Korte peiling Wie vindt zichzelf sociaal ondernemend? Wie is er sociaal ondernemer nu? Wie zou er sociaal ondernemer willen worden?
The do’s and don’ts van Move Nooit gedacht sociaal ondernemer te worden maar nu toch geworden, zo gegroeid. Die leerervaringen van die groei ga ik met jullie delen om vanuit een praktijkbeeld te komen van wat nu een sociale onderneming
Start Aeroplay: Orca, Mitros, Ariënschool
Een Move project Daar is het Move concept uit komen rollen Eigenaarschap en verantwoordelijkheid leggen bij de doelgroepen Move een coordinerende rol ipv uitvoerend
Spreek je droom uit! Lange termijn plannen Spar met mensen Pitch je verhaal Inventariseer naar de vraag Denk groot Voorbeeld oranjefonds 3 jaren plan In gesprek met Hans de Goeij / Paul Verweel / Voorbeeld Erika Terpstra en haar drie mensen regel In gesprek met de Gemeente om de vraag te polsten
Alleen ga je harder, samen kom je verder Vorm een team en werk samen Thekla en ik vullen elkaar aan, zij had een netwerk bij een aantal externe partijen, ik ook en zij had ondertussen wat ervaring met het schrijven van businessplannen Verhaal zo veel mogelijk sparren en mensen om hulp vragen: Jochem/Jochum Uyterhage/Sparren met Oranje Fonds e.d. Voorbeeld Erika Terpstra en haar drie mensen regel Haal goede mensen binnen Vertrouw in de mensen en geef de ruimte om te experimenteren, je weet meer niet dan wel maar met zn allen weet je een hele hoop Vorm een team Zoek elkaar kwaliteiten op en ondersteun elkaar Vertel je verhaal aan iedereen en vraag om hulp Spreek mensen aan op hun kennis en expertise
Samenwerking doen we ook in onze projecten Spreken kinderen en studenten aan op hun kwaliteiten en laten dit comiberen tot een team met de maatschappelijk partner
Ondernemertje spelen Doorzettingsvermogen Energie Enthousiasme Risico’s durven nemen Mensen kunnen motiveren Persoonlijkheid -Gaat niet altijd zoals je zelf zou willen Moet een beetje in je zitten maar je kan het ook aanwakkeren Denken in oplossingen ipv problemen Mensen meekrijgen, laat mensen voor jou lopen ipv alles zelf te willen doen
Onzorgvuldigheid Verschillende contexten Stem verwachtingen goed af Relatiemanagement Vraag om hulp Focus verliezen Je netwerk groeit Je werkt in veel verschillende contexten Manage al deze contacten goed en stem verwachtingen goed af Voorbeeld Move: Sommige partijen hadden soms van ons verwacht dat we zouden inspelen op het vergroten van de sportparticipatie, sport is bij ons echter echt een middel en geen doel. Dit goed communiceren is dus hele erg belangrijk. Het realiseren van een van de ideeen van de kinderen bleek in de praktijk toch niet mogelijk, heel vervelend maar wel mogelijk. Dat is niet erg zolang je erm aar goed over communiceert. Zeg dus niet overal ja op en vraag tijdig om hulp. Ondernemers kunnen gelukkig niet alles maar denken dat vaak wel en vragen dus niet om hulp. Focus in wat je wil doen en wie je daar bij nodig hebt
Kwaliteitsverlies ‘Nee is oke’ Kwaliteit belangrijker Uitkijken dat je niet tegenovergestelde bereikt door valse beloftes en teleurstellingen Je wil zo hard en spreekt met zo veel mensen dat het gemakkelijk is om iedereen zijn bijdrage te laten leveren en dat je alleen wil knallen Lever niet in op je concept Wijs ook zaken af Voorbeeld: meedoen met gymles Anders kan het tegenovergestelde bereiken dan je doelstellingen
Sociaal ondernemen = DOEN Besteed niet teveel uren aan een projectplan, gewoon doen vooral. Laten zien wat je al gedaan hebt overtuigt! Actie en laat je actie zien. Creeer succes en vergroot dit uit!! Probeer uit en scherp je concept aan Zoek de media op
Workshop De ingrediënten van het Move-project Helios & het Keerpunt Eigen passie/talent; tekenen, enthousiasme, organiseren, enthousiasmeren 2. Krachten in netwerk: Vader die schilder is, betrokken docenten en ouders, vriendin die kunstenares is 3. Uitdaging: Meer kleur in de wijk Zelf doen Werkgebied van de Rabo nadenken over financiële educatie Wat speelt er in die deelgebieden (profielschets per deelgebied erbij pakken en de vraag formuleren) Wat voor ideeen heb je zelf om dit aan te pakken? Ga in groepen van drie uit een in hetzelfde deelgebied en ga nadenken over je idee Wat heb je nodig in partijen, geld, middelen, ruimte en organsitie? 20/30 min om hierover na te denken en een pitch van 1 min voor te bereiden om jou idee voor de gehele groep te pitchen (1 persoon per groep)
Schouders eronder ‘A je to’ Mooie ideeen. Hoe kunnen we dit nu communiceren aan andere studentleden van de Rabobank? Hoe zouden jullie aangesproken willen worden? Hoe zouden jullie in actie willen komen? Wat leeft er onder jullie collega’s en hoe kunnen we daar op aanspreken?
Wie wil er nu sociaal gaan ondernemen? Wie is er enthousiast geworden en wie wil er zelf mee aan de slag? Wie wil sociaal ondernemer worden? ACTIE!
Wil je meedoen? Kom maar op! renske@stichtingmove.com michiel@stichtingmove.com Mooie ideeen. Hoe kunnen we dit nu communiceren aan andere studentleden van de Rabobank? Hoe zouden jullie aangesproken willen worden? Hoe zouden jullie in actie willen komen? Wat leeft er onder jullie collega’s en hoe kunnen we daar op aanspreken?