Rekenen? Algebra? "Lees Euler!"

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Bij een herhaald experiment, met telkens dezelfde kans op succes gebruiken we de binomiale kansverdeling Een binomiale kansverdeling wordt gekenmerkt door.
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Welke eis stel je aan de ondergrond als je aan uitwendige hartmassage begint Dat deze hard is.
Differentie vergelijkingen differentie vergelijkingen
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
gekocht maar terzijde gesteld
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
H1 Basis Rekenvaardigheden
vergelijkingen oplossen
Water, schapen en vrouwen
vijf broden en twee vissen
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Arbeidsfactor Arbeidsfactor.
Hogere Wiskunde Complexe getallen college week 6
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
En zijn magisch vierkant
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 13
Als de som en het verschil gegeven zijn.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Hoofdstuk 1 Basisvaardigheden.
“Waarom zouden we Genesis 1 op de letterlijke manier lezen? Genesis 1 is geen krantenverslag.” 3.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
De bloedbruidegom Exodus 4.
Van de eerste graad in één onbekende
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 Korinthe Wordt mijn navolgers… 2 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen.
Groot geloof 1.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 5
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Goedemorgen.
Tweedegraadsfuncties
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Voorlichtingsavond groep 3
Het werken met portfolio
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
GELIJKNAMIGE BREUKEN les 31.
Bewerkingen met breuken Les 37.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Verlangen naar licht.
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
1 18 september 2014 Rijnsburg 18 september 2014 Rijnsburg.
Presentatie Machten,Wortels & Ontbinden Deel 2
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Water, schapen en vrouwen Jacob’s ideetje. Genesis En Laban zeide tot Jakob: Zoudt gij, omdat gij mijn bloedverwant zijt, mij dienen om niet?
Notenschrift test jezelf
Proeftoets periode 1 4 havo.
1. 1 Want daar de wet slechts een schaduw heeft der toekomstige goederen, niet de gestalte dier dingen zelf,... Hebreeën 10 - NBG 2.
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
Stage: Basisschool de Klingerberg
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Reactievergelijkingen Een kwestie van links en rechts kijken.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Rekenen Verhoudingen Les 1: Breuken en procenten 1
Transcript van de presentatie:

Rekenen? Algebra? "Lees Euler!"

plaatsen waar Euler actief was 1727-1741 1766-1783 1741-1766 1707-1727

Programma Twee blokken (rekenen; algebra) afgewisseld met een overzicht van Eulers leven en werk 1707-1727 Basel Rekenen (hier het delen van gehele getallen) 1727-1741 St Petersburg: Einleitung zur Rechenkunst (1738) 1741-1766 Berlijn: Introductio in analysin infinitorum (1748), Euler begint zijn Algebra Algebra 1766-1783 St Petersburg

1707-1727, Basel LEVEN zoon van dominee Paul en domineesdochter Margaretha, 15 april 1707 leerling van Johann Bernoulli samen met diens zoon Daniel; lessen op zaterdag (excellentie-trajecten zijn van alle tijden) toen Basel te klein werd, door Daniel Bernoulli naar St Petersburg ‘gehaald’ (1727) NL titelpagina 1-5 Duits: titelpagina oorspr editie (Petersburg 1770) p. 11-15 p. 17-18 (t/m par. 34) p. 28-29 (par. 63-67) p. 49-51 (t/m par. 129) niet kopiëren maar wel opmerken: Euler doet ook machten en logaritmen, en hij legt de tafels voor de 10-logaritmen uit. p. 117-121 (vierkantswortel trekken) p. 175-177 (par 477-482, nut van verhoudingen) p. 183-185 (praktische problemen) p. 214-222 (eerstegraads vgl) p. 419-420 (par. 172, kwadratische vormen) p. 436-439 (par 202-205, Grote Fermat voor n=4)

Daniel Bernoulli (Groningen 1700 — Basel 1782)

1727-1741, Petersburg LEVEN de reis, 5 april tot 24 mei 1727 banen, vrouw (Katharina, 1734) en kinderen (zonen, 1734, 1740) Euler wordt blind aan zijn rechteroog (1738), vooral door het inspannende werk aan de kaart van Rusland. Einleitung zur Rechen-Kunst (1738) NL titelpagina 1-5 Duits: titelpagina oorspr editie (Petersburg 1770) p. 11-15 p. 17-18 (t/m par. 34) p. 28-29 (par. 63-67) p. 49-51 (t/m par. 129) niet kopiëren maar wel opmerken: Euler doet ook machten en logaritmen, en hij legt de tafels voor de 10-logaritmen uit. p. 117-121 (vierkantswortel trekken) p. 175-177 (par 477-482, nut van verhoudingen) p. 183-185 (praktische problemen) p. 214-222 (eerstegraads vgl) p. 419-420 (par. 172, kwadratische vormen) p. 436-439 (par 202-205, Grote Fermat voor n=4)

