Figuur 17.1 Vier prijspositioneringsstrategieën
AFROOMPRIJSZETTING EEN HOGE PRIJS HANTEREN VOOR NIEUWE PRODUCTEN OM OPBRENGSTEN VAN DOELMARKTEN TE MAXIMALISEREN PENETRATIEPRIJSZETTING EEN LAGE PRIJS HANTEREN VOOR EEN NIEUW PRODUCT OM EEN GROOT AANTAL KOPERS TE VERWERVEN EN OM EEN GROOT MARKTAANDEEL TE VERWERVEN.
Bepalen prijsverschil tussen de verschillende modellen uit de lijn PRODUCTLIJN-PRIJSZETTING PRIJSZETTING VAN OPTIONELE PRODUCTEN Producten die bij het hoodproduct verkocht worden PRIJSZETTING VAN NOODZAKELIJKE TOEBEHOREN Producten die bij het hoofdproduct horen PRIJSZETTING VAN NEVENPRODUCTEN Nevenproducten waar men vanaf wil komen PRIJSZETTING VAN PRODUCTPAKKETTEN Verschillende producten in een pakket, waarvoor een gereduceerde prijs geldt
PRIJSAANPASSINGSTRATEGIËN Op waarde gebaseerde prijszetting Psychologische prijszetting Kortingen Prijsdiscriminatie PRIJSAANPASSINGSTRATEGIËN Promotie prijszetting Geografische prijszetting Internationale prijszetting