Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De beroemdste persoon die er is …
Advertisements

De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Beelden storm.
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
De tijd van de wereldoorlogen
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
Do’s and Don’ts presentaties
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Kiesrecht Schoolstrijd/ Pacificatie Verzuiling
Politieke organisaties in de 19de en 20ste eeuw
de tijd van burgers en stoommachines
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
4.1 De Pruikentijd.
De Christelijke Kerk in West Europa valt uiteen
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
Paragraaf 7: Ieder voor zich
Hoofdstuk 3.
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
De opkomst van het christendom
Traditionele Belgische breuklijnen
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
P 2.2 Water en land in Israël
Het bijzondere van De Republiek De Republiek in Europa
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Paragraaf 10 Aan het werk!.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
§1 Nederland verzuilt.
De staatsinrichting van Nederland.
B. Levering.   Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient.
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
Paragraaf 3: kerk en school
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Kolonisatie en Dekolonisatie
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Politieke stromingen De liberalen
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Amsterdammers onder elkaar
§2: politieke stromingen en partijen:
Waarom stemde de Nederlanders, voor WOII, niet op de NSB
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Hoofdstuk 5: Wacht op onze daden! Wat hebben de Katholieken, Protestanten, Socialisten en vrouwen bereikt?
TRADITIONELE SPELEN Comeniusproject SGC Lier. DAG ALLEMAAL!!! Tijdens het 1ste jaar van ons project gingen we werken rond legendes. De kinderen van 4,
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Blok 3 Samenvatting controle
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Pruiken en revoluties 4.1 De pruikentijd
de tijd van burgers en stoommachines
Les kiezen, politieke stromingen en partijen
H2 Op wie ga jij stemmen?.
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
§3.4 Politieke stromingen
Transcript van de presentatie:

Verandering ,continuïteit en oorzaken Van groepsbelang naar individueel belang?

Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel belang in de 20ste eeuw? Oorzaken: Welke factoren hebben bijgedragen aan de individualisering van de samenleving en welke hebben bijgedragen dat sommige zaken min of meer onveranderd bleven? Diamantsleperij die door de welvaart mogelijk werd gemaakt.

Individualisatie op het gebied van Godsdienst Rond 1900: De geestelijken besloten zo ongeveer alles voor de gelovige mensen, op het gebied van o.a. scholen. Rond 1950: Ouders en ook de jongeren verzetten zich en kozen voor de vrijheid. Na 1970: Er komen grote veranderingen in de godsdiensten. Mensen die voorheen bij de ene godsdienst hoorde, voelde zich nu tot de andere aangetrokken. Een katholieke schoolvilla

Individualisatie op sociaal-economisch gebied. Begin van de 20e eeuw: Men leefde veel meer in groepen dan nu. Er waren bepaalde rangen, zoals: boeren, kantoorpersoneel e.d. Na 1950: Het individu was niet langer ondergeschikt aan de groep. Mensen willen doen en laten steeds meer baseren op het eigen belang en eigen opvattingen.

Individualisatie op sociaal-economisch gebied. Na 1950: De samenleving werd meer individualistisch nadat de welvaart ging stijgen. (Bijvoorbeeld toen de televisie zijn intrede deed in 1951). Na 1984: Abortus word mogelijk en euthanasie werd na 1994 vrijgesteld van straf.

Individualisatie op politiek gebied Na 1900: Algemeen kiesrecht werd geaccepteerd 1900-1935:Mensen zijn lid van een partij en stemden er ook trouw op. Na 1960: Het is niet meer nodig lid van een partij te zijn en te stemmen door de welvaart. Eind 20ste eeuw: Kiezers tonen minder interesse in de hedendaagse politiek. Een van de 1e stembussen

Individualisatie op cultureel mentaal gebied Na 1960: Mensen vulden voortaan zelf dingen in en dat werd ook aan de kinderen overgedragen,dat ze vrij waren zelf te kiezen. In de jaren ’70 waren het scheiden van de man/vrouw een ernstige zonde, tegenwoordig is het erg populair Jongeren kunnen zelf kiezen waar ze naartoe gaan, zoals hier een popfestival

Continuïteit qua godsdienst Binnen deze sector is nog vrijwel alles hetzelfde gebleven. De kerk is ouderwets gebleven en niet met zijn tijd mee gegaan. Mede door dat en de toenemende welvaart is de ontkerkelijking begonnen.

Continuïteit sociaal-economisch gezien In deze sector is vrijwel niets hetzelfde gebleven. Iedereen heeft meer rechten gekregen en van de oude rechten word beter gebruik gemaakt. Ook kunnen vrouwen bijna elke baan uitvoeren zonder dat dat “vreemd” is.

Continuïteit politiek gezien Binnen de politiek is veel hetzelfde gebleven. De verschillen tussen partijen zijn in het begin van de 20ste eeuw ontstaan. Toch worden deze nu minder goed zichtbaar.

Continuïteit cultureel en mentaal gezien Ook op dit gebied is vrijwel niets hetzelfde gebleven. Iedereen is vrijer in denken en doen,het motto van veel mensen is dan ook : “Alles mag ,niets moet.

Welke factoren hebben bijgedragen tot de individualisering? De toenemende welvaart. Technologische ontwikkelen Meer rechten o.a. betere rechten voor de vrouwen. Betere positie van de vrouw in de maatschappij 2 bejaarde vrouwen stemmen voor het eerst in hun leven.

Factoren die ervoor gezorgd hebben dat sommige dingen min of meer hetzelfde bleven Dankzij de WOII zijn mensen hechter gaan samenwerken en er komen nationalistische gevoelens Je ziet dat als er oorlog komt dat mensen “bij elkaar gaan kruipen”.Mensen zochten steun bij elkaar , om verandering in de problemen te brengen. Tanks klaar om ingezet te worden

Stakingen Stakingen tegen werkloosheid

VERKEERSDRUKTE Toenemend verkeer door welvaart

De WOII in Nederland Het zoeken van velen naar overlevenden.

Eerste vliegtuig, meer verkeer, veldkeukens