Taking the plunge of self-advocacy some considerations & thoughts about the self-advocacy movement De sprong wagen bij zelfadvocaten enkele bedenkingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammatica Unit 2 HD 2.1 t/m 2.7.
Advertisements

M/V in de kerk Man and woman in the Church Doelen: informeren, bezinnen, oefenen Goals: to inform, to reflect, practice 1 december: de bijbel | the Bible.
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
“Conquest of Paradise”
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
The future met “will” en “shall”
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
Conditional Clauses If-zinnen.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
IMAGINE John Lennon Muziek en tekst zijn gesynchroniseerd.
Grammatica Unit 1 HD 1.1 t/m 1.8.
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Directe rede  Indirecte rede
en ‘If-zinnen’ (klik hier als je meteen naar If-zinnen wilt.)
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 LICHT LIGHT I never see what has been done, I only see what remains to be done. Ik zie nooit wat reeds.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Imagine there’s no heaven,it’s easy if you try Stel je voor dat er geen hemel is, het is gemakkelijk als je het probeert.
Simple en continuous tenses Met of zonder –ing. Alle tijden kun je in het Engels met of zonder –ing-form maken: I sleep… I slept… I had slept… I will sleep…
Geluk is… Het gevoel ontdekken je eigen leven in de hand te hebben.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/007] theme: Can I have my money back… can-do : kan minder routinematige situaties aan © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 kgt.
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Grammar 3 Must = moeten (van jezelf) Should = Zou moeten (van jezelf) It’s getting late. I must go now. It’s getting late. I should go now. Mustn’t = moeten.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
All Right! 1 thv Unit 4 grammar 2.1 and 2.2.
All Right! 3hv Unit 6 grammar 4.1.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Klik op een vlag. Click on a flag Language: Jefken is altijd daar om te helpen ! Jefken is always there to help !
International Primary Curriculum
Birthdays Contents 1. School birthdays 2. Childrens’ parties 3. Songs and games.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
Transcript van de presentatie:

Taking the plunge of self-advocacy some considerations & thoughts about the self-advocacy movement De sprong wagen bij zelfadvocaten enkele bedenkingen en gedachtes over de zelfadvocaten beweging

1.Who are we? Wie zijn wij?  Ludo is president of the Flemish self-advocacy group Our New Future.  Dries is a 5th year student Orthopedagogics – Disability Studies at Ghent University.  Dries had the opportunity of staying in and around Sheffield for his internship (University of Sheffield). During this time he was able to meet some self-advocacy groups…  Ludo is voorzitter van de Vlaamse zelfadvocaten groep Onze Nieuwe Toekomst.  Dries is een student Orthopedagogiek aan de universiteit van Gent.  Voor z’n stage is hij naar de universiteit van Sheffield geweest. Hij heeft er enkele zelfadvocatengroepen kunnen ontmoeten…

2. What are self-advocates to us? Wat zijn zelfadvocaten voor ons?  A self-advocate is someone defending her- or himself. Not as it is the case with an advocate defending someone else.  No, we see self-advocacy in a different way – we do it ourselves.  As a movement we come up for the human rights and the interests of people with the label of learning difficulties.  People can say what they want, but it is important that the group stays from the people themselves! We can decide and stand up for ourselves.  Een zelfadvocaat is iemand die zichzelf verdedigt. Niet zoals een advocaat die iemand anders verdedigt…  Wij doen het anders – wij doen het zélf.  Als beweging verdedigen we de rechten en de belangen van mensen met een verstandelijke beperking.  Het is belangrijk dat de groep van de mensen zélf blijft! Want we kunnen zelf beslissen en voor onszelf opkomen.

3. The role of advisors De rol van coachen  In some groups in England the advisors keeps the upper hand over the self- advocates.  That is not correct. We are running the show ourselves!  But we do it together too. This is the case with our coaches and advisors. They support us, and together we find the right way to follow with our group.  In sommige groepen in Engeland zijn de coachen de baas.  Dat kan niet. Wij hebben de touwtjes stevig in ónze handen.  Dat kan niet. Wij hebben de touwtjes stevig in ónze handen.  Maar we doen het ook samen! Dat is met onze coachen en raadgevers. Ze ondersteunen ons en we zoeken samen de weg voor onze groep.

 Don’t try to be the boss of the group. There’s no place for this here!  We act together! Together with people and their possibilities, not what they cannot do.  When people without learning difficulties abuse our name self-advocacy, they make it a lot more difficult for us as a real self-advocacy group. People can, e.g., think: “Don’t you see, they can’t still do it themselves”. But we show that we can do it ourselves!  Probeer geen baas te spelen. Daar is hier geen plaats voor!  Wij doen het samen! Samen met mensen met eigen mogelijkheden, niet met wat ze niet kunnen.  Als mensen zonder beperking onze naam misbruiken, maken ze het moeilijker voor ons als échte zelf-advocatengroep. De mensen kunnen dan bijvoorbeeld denken: “Zie je wel, ze kunnen het toch niet.” Maar wij tonen dat we het wél zelf kunnen!

