Tom Evens MICT-UGent-IBBT De digitale radio(r)evolutie ‘Radio 3.0: Radio voorbij het toestel’ De Therminal UGent 6 december 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De wereld wordt kleiner
Advertisements

Telenet Televisie Wat heb je nodig??.
Activatie Platformen LED Screens buiten het stadion
Premium Video Advertising Netwerk Sanoma Media & SBS
FLIEGER BVBA Noorderwijk
Golfbeweging in de maatschappij
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Streaming media Muziek (geluid in het algemeen) Foto’s Video..Film
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Wat is interactieve marketing?
Wegwijs in social media land
Digitale TV platforms op een rij Masterclass BrVA Dick van Smirren TNO ICT september 2005.
High Speed Internet Connection Bruno De Hondt Hans Verbustel 3 maart 1999 Seminarie Bestuurlijke Informatiesystemen:
De toekomst van de betaalinstrumenten
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Consumenten elektronica Consumenten elektronica Wat gaan we behandelen? Telefoneren Fotograferen Radio en Muziek Televisie kijken Video/Film.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Aansluiten !! WirelessLeiden, 2004, Hugo Meiland.
Effect I-Pod op radio luisteren. Effect I-Pod op radio I-POD’s en Podcasting hot topic MP3 spelers zijn populair en worden steeds vaker geintegreerd in.
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Geschiedenis van DOS en Windows
Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium.
iDTV Enkele persoonlijke bedenkingen iDTV/digitale TV = een Belgisch prematuurtje Zomer/herfst 2005: te vroeg gelanceerd Technisch nog niet rijp Niet.
Gemeenschapsdiensten op de kabel Maurice Paulissen
‘E-book readers voor advocaten’ 16 februari 2009 Uitgeverij Eburon Wiebe de Jager Ca. 60 academische uitgaven per jaar, sinds : Eerste experimententen.
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
Faculteit Sociale Wetenschappen
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Marianne Spier Manager Content & Communicatie
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Onderbescherming en proactief handelen geduid
Dag van de lokale overheid. March 9th Microsoft Belux Paul Faes Business Development Manager Lokale Overheid.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
Tv op Pc Hom com Ledenvergadering 23/05/2011. Tv op Pc Wat kan al.
S De elektronische handel en certificatie van websites Een juridische benadering Peter Verplancke Advocaat Instituut der Bedrijfsrevisoren, 3 december.
Blok 7: netwerken Les 1 Christian Bokhove
Avenir Telecom is de specialist in telecom distibutie.
Canal Digitaal Digitale Televisie via de satellietschotel De meeste kanalen met de beste kwaliteit voor de laagste prijs. Kees Färber Directeur Operations.
Samenvatting Dag 1 van de ECP-Workshop
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
Eric Waardenburg Jacky Schouwenburg Dinsdag 15 januari 2013.
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
De Media, een landschap volop in beweging Is de toekomst van de media downloadbaar? Hilde Van den Bulck.
Consumer and Commerce Circuit – C3 Innovatieve Handelsnetwerken in de praktijk.
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
Advanced Business Information Solutions Interactieve televisie.
Digitale Radio Mondiale Olens Radio Museum Zondag 6 juli 2008
Downloaden van muziek en films woensdag 26 maart 2014.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
 Wat is het?  Mogelijkheden  In praktijk  Opgericht in februari 2005  Platform waar iedereen video’s kan uploaden  In 2006 overgenomen door Google.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Telenet Televisie Wat is….
Minderjarigen, ‘oude’ en ‘nieuwe’ media: een blik op de toekomst Recente ontwikkelingen in de sectoren van het mediarecht, de intellectuele rechten en.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
UNESCO 2003 & 2005 Encounters in cultural (heritage) diversity and sustainable development – 25/1/2016 UNESCO en/in het digitale tijdperk.
CAIW Holding 1 ISOC SIP meeting november 2006 (Kabel) SIP Exchange Nederland Sikko de Graaf - CAIW Diensten.
Roerige economische tijden.. Begrijpen we het nog wel? Eindelijk economische groei! Arnoud W. A. Boot Universiteit van Amsterdam Lelystad 27 september.
H.D.T.V. Beeldopbouw.
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
International Economics
Live streaming en VOD-casting van vergaderingen Provinciale Staten en
Presentatie 1 Goos de Jong
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
PowerLine Communications
Digitale (Ziggo) TV op je PC kijken en opnemen
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Tom Evens MICT-UGent-IBBT De digitale radio(r)evolutie ‘Radio 3.0: Radio voorbij het toestel’ De Therminal UGent 6 december 2007

Tom Evens Onderzoeksgroep Media & ICT (MICT-UGent-IBBT) Theoretisch en toegepast markt- en gebruikersonderzoek in domein ICT en (nieuwe) media Adoptie, diffusie en acceptatie ICT Marktanalyse en introductiestrategieën Sociale en gebruikersaspecten Beleid en regulering

Convergentie

Convergentie Paradigm shift Een nieuw paradigma om wijzigingen in de media-industrie te begrijpen Samengaan van tegenstellingen ‘Oude’ en ‘nieuwe’ media Professionelen en grassroots Producenten en consumenten Individueel en community Lokaal en globaal

