsdoelen –Systeemniveau –Anonimiteit scholen, leerlingen gegarandeerd

5 Het peilingsinstrument SchaalOD Getalinzicht en hoofdbewerkingen 1 Getalinzicht6 2 Hoofdbewerkingen7,9 3 Breuken optellen en aftrekken8 Zakrekenmachine 4 Zakrekenmachine14, 16 Geld en rekenen in praktische situaties 5 Functioneel rekenen in praktische situaties10 – 13 6 Geld50 Meetkunde 7 Visualiteit en percepto-motoriek2 – 5 8 Lijnen en hoeken26 – 31 9 Vlakke figuren en ruimtelijke figuren herkennen, classificeren en tekenen32–38,40,42,43 10 Berekenen van omtrek, oppervlakte, inhoud39, 41, 44 Informatieverwerving en- verwerking 11 Tabellen, grafieken, diagrammen en gemiddelde45, Schaal45 – 47, 49 Meten 13 Begrijpen en meten van grootheden18 – 20, 23, Rekenen met grootheden21, 22, 24

6 Afnamedesign

7 Doelstelling peilingsonderzoek hoofddoel: –Evaluatie realisatie ontwikkelingsdoelen –Systeemniveau –Anonimiteit scholen, leerlingen gegarandeerd nevendoelen: –Analyse van verschillen achtergrondvragenlijsten –Verband beginsituatie in 1B

8 Steekproef scholen 1B 195 scholen 3493 leerlingen BVL 195 scholen 5792 leerlingen Begin oktober 2006Begin juni 2008

9

10 1B (2006) N=3454 BVL (2008) N= % 3BSO N=31 BuSO N=28 1B N=35 1A N=57 Ander N=43 Onbekend of van school veranderd N=753 1% 2% 1% 22% Deels longitudinaal design

11 Peiling wiskunde BVL: waar zat leerling vorig schooljaar? (indien bekend*) OKAN (1%) Lager onderwijs (0.7%) Buitengewoon onderwijs (0.4%) * 5% onbekend

12 Enkele bevindingen Diversiteit leerlingen –1B –BVL Resultaten toetsscores –1B –BVL Samenhang toetsprestaties met achtergrondvariabelen

13 De leerlingen en hun gezin Ter info: vergelijking met 2 de jaar A-stroom

14 Geslacht Meisje Jongen A-stroom 1 B =

15 Leeftijd 2 de jaar A-stroom 1B

16 GOK-indicatoren

17 Hiërarchische klassenanalyse op GOK-criteria Diploma moeder Trekkende bevolking thuistaalVervangings- inkomen Buiten gezin 61.5%

18 De leerlingen en de school Schoolloopbaan Leerbeperkingen Beleving

19 Van waar komen leerlingen in 1B? 20.9% 68.7% 24.2% 2.8% 1.4% Informate databestanden departement onderwijs

20 Leerbeperkingen

21 Welbevinden op school (BVL)

22 Besluit: grote diversiteit 1B

23 Enkele bevindingen Diversiteit leerlingen –1B –BVL Resultaten toetsscores –1B –BVL Samenhang toetsprestaties met achtergrondvariabelen

24 BEGINTOETS WISKUNDE Verdeling van het percentage juiste antwoorden voor de totale toets wiskunde

25 BEGINTOETS NEDERLANDS Verdeling van het percentage juiste antwoorden voor de totale toets Nederlands

26

27 Opmerking bij peilingsresultaten Hoge mate van afwezigheid bij peiling –Aantal opgegeven afwezige leerlingen: 7.9% (dag 1) en 8.5% (dag 2) Ontbrekende gegevens ~ risicoleerlingen?

28 Verband met behalen van ontwikkelingsdoelen volgens leerkracht Haalt OD Haalt OD niet Leerkracht twijfelt

29 Enkele bevindingen Diversiteit leerlingen –1B –BVL Resultaten toetsscores –1B –BVL Samenhang toetsprestaties met achtergrondvariabelen

30 Samenhang begintoetsen Leerling-, klas- en schoolkenmerken Verband met –attestering na 1B –Behalen getuigschrift basisonderwijs Leerwinst: verband met peilingsresultaat BVL

31 Verdeling van de variantie

32 Predictoren resultaten begintoetsen

33 Verklaarde variantie door de variabelen in het definitieve model (Tabel 7.17)

34 attestering

35

36 Getuigschrift basisonderwijs

37 Verband met beginscores wiskunde

38 Begintoets wiskunde Toetsprestatie BVL leerwinst

39 Begintoets wiskunde Toetsprestatie BVL Zoeken naar verschillen tussen leerlinggroepen Verwachte score

40 Leerwinst Significante samenhang: –2 of meer jaar schoolse achterstand (-) –Aantal boeken thuis (+) –Verstandelijke handicap (-) –Onderwijsnet: officieel (-) –Concentratiegraad (-)

41 Besluit Diversiteit leerlingen B-stroom Uiteenlopende toetsresultaten Predictieve waarde begintoetsen –Attestering en getuigschrift BaO –Leerwinst wiskunde