Duurzaamheid en KMO’s Prof. Dr. Ingrid Molderez, Cedon Brussel, 4 maart 2013 Kauri Smart Collaboration.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Duurzaam inzetbaar gedurende de hele levensloop
Advertisements

DUWOBO – werkgroep energie Stand van zaken. Studiedag (23 maart 2010): Duurzame energienetten in Vlaanderen –Context •Maatschappelijke drijvers? –Vrijmaking.
Employer Branding Rabobank
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
In de Versnelling Initiatief Versnelling Verduurzaming Levensmiddelenindustrie.
Antibioticaresistentie in de veehouderij
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Gebruik van GMES Land Use Lille Métropole
voor financiële rapportages
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
Nieuwe psychoactieve stoffen in België
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Het innovatiemodel van IMEC
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
De impact van ‘culturele afstand’ op de eigendomsstrategieën van multinationale ondernemingen (MNO)
Natuurlijke vervuiling
Marc Hooghe (University of Leuven) Burgers en de staat Op zoek naar duurzame verhoudingen.
Loopbaanexamen naar niveau A Loopbaanexamen naar niveau A: grondwettelijk recht Prof. Dr. Kaat Leus 10 maart 2009.
Graften Holle wegen Daldorpen
de tijd van burgers en stoommachines
Hoofdstuk 1: Op WereldreisBron: Blanchard, Macroeconomics Slide #1 EXTRA bij HK 1 China als zeer belangrijke factor in de “globaliserende economie” De.
De Industriële Revolutie
HET KMO-RAPPORT VLAANDEREN
MVO en KMO Luc Van Liedekerke CEE KULeuven CvE Universiteit Antwerpen.
Ombudsdienst. Ontstaan  Uiteenlopende kanalen : pers, politiek, Gedelegeerd bestuurder,… OMBUDSDIENST Klachten tegen het FAVV Kwaliteitssysteem  Klachtenbeheer:
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
3 vwo 1 wereld §7 en 8.
Ontwikkeling van autonomie: van speelbal tot deelnemer
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Masterclass flexibilisering en nieuw leiderschap 29 september 2011
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Titeldia Beren in verschillende werelden Ruud Huirne, Directeur Food&Agri Nederland.
Het nieuwe beren commitment: Boars november 2013 Annechien ten Have Mellema Voorzitter van de Nederlandse stuurgroep ‘Stoppen met castreren’ en.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Maart MAAR OOK IN DE WAND LATER KOMT HIER DE VLOERVERWARMING OVER.
Chris Hellinga Wetenschappelijk Adviseur
Loopbaanontwikkeling en begeleiding in 2014
Winst of zingeving: op zoek naar winst met een menselijk maat Dr. Margreet F. Boersma-de Jong Lector Duurzaam Financieel Management.
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Roadmap geïntegreerde aquacultuur voor Vlaanderen.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Samen voor een groen en gezond Gelderland. Maarten Visschers Beleidsmedewerker duurzaam consumeren en produceren Programma: 1.Maatschappelijk verantwoord.
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
Imago het beeld dat van een persoon, een organisatie of gebied bestaat; reputatie.
8.1 Waarom handel met het buitenland?
OCDD en gemeenschappelijke e-depotvoorzieningen
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
2009 Aberdeen2010 Hamburg/Husum 2011 DK / A’Dam Toekomst? Pitch Offshore wind Allard van Dijk – NV NOM – 30 juni 2011.
Belasting die je moet betalen als je een product invoert.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Mr. Robby S. Makka SURINAME: “Potentieel parelparadijs, Vertrouwen in eigen kunnen”
Studium Generale Bad is stronger than good Dr. Kirsten Buist.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Tom Vander Beken – Gemeentelijke.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Roger van Boxtel Anders werken bij de lokale Overheid 17 maart 2011.
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Corporate or Government Responsibility?: De proef op de som
NISZ studiemiddag Scholing van werkenden
Dr. Koen Salemink Onderzoeker en Docent Culturele Geografie
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.
Wat doet een BPF met een IMVO Convenant?
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

Duurzaamheid en KMO’s Prof. Dr. Ingrid Molderez, Cedon Brussel, 4 maart 2013 Kauri Smart Collaboration

Waar is de duurzame KMO?

4 Positionering België dz-rapportering (2005) KPMG, International survey of Corporate Responsibility Reporting 2005, p. 14. Sinds 2008 wordt België niet meer opgenomen!

5 Positionering België dz-rapportering België is minder actief Verklaringen? – Cultureel – Aard van de industrie: traditioneel is de vervuilende industrie het meest actief op dit terrein – KMO-land

6 Irrelevant voor KMO’s (?) (Fassin, 2008) Te veel administratieve last Ontstaan uit noodzaak voor MNO’s ‘doen’ primeert op ‘schrijven’. Negatieve ervaring met aankopers, vaak grote bedrijven. Eerder vertrouwen, reputatie en lange termijn dan imago Nadruk op verantwoorde bedrijfspraktijken, niet op rapporten.

Pioniers (Molderez, Van der Beken, 2011)

Pioniers Gemeenschappelijke kenmerken Waarden en overtuigingskracht Sensibiliseren via lezingen Relaties met toeleveranciers Uit de niche komen Geen weg terug Zelfde prijs met duurzaam product Samenwerken

Molderez, Vander Beken, 2011

Pioniers Bron: Hockerts & Wüstenhagen, 2011

Samenwerking Voorbeelden Arjowiggins – lokale Franse overheden Stora Enso – Ivago Reworkwear (Van Puijenbroek Textiel, Berendsen en Lavans en afvaldienstverlener Van Gansewinkel) Colruyt en Vredeseilanden

Daar is de duurzame KMO!