Deling in de Rechen-Kunst (1738) Het boek behandelt het rekenen vanaf de basisbegrippen , namen en notaties via de vier bewerkingen met gehele getallen tot en met de vier bewerkingen in breuken. Steeds abstract èn “in dem gemeinen Leben”

Deling (1): definitie p3. 1. In de deling wordt onderwezen hoe men een getal vinden zal, dat aangeeft hoe vaak een gegeven getal in een ander gegeven getal bevat is. (...) Als men dus vraagt, hoeveel maal 18 in 72 voorkomt; dan kan men dat vinden als men 18 net zo veel maal van 72 wegneemt tot niets meer overblijft, omdat dan 18 zo veel maal in 72 bevat is als het aantal keren dat men 18 van 72 heeft kunnen aftrekken of wegnemen.

Deling (2): herhaald wegnemen p.3 Dus kan dit voorbeeld [nl. 72:18] door aftrekking gevonden worden op de manier zoals hiernaast:

Deling (2): herhaald wegnemen p.3 Dus kan dit voorbeeld [nl. 72:18] door aftrekking gevonden worden op de manier zoals hiernaast:

Deling (2): herhaald wegnemen p.3 Dus kan dit voorbeeld [nl. 72:18] door aftrekking gevonden worden op de manier zoals hiernaast: Bij Euler altijd ook nog een keer in woorden: Want als men 18 van 72 eenmaal aftrekt, dan blijft 54 over. Etc.

Deling (3): grotere getallen

Deling (3): grotere getallen

Deling (3): grotere getallen

Deling (3): grotere getallen

1741-1766, Berlijn LEVEN onderweg, van 17 juni tot 25 juli: de Zweedse vloot met getallen verslagen top-leerboeken, vooral de Introductio in analysin infinitorum (1748); calculus, variatierekening problemen met de stijl van Frederik de Grote in 1665 begin hij zijn algebra-boek (problemen verraden de datum) NL titelpagina 1-5 Duits: titelpagina oorspr editie (Petersburg 1770) p. 11-15 p. 17-18 (t/m par. 34) p. 28-29 (par. 63-67) p. 49-51 (t/m par. 129) niet kopiëren maar wel opmerken: Euler doet ook machten en logaritmen, en hij legt de tafels voor de 10-logaritmen uit. p. 117-121 (vierkantswortel trekken) p. 175-177 (par 477-482, nut van verhoudingen) p. 183-185 (praktische problemen) p. 214-222 (eerstegraads vgl) p. 419-420 (par. 172, kwadratische vormen) p. 436-439 (par 202-205, Grote Fermat voor n=4)

Datering van de Algebra (p. 18) Twee passages in de Vollständige Anleitung zur Algebra wijzen erop dat Euler al in 1765 aan het boek werkte: § 243: Dus in het getal 1765 staat op de eerste positie van rechts het cijfer 5, dat ook werkelijk 5 betekent, op de tweede plaats staat 6 die echter niet 6 maar 10 6 aangeeft. (...) en dus wordt dit getal uitgesproken als Eén duizend, zeven honderd, zestig en vijf. In § 421 berekent Euler 1+2+3+ ... + 1766

Inleiding tot de algebra (1773) p.8 Euler begint in § 1 bij de basis, met het definiëren van wat een grootheid is, namelijk al dat geen, ‘t welk voor eene vermeerdering of vermindering vatbaar is, of waar iets bijgevoegd of van afgenomen kan worden. Derhalven is een som gelds eene grootte, dewijl daar iets bij gedaan of van ontnomen kan worden. Insgelijks is het gewicht eene grootheid en dergelijken meer.

We lezen verder p.9 Je kunt een grootheid meten als je een eenheid invoert . Voorbeelden: een zeker stuk gelds (...) gelijk een Gulden, Roebel, Daaler, of een Dukaat en dergelijken of een zeker gewicht, b.v. een pond, (...) , een vast bekende lengte, die b.v. een voet genaamd wordt, (...) Zo’n vaste, bekende grootheid wordt in § 4 de maat of eenheid genoemd. In § 5 concludeert Euler: Hieruit is het klaar, dat alle Grootheden door getallen zich laaten uitdrukken. (...) Dit hoofddeel der Wiskunde wordt Analysis of Algebra genaamd.

Mooi, nietwaar? Is dat niet fraai: niet meteen in een zee van letters duiken, maar eerst zeggen waarover je het gaat hebben, en waarom dat belangrijk is. Die letters komen er wel. Nadat Euler in § 8 een Verklaaring van de tekens + plus en – minus heeft gegeven, met voorbeelden als 5+3 en vervolgens met meer dan twee getallen, uitmondend in 8+5+13+11+1+3+10, welke 51 beloopt zegt hij:

De schrijfletters (p. 11, § 10) Euler: men moet nog in aanmerking neemen, dat in ‘t algemeen de getalen door schrijfletters, gelijk a, b, c, d enz. worden uitgedrukt, wanneer men dus a+b schrijft, toont het de som der beide getalen aan, welke door a en b uitgedrukt worden, dezelve mogen zo groot of klein zijn als zij willen. Eveneens betekent f+m+b+k de som der getalen, welke door die schrijfletters uitgedrukt worden. Er volgen nu series rekenregels over plus en min.