Convergentie Euforie In 90’s retoriek over ongebreidelde vertrouwen in digitale revolutie ‘Being Digital’ (Negroponte, 1990) Voorspelde onvoorwaardelijk het einde van traditionele massamedia Vervangen door narrowcasting en digitale nichemedia on-demand ‘Life after television’ (Gilder, 1994) “Computer not to transform but destroy” Rationaliteit na dotcomcrisis

Convergentie Profeet ‘Technologies of Freedom’ (Pool, 1983) Vervagende grenzen tussen 1-op-1 en massacommunicatie Diensten niet langer door één maar via diverse kanalen aangeboden Elk kanaal met eigen functies, markten, wetmatigheden, regelgeving…

Convergentie Conceptie ‘Nieuwe’ media vervangen ‘oude’ media (digitale revolutie) Oude en nieuwe media interageren op complexe wijze (digitale evolutie) Informatiestroom langs diverse platformen Geen louter technologisch proces, ook Economisch (concentratie) Sociaal (multitasking) Juridisch (harmonisatie)

Digitale radio

Digitale ipv analoge transmissie Terrestrieel (DAB, DRM, DMB, DVB…) Satelliet Netwerk Vervanging van AM/FM-systemen Logische maar laattijdige evolutie Nergens uitzicht op bereiken kritische massa

“Radio for the Porsche car” Superieure geluidskwaliteit Optimaal luistercomfort Extra data (muziek, weer, verkeer…) Elektronische programmagids Interactiviteit Exponentiële groei aanbod Visuele aspect (design)

Terrestriële systemen Eureka 147 (DAB) Digital Audio Broadcasting (°1985) Eureka-project Europese Commissie Schaarste FM-frequenties Vervanging FM-systeem Europese Richtlijn: 2012 Vlaanderen: niet vroeger dan 2018

Terrestriële systemen Eureka 147 (DAB) Sinds 1997 in Vlaanderen toegepast door VRT Commerciële zenders blijven afwezig Afwezigheid wettelijk kader Trage marktontwikkeling in Vlaanderen en de rest van Europa (uitzondering: UK) DAB = Dead And Burried?

Terrestriële systemen Eureka 147 (DAB) Netwerkdekking van 99% Marktpenetratie van 1,5% 3 DAB-multiplexen zenders voor Vlaanderen 6-8 zenders voor helft Vlaanderen Probleem: lokale radiostations Mogelijkheid tot extra kanalen door conversie DVB-T-netwerken

Terrestriële systemen DRM Digital Radio Mondiale (°1988) Initiatief van radio-industrie Vervanging AM-systeem Maakt gebruik van bestaande antenne Geen digitale frequenties voor DRM via AM voorhanden DRM via FM wel aantrekkelijk maar onbespreekbaar wegens Europese frequentiebeleid

Terrestriële systemen FMeXtra Principe van simulcast: zowel analoog als digitaal signaal Maakt gebruik van bestaande antenne Mogelijk via liftcapaciteit in FM-signaal Min of meer vergelijkbaar met HD Radio (IBOC) maar veel goedkoper Testen in Nederland (o.a. Q-Music) recent gestaakt Imagine FM pionier in België

Terrestriële systemen DVB Digital Video Broadcasting (°1993) Open, internationale standaard voor digitale televisie DVB-T: via terrestriële zenders DVB-C: via kabel DVB-S: via satelliet DVB-H: via mobiele ‘handheld’ Mogelijkheden voor digitale radio DVB-T en DVB-H uitgetest door VRT

Satellietsystemen DVB-S Populaire satellietradio’s Sirius en XM samen ongeveer 15 miljoen abonnees WorldSpace specifiek voor Azië en Afrika Via zijn zenders van VRT en VMMa te beluisteren

Netwerksystemen Internetradio Sterke groei internetradio Pijnpunten Revenues Auteursrechten Netwerkcapaciteit (1-op-1) Onderscheid Simulcasting vs internet-only Stream vs download Real time vs on-demand

Netwerksystemen Internetradio ‘The Long Tail’ Niche Keuze Diversiteit Personal radio

Nieuwe radioplatformen Radiotoestel (hybride) Televisietoestel Computer Mobiele toestel

Nieuwe media, nieuwe luistergewoontes Platform Listening Study (ClarkChapman/RAB, 2005) Meer platformen = meer contactmomenten

Elk platform = specifieke functie Platform Listening Study (ClarkChapman/RAB, 2005) Getting Ready (46%) Relaxing (53%) Surfing the Net (70%) On the road (37%)

Implicaties Luisteraars ‘Users in the drivers seat’ Any Time, Any Where, Any Device Selectiviteit Personalisatie Interactiviteit Controle Meer aanbod (meer diversiteit?) Groeiende luistertijd ‘Rijke’ luisterervaring

Implicaties Radiostations Nieuwe contactmomenten Listener relationship management Interactiviteit Groeiende luistertijd Nieuwe verdienformules Reclame en sponsoring Premium services Merchandising Nieuwe advertentiemogelijkheden Crossmediale campagnes Interactiviteit

Conclusie Radio blijft radio Nieuwe ‘delivery/access technologies’ Verdeel content over diverse platforms Groter aanbod Rich media environment Optimale luisterbeleving Focus op de luisteraar Van radio naar audio

Q&A Tom Evens 09/