Duurzaamheid en KMO’s Prof. Dr. Ingrid Molderez, Cedon Brussel, 4 maart 2013 Kauri Smart Collaboration
Waar is de duurzame KMO?
4 Positionering België dz-rapportering (2005) KPMG, International survey of Corporate Responsibility Reporting 2005, p. 14. Sinds 2008 wordt België niet meer opgenomen!
5 Positionering België dz-rapportering België is minder actief Verklaringen? – Cultureel – Aard van de industrie: traditioneel is de vervuilende industrie het meest actief op dit terrein – KMO-land
6 Irrelevant voor KMO’s (?) (Fassin, 2008) Te veel administratieve last Ontstaan uit noodzaak voor MNO’s ‘doen’ primeert op ‘schrijven’. Negatieve ervaring met aankopers, vaak grote bedrijven. Eerder vertrouwen, reputatie en lange termijn dan imago Nadruk op verantwoorde bedrijfspraktijken, niet op rapporten.
Pioniers (Molderez, Van der Beken, 2011)
Pioniers Gemeenschappelijke kenmerken Waarden en overtuigingskracht Sensibiliseren via lezingen Relaties met toeleveranciers Uit de niche komen Geen weg terug Zelfde prijs met duurzaam product Samenwerken
Molderez, Vander Beken, 2011
Pioniers Bron: Hockerts & Wüstenhagen, 2011
Samenwerking Voorbeelden Arjowiggins – lokale Franse overheden Stora Enso – Ivago Reworkwear (Van Puijenbroek Textiel, Berendsen en Lavans en afvaldienstverlener Van Gansewinkel) Colruyt en Vredeseilanden
Daar is de duurzame KMO!