4. Recognisable overload by questions. De vele vragen zijn herkenbaar.  Sometimes we get too many questions, especially from social institutions…  Sometimes they use us as a puppet of a ventriloquist.  It can be interesting to cooperate, but… we also need to make sure that we have enough time for ourselves and our own organization!  Is it perhaps some sort of laziness of researchers to only cooperate with self-advocates?  Soms krijgen we te veel vragen, voornamelijk van sociale voorzieningen…  Soms gebruiken ze ons als een buiksprekerpop.  Soms is dat interessant om hier aan mee te werken, maar… we moeten ook tijd maken voor ons eigen zelf en onze vereniging!  Is het misschien een beetje uit luiheid van onderzoekers om enkel zelfadvocaten te vragen?

5. Contact with our members Contact met de leden  Contact and staying in touch with our members is important. Maybe, this aspect is sometimes forgotten in England. Some organizations don’t see their members too often.  Someone is in charge of the group. That is a self- advocate: Ludo. We have grand meetings.  But the group is pulling the strings, the group is in charge. No one plays the boss. Everyone is his of her own boss!  Contact met onze leden is belangrijk. Misschien wordt dat soms vergeten in Engeland. Ze zien hun leden niet veel.  Iemand heeft de leiding over de groep. Dat is een zelfadvocaat: Ludo. Wij hebben grote bijeenkomsten.  Het is wel de groep leiden, maar de groep is de baas. Baas spelen doen we niet. Iedereen is baas over zichzelf!

6.The difference Het verschil  Self-advocacy group ≠ advocacy group. We defend ourselves, advocates someone else.  We feel stronger. But the most important is that the organization is ours. Not from someone else.  Advocates are not wrong in itself, but they cannot say they are self-advocacy.  Zelfadvocatengroep ≠ advocatengroep. Wij verdedigen onszelf, advocaten iemand anders.  We voelen ons sterker. Maar het belangrijkste is dat de vereniging van ons is. Niet van een ander!  Advocaten zijn op zich niet slecht, maar ze mogen niet zeggen dat ze zelfadvocaten zijn.

 Social skills training or “good-behaviour- lessons” ≠ self- advocacy.  That’s something we learn at homeand in our lives. We don’t learn it in a self-advocacy group.  We learn other things there. We learn it from each other.  People may not abuse the self-advocacy name. When doing this, they only make it harder for us.  “Goed-gedrag-lessen” ≠ zelfadvocatengroep.  Wij leren dat thuis en in onze levens. Dat leren we niet in een zelfadvocatengroep!  Wij leren daar andere zaken. We leren dat van elkaar.  Mensen mogen de self- advocacy naam niet misbruiken. Zo maken ze het alleen maar moeilijker.

7. Who are the members? Wie zijn onze leden?  We want to make sure we won’t forget people who cannot speak too well, who think slower, or perhaps cannot go very well, etc.  They too need to get the chance in this organization. This is not always as easy, but it is a challenge to be faced.  We willen ervoor zorgen dat ook mensen die niet goed kunnen praten, of minder snel denken, niet goed kunnen gaan, enz. niet vergeten worden.  Ook zij moeten de kans krijgen in zo’n vereniging. Dat is niet altijd even gemakkelijk, maar het is een uitdaging om aan te gaan.

8. What can and what cannot be done? Wat kunnen we wel en wat kunnen we niet doen?  Our branches are different from each other, but on the other hand they do the same in their own way.  Sometimes we need to do a leisure activity and do something funny. Recreation from time to time is all right, but this is not what it is all about.  Onze afdelingen zijn verschillend van elkaar, maar toch doen ze hetzelfde op hun manier.  Soms moeten we iets van ontspanning doen en eens iets plezants doen. Af en toe ontspanning kan, maar daar draait het niet enkel om.

9.An umbrella organisation? One organisation? Many different divisions? Een koepelorganisatie? Eén organisatie? Verschillende afdelingen?  We do it step by step. We have ONT as an umbrella organization. This is a structure we already have.  If an organization is growing, you need to stay in dialogue with each other. This is not only talking between 2 people at an office. Cooperating in projects can be very useful. When doing this, we keep talking and we stay in touch with each other.  Wij doen dat stapje per stapje. We hebben ONT als koepel. Die organisatie hebben we al.  Als een organisatie groeit, moet je blijven praten met elkaar. ’t Is niet alleen praten tussen 2 mensen op een secretariaat alleen. Dat hebben we ook geleerd. Samenwerken in projecten kan goed zijn. We blijven dan praten met elkaar. En we blijven contact houden.

 Zo zien wij Onze Nieuwe Toekomst (ONT). In het midden staat ONT als organisatie.  ONT wordt gedragen door de 3 bollen…  De kernleden en de leden zijn de zelfadvocaten. En zij zijn de belangrijkste leden in onze vereniging. Het is hún vereniging.  De coachen en de raadgevers geven raad aan de kernleden en steunen hen. De zelfadvocaten

10. Financially Financiëel  We do not need to care too much about money. Other things are important too. We need to set up projects first, and then get money for them.  The aim of our organization is not to make money of it. That is a “vzw”… We cannot make profit.  At this moment we have a financial uncertainty. It would be better when we have more certainty and when we get enough money.  We moeten niet ons licht werpen op geld. Andere zaken zijn ook belangrijk. Je moet eerst zaken op poten stellen om daar geld voor te krijgen.  Het is en blijft altijd een vereniging zonder winst. Dat is een VZW. We mogen met geld geen winst maken.  Nu hebben we wel een financiële onzekerheid. Beter zou zijn als we zeker zijn en geld genoeg krijgen.

Thanks a lot for your attention! Bedankt voor uw aandacht!