Groep 4, klas 1U De Zwijgspiraal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie en draagvlak
Advertisements

Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen
Psychologie en energiebesparing
Hoofdstuk 6-12 Kort samengevat.
TENTAMEN: 29 januari 2003, u Tentamenstof Boek Collegestof (sheets & filmpjes) Tentamenvragen: mc + open vragen.
Edzard Boland Luchtvaart- en Bedrijfspsychologie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Drugs Shannen Venstra.
Solomon Ash Grondlegger van de Sociale psychologie
Waarnemen.
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Onderwijspsychologie
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Arousal, angst & stress Definities
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van groepsgedrag
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Gedrag in organisaties, 10e editie
De Fundamenten van Individueel Gedrag
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Is vrijheid. een illusie. Bart Engelen. Nacht van de Filosofie
Vereisten voor een screeningsprogramma
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Opbrengsten van onderwijs
ANW - inductie & deductie
recipients’ impressions of senders’ likability
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Een theoretische verkenning
Soorten en typen onderzoek
Sociale perceptie.
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Mens en Moraliteit Gerard Numan Gerardnuman.nl/planning.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
De levensbeschouwelijke analyse
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Docent: Anco R.O. Ringeling
Analyse maatschappelijk vraagstuk
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Ontwikkeling van het jonge kind
Erfelijkheid.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Psychologieles 7 lesweek 7
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Lastenverlichting op arbeid: geen gratis lunch Paul de Beer UvA-AIAS & De Burcht.
DE EFFECTEN VAN GAMES ONDERZOCHT. INLEIDING  Voorbeeld Robert steinhauser.
Nut en noodzaak van het ruismodel  NHV Tijdreeksanalyse discussiemiddag  Koen van der Hauw  1 oktober 2015 Enkele praktische ervaringen.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Zoektocht naar goed toezicht Goed toezicht en de betekenis voor de interactie tussen RvC en bestuur afstudeerexamen 9 september 2015, Karin van Dreven.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
De fundamenten van groepsgedrag
Ons beeld van criminaliteit
Ons beeld van criminaliteit
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Basics over communicatie
Ontwikkelingen in de recreatie
EXPERIMENT SHEET A/B TEST
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Groep 4, klas 1U De Zwijgspiraal

Welkom Wie vertelt wat Inleiding

Wat is de zwijgspiraal? Elisabeth Noelle-Neumann Grote macht van de media Effecten van alle boodschappen

Uitgangspunten Mensen zijn irrationeel Grote macht van de media De macht van de media wordt groter naarmate het soort medium selectief gebruikt bemoeilijkt

Uitgangspunten 4. De invloed van de media is slecht 5. Mensen leven voortdurend in angst voor sociale isolatie 6. Mensen hebben de neiging zicht te conformeren met de heersende opvattingen

In schema

Individuen  frequentieverdeling welke aanwezig sterkte ontwikkelingen

Eigen mening uiten: frequentieverdeling verwachte ontwikkelingsrichting individuele taxatie gunstig: openbaren mening minder gunstig: zwijgen

3.

Taxatie frequentieverdeling: op een bepaald tijdstip in de toekomst Hangen positief samen (positief gecorreleerd)

Als correlatie = laag  toekomst verwachting doorslag (bij uiten van mening)

Kritiek: goede elementen Deutsch en Gerard: sociale beïnvloeding Normatieve Informationele

Derdepersoonseffect (Davidson, 1983) Massamedia groot effect “Invloed op anderen is altijd groter dan op mezelf” Verwachtte effect  eigenlijke effect (selffulfilling prophecy)

Kritiek Angst voor isolement: Mensen zijn geneigd zich te conformeren Op veronderstellingen Angst voor isolement: Alleen als de angst reëel is Mensen zijn geneigd zich te conformeren Experimenten van Asch

Kritiek: De media geven een eenstemmig, vertekend beeld Op factoren die werking van media bepalen De media geven een eenstemmig, vertekend beeld Specifieke situatie

Kritiek: Hypothesen Ontbrekende Meningsverandering Gedetailleerde analyse media-inhoud De wil om eigen mening te uiten hangt af van de schatting van andermans mening Meerdere factoren Zevende zintuig (sociale huid)

Kritiek: Verschil tussen frequentieverdeling en werkelijke verdeling Sommige meningen niet openbaar

? Kritiek Cirkelredenering Interne logica Cirkelredenering Publieke opinie: zonder meningen die tot sociale isolatie leiden Werkelijke mening ≠ publieke opinie mensen stellen hun mening bij aan de heersende mening Werkelijke mening = publieke opinie ?

De perceptie van de mening van anderen Noelle-Neumann: Men kan zelf opinieklimaat inschatten Andere wetenschappers: Cognitieve dissonantie Spiegelperceptie en false consensus Pluralistic ignorance

De perceptie van de mening van anderen Variabelen: Meningsverdeling in de werkelijkheid Perceptie van de meerderheidsopvatting Eigen opvatting

Vergelijkingen Pluralisitic ignorance :  false consensus  derdepersoonseffect  spiegelperceptie  false consensus

Kortom… Uitgangspunten Theorie Haken en ogen Zijn er nog vragen?