JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
Advertisements

™.
Databases via internet
Hoofdstuk 1 Programmeren.
Dropbox. Dropbox is een innovatieve gratis applicatie waarmee je overal toegang hebt tot je bestanden via één map. De voortdurend automatisch synchroniserende.
Les1: eenvoudig computergebruik
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 19 januari Universiteit Leiden.
OOP met Java Sessie 1.
automatische garbage collection klein object georiënteerd betrouwbaar
Het ontwerpen van een klasse
Het type int Tekenen met Java operatoren
Klassen en objecten.
Greenfoot Workshop Bobby - Snake.
Hoofdstuk 5: Bestanden.
Inleiding Informatica
1 SOCS Hoofdstuk 3 Basisprogrammatuur. 2 Inhoud De Vertaler De Voorvertaler De Lader De Binder De Vertolker  Werking van vertolker  Voor- en nadelen.
Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 10: Omgaan met problemen.
Hoofdstuk 1 Programmeren.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Het gegevensverwerkend proces
‘Inleiding programmeren in Java’ Derde college Maandag 22 januari 2001 drs. F. de Vries.
Visual Basic .NET voor studenten
Consoleprogramma’s Hoofdstuk 19. Visual Basic.NET voor studenten2 In dit hoofdstuk … Hoe consoletoepassingen maken In- en uitvoer bij consoleprogramma’s.
SIP File Recovery Tool. Agenda 18/10/2006Maken agenda + onderzoeken van verschillende filetypes 25/10/2006Uitzoeken hoe er effecient gelezen en geschreven.
Hoofdstuk 2 : Inleiding tot Java Applicaties
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
Oefeningen Hoofdstuk 3.
JAVA1 H 22. COLLECTIONS FRAMEWORK. 1. INLEIDING. Collections framework Is een verzameling van data structuren, interfaces en algoritmen Meest voorkomende.
6.1 Inleiding HOOFDSTUK 6 METHODEN
Hoofdstuk 2: Inleiding tot Java Applicaties
Hoofdstuk 3: Inleiding tot Java Applets
JAVA1 H 9. OBJECTGEORIENTEERD PROGRAMMEREN: OVERERVING 1. INLEIDING Wat is overerving (inheritance)? Overerving is een mechanisme waarbij software opnieuw.
JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
Oudere software op een nieuwe PC De andere manier is het gebruik van virtual p.c. Het gebruik van virtual pc heeft als voor/nadeel het standaard operatings-
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Hoofdstuk 2 Java. Soorten Java-programma’s nJava Applet programma “leeft” op een WWW-pagina nJava Application programma heeft een eigen window nJavascript.
Opgave 2a nMet een InputStream lees je bytes uit een binare file nMet een Reader lees je characters uit een tekstfile.
WEBBUILDING 07/03/2005 Saartje De Geyter.
Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen (vervolg)
Deel XIV Eerste echte e-commerce applicatie Implementatie (vervolg) 1 Internetapplicaties Deel 15: Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen.
Windows Applicaties Bouwen met Visual Studio.NET Sijmen Koffeman Development Consultant Microsoft.
Visual Basic.NET voor studenten De VB- ontwikkelomgeving Hoofdstuk 2.
Analoog/Digitaal Analoog Digitaal
Inleiding tot programmeren
Constructoren Genesis 1:1 Aarde a1 = new Aarde(“Adam”, “Eva”);
Datacommunicatie en netwerken
Basisfuncties Operating System.
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
1 Introductie next MCT - Programmeren 2 © S. Walcarius Waarom java? programma machinetaal (.exe) compilen platformspecifiek Een exe programma.
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Tircms03-p les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Programmeren.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
C++ Les 1: introductie. Programmeren Programma’s scripts Websites libraries (Sound, GUI, netwerking…)
Informatica Welkom! maandag 16 November Les B-1.
Informatica Welkom! maandag 16 November Les B-5.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
 Schakel je pc aan.  Misschien moet je ook het scherm inschakelen.  Soms moet je een gebruikersnaam selecteren en een paswoord invoeren. Informeer.
Programmeren.
Embedded systemen Programmeren op de Arduino Les 1
ASP.NET MVC Web Development
Besturingssysteem.
Software Development fundamentals
Java Masterclass Sar Maroof.
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering van electronische apparatuur. Voor 1995 had bijna niemand ervan gehoord.

JAVA2 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA (vervolg) Java (OAK) is in 1990 ontworpen voor de programmering van allerlei intelligente elektronische gebruikersapparatuur. Elektronische apparatuur bevat chips. Een chip kan -> gegevens onthouden -> een reeks van instructies automatisch uitvoeren = programma Een programma wordt uitgevoerd door een andere chip, de processor. Probleem : begrijpt enkel zijn eigen specifieke machinecode! -> onleesbaar voor de mens (0 en 1)

JAVA3 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA (vervolg) Oplossing: programma schrijven in een hogere programmeertaal (Cobol, Java, Pascal,…) -> een compiler (vertaler) zal het programma omzetten naar een specifieke machinecode Probleem: het programma is platformafhankelijk (= combinatie van een bepaald type processor met een bepaald besturingssysteem)

JAVA4 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA (vervolg) Oplossing: Java 1. Elk Java-programma wordt door een compiler vertaald naar een soort TUSSENTAAL (=JAVA-bytecode), die betrekkelijk dicht tegen machinecode aanleunt. 2. De tussentaal wordt begrijpelijk gemaakt voor een specifieke processor, door deze van een programma te voorzien (=JAVA VIRTUAL MACHINE). Een JVM is een tamelijk klein programma (256 Kb), vermits het vertalen niet zo’n grote klus is.  JAVA is platformonafhankelijk!

