Crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

Summerschool Social Media WEB 2.0 Serious & Educational games Social Netwerksites.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
SKIMDOC Week 8.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Consciously, we teach what we know;
Crowdsourcing Tim Versluijs. Inhoud Motivatie Wat is crowdsourcing? De acht stappen De vormen van crowdsourcing Voorbeelden Voordelen en gevaren Rol van.
Persoonlijke voornaamwoorden
Training Rolmodellen.
I made this presentation, which will not been published, for those who like soft music. Enjoy it. I maakte deze presentatie, die niet gepubliceerd wordt,
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
IA – ORGANISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Test Tender module Stap 1 Klik op het gewenste object.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Behind Interactive Media. Agenda 1.Intro Content Mangement Systemen 2.Open Source 3.CMS vergelijking 4.Wordpress installeren 5.Huiswerk.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
Vrijwilliger voor de S.I.R.O Woonzorgcentrum Sinnehiem in Haulerwijk Sinnehiem Radio omroep is met spoed op zoek naar een vrijwilliger. Een vrijwilliger.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Kansrekening DT 1415 Les 7 Gerard van Alst Jan
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Vergeet perfectie! Gewoon goed is goed genoeg
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Andreas van Cranenburgh Jesse Mak
Processing Structured Hypermedia
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
De taaltaak
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
MAKING A BAND.
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Participatory Action Research
Video and Radio NU Engels unit 5.1.
ACTmodel van psychopathologie
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
Who knows something about scenarioplanning?
Jannes Huisman Senior coach
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
DE NAYER INSTITUUT Hogeschool voor Wetenschap & Kunst
Transcript van de presentatie:

crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen

crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen crowd sourcing: slimmer samenwerken Sneller tot oplossingen

Waarom werkt dit niet?

Samenwerken afhankelijk van de situatie Krachten bundelen Kennis uitwisselen –Gesloten problemen Kwalificeren (open vragen) –inductie Kwantificeren (gesloten vragen) –Meningen –Feiten –Open problemen Benodigde verwerkingscapaciteit Computers, mensen, bits en ideeën ‘vijf vragen’

samenwerken Krachten bundelen Versterking door eensgezindheid Kennis uitwisselen Versterking door diversiteit samenwerken Krachten bundelen Versterking door eensgezindheid Kennis uitwisselen Versterking door diversiteit

Kennis uitwisselen Waarvoor? Oplossen van problemen: Gesloten problemen –1 oplossing –vb.: ”hoe reageert M$ Internet Explorer op ” Open problemen –(zeer) veel mogelijke oplossingen –vb.: –vaak afhankelijk van formulering: “ill structured” –ontwerpproblemen: creativiteit x kennis van zaken

Gesloten problemen Kwalificeren (open vraag) –Inductie: ‘welke issues spelen er?’ Kwantificeren (gesloten vraag) –‘In welke mate spelen gevonden issues’ –meerkeuze of numeriek antwoord –Meningen: ‘wat wil men?’ Informatie over respondent –Feiten: ‘wat weet men’; (Surowiecki) centreert rond 1 ‘waarheid’

Wisdom of crowds, James Surowiecki “If you ask a large enough group of diverse, independent people to make a prediction or estimate a probability, and then average those estimates, the errors each of them makes [..] will cancel themselves out.” Wonderbaarlijk goede benadering Onafhankelijke respondenten! Meerkeuze: modus Numeriek: rekenkundig gemiddelde

kennis Kennis delen = kennis vermenigvuldigen Data < informatie < kennis “Expliciet” vs “stilzwijgend” (“tacit”) –onlosmakelijk van mensen –Neurologisch: “memory code” (SciAm 07/07) Lerende organisatie Systematisch informatie –verzamelen, ordenen, opslaan, verwerken, verspreiden kennis Kennis delen = kennis vermenigvuldigen Data < informatie < kennis “Expliciet” vs “stilzwijgend” (“tacit”) –onlosmakelijk van mensen –Neurologisch: “memory code” (SciAm 07/07) Lerende organisatie Systematisch informatie –verzamelen, ordenen, opslaan, verwerken, verspreiden

(“Memory-code”) metingen aan individuele neuronen (SciAm 07-07) Concepten worden gerepresenteerd door “cliques”: groepjes onderling verbonden neuronen Hiërarchisch geordend, bijv: –Mensen, beroemdheden, actrices, Halle Berry –Verhalen, films, Batman, catwoman, Halle Berry (“Memory-code”) metingen aan individuele neuronen (SciAm 07-07) Concepten worden gerepresenteerd door “cliques”: groepjes onderling verbonden neuronen Hiërarchisch geordend, bijv: –Mensen, beroemdheden, actrices, Halle Berry –Verhalen, films, Batman, catwoman, Halle Berry

Open problemen Benodigde verwerkingscapaciteit = informatiestroom x verspreidingsveld Computers, mensen, bits en ideeën ‘vijf vragen’

Computers, mensen, bits en ideeën 20 questions vs galgje20 questionsgalgje Ordening van ideeën –tbv “ verzamelen, ordenen, opslaan, verwerken, verspreiden” Zoekmachines, tagging, semantisch web –RDF, ‘triplets’ van onderwerp, gezegde, lijdend voorwerp (neurale netwerken )

[*=]The 'substrate' of mathematical information theory is a [finite] population of symbols and probability laws governing the frequencies of occurrence of messages conceived as strings of these symbols. [=*] In social communication, content is of prime importance. The problem of estimating frequency distributions of messages is, accordingly much more difficult. For, to estimate these probabilities, we must know the entire repertoire of messages. In the context of technical communication theory this repertoire is known, because it consists merely of strings of alphabet units. In communication with semantic content, we are dealing with a repertoire of ideas, which is nowhere given in terms of strings of units. Ordenen

Vijf vragen Wie kan mij helpen? Waar kan ik iemand vinden die mij kan helpen? Wat is gewenst? Waarmee kan dat bereikt worden? Hoe moet dat daarvoor gebruikt worden?

Crowd sourcing: afhankelijk van situatie Krachten bundelen Kennis uitwisselen –Gesloten problemen Kwalificeren (open vraag) –inductie: Focusgroepen, discussiegroepen, communities, fora, textmining Kwantificeren (gesloten vraag) –Meningen: Stellingen, stemmingen, representativiteit! –Feiten: Meerkeuze, getalsmatige antwoordmogelijkheden, onafhankelijkheid! –Open problemen Benodigde verwerkingscapaciteit: groot genoeg Computers, mensen, bits en ideeën –Tagging, Semantisch web, (neurale netwerken) ‘vijf vragen’: Wiki’s (alleen voor feiten), prevald van GHvernuft prevald van GHvernuft

Waarom werkt dit niet?

meningen