Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Advertisements

Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
“Een reis naar Licht”.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Respectvolle bejegening
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
culturen categoriseren: basiswaarden
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Sint-Michielsdag 25 september 2013.
Peter Strawson.
Wat maakt het leven zinvol?
hoe autismevriendelijk ben ik
Even de tijd nemen... om verder te kijken dan wat te zien is...
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Van grote, kleine en miniverhalen
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Benieuwd naar wie ik ben ...
Honden..
Hoofdstuk 3 Cultuur.
2e invalshoek: vrije wil als zelfverwerkelijking
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Het parelspel fu rni ture jeroen j van beele 19 maart 2004.

Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Wie ik ben.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Betrokkenheid op de werkvloer
B. Levering.   Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Wie zijn we Onze aanpak Voorbeelden. WorksWell is een creatief bureau dat zich heeft gespecialiseerd in de ontwikkeling van presentaties. WorksWell heeft.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Ethiek.
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
De levensbeschouwelijke analyse
Narcisme en Zinervaring
Kaarten op tafel.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Aanvaarding en tolerantie
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Regie over eigen leven..
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? § 1.1 & 1.2
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Wie ben ik….? -Zelfbeeld: positief of negatief? 1.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
IDENTITEIT INDIVIDU SUBJECT PERSOON
Transcript van de presentatie:

termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde of door meerdere mensen gedeelde waarde  een sterke waardering hoeft niet altijd onder een hyperwaarde te vallen

Kwalitatief contrast = referentiekader = onderscheidingen tussen waarden = onderscheidingen tussen hyper-waarden of sterke waarderingen

Hernieuwde vraag; Hoe zijn kwalitatieve contrasten of referentiekaders vervlochten met ons morele bestaan?

Dimensie 1 (ontologie) De basis waarop mensen respect verdienen, of bescherming krijgen ligt verankerd in een moreel contrast.

Dimensie 2 zinvol leven Het mogen leven naar eigen zingeving of persoonlijke keuzes is op zich al een kwalitatief contrast. De discussie gaat over naar welk kwalitatief contrast iemand mag leven, maar niet over het recht op zich.

Dimensie 3 attitudinaal respect Kwalitatieve onderscheidingen zijn nodig om te kunnen spreken van respect. Onze samenleving maakt deze onderscheidingen voortdurend en is alleen over de inhoudelijke verschillen in discussie (v.b.; nobelprijs voor Obama)

Narratief bestaan Verhaal over onszelf Waar komen we vandaan waar gaan we naar toe

Wisselwerking zelfervaring en verhaal

Verhaal als restverschijnsel? Onttovering Objectiviteit Eind van grote verhalen  zelf in verhaal is niet los durven laten van de omvattende context

Verhaal als noodzaak voor identiteit Voor consistentie/continuïteit persoon voor verantwoordelijkheid Zonder verhaal ben je geen supermens die de moderniteit aankan maar een psychopaat of een persoon met een identiteitscrisis

Wie ben je? Vraag naar plaats in een context Oriëntatie op een verhaal dat gedeeld kan worden. Zelfs de referentiekaders kunnen ter discussie worden gesteld, maar niet dát ze er zijn

zelfbesef Dieren hebben het (niet) Het ego is het( niet) Zelfbeeld is het( niet) Zelfbesef van Taylor gaat over relaties relatie met het goede en met het zelf van anderen

Objectief zelf is zinloos Zelf los van context en betekenis is geen zelf van mensen Wie ben je? En wie ben ik? Zijn vragen vanuit een da-sein (Heidegger) Zelf is begrip in een taal gevormd  taal=gemeenschap (Wittgenstein)

Losgemaakt zelf / autonoom mens Begint al bij Socrates die zich verzet (ideaal van autonomie is hier verlaten van ene gemeenschap voor andere.) Religie Moderniteit Allemaal kennen ze ideaal van echt jezelf zijn als je loskomt van je contextgebondenheid

etnocentrisme Ideaal van autonomie laat idee ontstaan van mensen in gemeenschap als nog niet zover gekomen dat ze vrij zijn (autonoom) Sterke persoonlijkheid is autonoom

Referentiekaders doen er toe Mensbeeld staat ter discussie Zinvolheid eigen leven is verhouding t.o.v. verhalen van je omgeving Respect heeft ook te maken met verhalen die gedeeld kunnen worden

Wie zijn we en waar gaan we naar toe? Beurtelings naar verleden en toekomst kijken Queeste Heidegger ; Verleden–----- heden--------toekomst Geworpen–---articulatie----ontwerp Ontvankelijk— spreken&-----creativiteit handelen

Puntvormig zelf Komt nog verder aan de orde Gaat over ‘zelf’ als object Zelf is geen neutraal object van onderzoek volgens Taylor

conclusie Wij ervaren een zelf verbonden met het goede (niet statisch) We leven tussen anderen wiens leven ook verbonden is met het goede (niet statisch) We geven ons leven gestalte in relatie tot het goede en die anderen Er is een verhaal (niet statisch)over het goede en mijn plaats daarin waardoor ik mijzelf als een eenheid kan presenteren en ervaren ook al ben ik (net als iedereen) in verandering.