JAVA5 2. APPLICATIE EN APPLET 2.1 Er bestaan twee soorten Java-programma’s: Applicatie: cfr. programma’s in C++ (vb. Word, tekenprogramma,…) wordt bewaard en uitgevoerd op lokale PC uitvoerbaar mits JVM, geen webbrowser nodig kan bestanden op schijf maken, lezen en verwijderen

JAVA6 2. APPLICATIE EN APPLET 2.1 Er bestaan twee soorten Java-programma’s: Applet: maakt deel uit van een webpagina en zorgt voor de interactiviteit van de pagina -> wordt meestal bewaard op een PC op afstand uitvoerbaar mits webbrowser ( + JVM) of applet-viewer geen bestandsverwerking mogelijk

JAVA7 2.2 APPLICATIE - voorbeeld import java.lang.*; public class Som extends Object { public static void main( String[] args) { int x = 2, y = 3, som; som = x * x + y * y; System.out.println("Som = "+ som); try { Thread.currentThread().sleep(5000); } catch (InterruptedException e) {}; }

JAVA8 UITVOERING APPLICATIE

JAVA9 2.3 APPLET - voorbeeld import java.applet.*; import java.awt.*; public class Applet1 extends Applet { private Font f = new Font(“TimesRoman”,Font.BOLD,36); public void paint(Graphics g) {g.setFont(f); g.setColor(Color.red); g.drawString(“Een bijzonder eenvoudige applet”,20,150); }

JAVA10 UITVOERING APPLET

JAVA11 Java-programma (Som.java) Compilatie Java byte-code (Som.class) Internet Java byte-code (Som.class) verwerking interpreter 2.4 DE 5 FASEN-APPLICATIE compiler verificatie Schematisch:

JAVA12 DE 5 FASEN-APPLICATIE 1.Met een editor het java-programma intypen en bewaren met extensie.java -> Som.java 2.Het programma compileren met het commando javac. Het resultaat is een file met extensie.class (= bytecode). -> javac Som.java geeft Som.class 3.Het programma (de.class-file) wordt geladen in het geheugen. 4.Wanneer het programma klassen van het net download, wordt de bytecode geverifieerd. 5. Het programma wordt uitgevoerd, door gebruik te maken van de Java-vertaler, via het commando java -> java Som

JAVA13 Computer die bezocht wordt Java-programma (Applet1.java) Compilatie Java byte-code (Applet1.class) Internet Schematisch: Java byte-code Applet1.class verwerking Browser omgeving interpreter Java virtuele machine verificatie Uw computer 2.5 DE 5 FASEN - APPLET compiler

JAVA14 DE 5 FASEN-APPLET 1.Met een editor de java-applet intypen en bewaren met extensie.java -> Applet1.java 2.De applet compileren met het commando javac. Het resultaat is een file met extensie.class (= bytecode). -> javac Applet1.java geeft Applet1.class 3.De applet (de class-file) bevindt zich normaal op een computer op afstand en gebruikers hebben er toegang tot via het World Wide Web. Een HTML - document verwijst naar een Java-applet (zie p.11) en deze wordt vervolgens gedownload op uw eigen PC. De applet wordt uit dezelfde directory gehaald als waar de HTML-file in zit. De meeste browsers ondersteunen echter JAVA 2 niet!

JAVA15 DE 5 FASEN-APPLET (vervolg) 4.Voor de applet wordt uitgevoerd, wordt de bytecode geverifieerd. 5.De applet wordt uitgevoerd, door de vertaler die in de browser ingebouwd moet zijn of vanaf de commando-lijn met de zgn. appletviewer = applet container: -> appletviewer Applet1.html De appletviewer is een minimale browser, die enkel de referentie naar de applet kan interpreteren ( - en -tag) en de rest van het HTML-document negeert!

JAVA16 Invoer <APPLET CODE= “Applet1.class” WIDTH=426 HEIGHT=266> HTML-CODE : Applet1.html

JAVA HET JAVA PLATFORM Java API Applet1.class Java Virtual Machine Operating system + Hardware

JAVA18 3. ONTWERPDOELEN (1) JAVA is eenvoudiger dan C++ heeft een automatische garbage collection is klein is object georiënteerd is betrouwbaar

JAVA19 JAVA is veilig is architectuurneutraal is portable heeft een goede performance is multithreaded ONTWERPDOELEN (2)

JAVA20 4. WAT HEB JE NODIG ? o een editor, bijv. Notepad of Wordpad o een compiler oeen JVM o een browser of applet-viewer Compiler + JVM = JAVA DEVELOPMENT KIT (JDK) of JAVA 2 Software Development Kit (Java 2 SDK) ( Sinds 1995 zijn er verschillende versies van JDK verschenen: versie 1.0, versie 1.1, versie 1.2, versie 1.3, versie 1.4 Elke versie kan weer subversies hebben. De versies vanaf versie 1.2 worden ook aangeduid met het Java 2 platform.

JAVA21 4. WAT HEB JE NODIG ? (vervolg) Bouwen we een volledige omgeving rond de programmeertaal, zodat de ontwikkelingstijd nodig voor het schrijven van een programma sterk wordt gereduceerd, dan verkrijgen we een zogenaamde geïntegreerde ontwikkelomgeving, Integrated Development Environment of IDE. Veel gebruikte IDE: Jbuilder 3 ( Forte ( Visual Cafe 3 van Symantec, ….