Laatste voorbeeld: -a b en -a -b Euler vermenigvuldigt in § 32 (p. 16) eerst -a met +3 . Hij zegt: -a is een schuld, en als een schuld drie maal wordt genomen, dan is hij drie maal zo groot als eerst. Dus -a 3 = -3a . [Hier een tikfout in het boek: -a voor -3a ] In § 33 ‘bewijst’ hij -a -b = ab. Leuk om te lezen en om over na te denken. Zit hier iets in? Zouden leerlingen hier iets aan hebben?

Deel 2 van de Algebra (vanaf p. 19) In deel 2 ‘doet’ Euler de theorie van verhoudingen, en daarna het oplossen van vergelijkingen. Steeds begint hij met het aangeven van de praktische relevantie, en daarna wisselt hij voortdurend tussen theorie en praktijk. Verhoudingen zijn nodig, zegt Euler, omdat de prijs van een goed evenredig is met de hoeveel-heid die je koopt; ook bij twee muntsoorten is er een vaste verhouding (de koers; § 477).

Mooi voorbeeld (§ 479, p. 20) Hier in St. Petersburg is de waarde van een dukaat veranderlijk. Deze berust op de wissel-koers waardoor de waarde van een roebel in Hollandse stuivers bepaald wordt. Eén ducaat is 105 stuivers. Stel de koers van de roebel is 45 stuivers. Dus 1R : 1D = 45 : 105 = 3 : 7 . Ofwel 3 ducaten = 7 roebel. Ook andere koersen rekent Euler door.

Hoofdbestanddeel: vergelijkingen Oplossen van vergelijkingen eerstegraads in één onbekende stelsels eerstegraads kwadratisch in één onbekende stelsels eerstegraads en kwadratisch graad 3, 4 en hoger. Voor 3 en 4 de formule van Cardano en de methode van Bombelli om graad 4 tot graad 3 te herleiden tot slot Diophantische vergelijkingen.

Hoe start Euler? (p. 23) Eerst zijn er bij de eerstegraads vergelijkingen een aantal algemene opmerkingen. De eerste vergelijking komt in § 5: 20 personen, mannen en vrouwen, nemen in een café een consumptie: een man verteert voor 8 Groschen, maar een vrouw voor 7 Gr. en de totale rekening komt op 6 Rijksdaalders [=144 Gr.]. Nu is de vraag hoeveel mannen en vrouwen er waren. Oplossing via de substitutie:

En waar eindigt hij? Diophantische vergelijkingen (vergelijkingen met gehele coëfficiënten, en rationale oplossingen) besluiten het boek. Euler bepaalt Euler alle gehele oplossingen van de vergelijking , de Pythagorese drietallen zoals (3,4,5), (5,12,13) etc. en hij bewijst de laatste stelling van Fermat voor n=4: voor n=4 heeft de vergelijking geen geheeltallige oplossingen.

1766-1783, Petersburg Euler wordt ook links blind (1766). Hij dicteert, soms twee mensen tegelijk. Steun van zoon Johann Albrecht. Na 1766 400 publicaties waaronder de Algebra (1770) Katharine Gsell overlijdt (1773); Euler trouwt haar zus. april, juni 1783: eerste luchtballon (Montgolfier) 18 september 1783, Euler overlijdt. NL titelpagina 1-5 Duits: titelpagina oorspr editie (Petersburg 1770) p. 11-15 p. 17-18 (t/m par. 34) p. 28-29 (par. 63-67) p. 49-51 (t/m par. 129) niet kopiëren maar wel opmerken: Euler doet ook machten en logaritmen, en hij legt de tafels voor de 10-logaritmen uit. p. 117-121 (vierkantswortel trekken) p. 175-177 (par 477-482, nut van verhoudingen) p. 183-185 (praktische problemen) p. 214-222 (eerstegraads vgl) p. 419-420 (par. 172, kwadratische vormen) p. 436-439 (par 202-205, Grote Fermat voor n=4)

Conclusies Bij Euler gaan rekenen en algebra ergens over. Euler laat de leerling/student vaak oefenen zonder context, maar past de opgedane ervaring ook toe in de wereld van de groot-heden (geld, gewicht, etc.). Symbolische notatie gaat altijd samen met taal. Zijn praktische oriëntatie belet Euler niet om ook diepe theoretische vragen te behandelen. De Vollständige Anleitung werd tot in de vorige eeuw als leerboek gebruikt (drukken: 1920, 1959).

hoe is het zo gekomen? De basis lag in Groningen