Verhalen als lab voor voelen en denken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Advertisements

donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
User Centred Development
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Tonny.
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
HAPPY 2013 GELUKKIG 2013 Today we are Monday, 20 April 2015 Vandaag zijn wij maandag 20 april 2015 Hoy es segunda-feira, 20 de abril de 2015 … 05:28:39.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Community Service in het Hoger Onderwijs in Nederland Prof. Dr. Lucas Meijs Professor Strategische Filantropie & Vrijwilligerswerk Rotterdam School of.
LEERTEAM VERSNELLEN 1 E BIJEENKOMST 1 SEPTEMBER 2015.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Association between Advanced Glycation End products
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Presteren onder druk.
‘mijn loodzware ziel in die iele gestalte’
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Evolutieleer Natuurwetenschappen.
Salt & Light Zout & Licht
Sector, Firm Size and ICT investments
Media en de verkiezingscampagne: een vooruitblik
Dictionary Skills!?.
Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Muziek - Ricky King - Medley
Thinking like an economist
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
A Healthy sense of Trust
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Participatory Action Research
Rob Heyman and Ilse Mariën
Vreugde Joy.
Who knows something about scenarioplanning?
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Testphases still relevant?
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Verhalen als lab voor voelen en denken Frank Hakemulder, Universiteit Utrecht Department voor Media- en Cultuurwetenschappen

Introduction

Introduction

Theory of Mind (Reading the Mind in the Eyes Test) and Introduction Mar, Oatley et al. (2006) (een aantal keer gerepliceerd): Correlaties tussen Theory of Mind (Reading the Mind in the Eyes Test) and Narrative exposure (Author Recognition Test).

Effects van (a) literaire (b) fictie op Kidd & Castano (2013) “Understanding others’ mental states is a crucial skill that enables the complex social relationships that characterize human societies” (1) Effects van (a) literaire (b) fictie op Affective en cognitive theory of mind Zijn (a) en (b) noodzakelijke voorwaarden? Welk aspect in de tekst en de leeservaring is de oorzaak van de effecten? Introduction

Introduction

Effects of reading literature In theorie Empirisch onderzoek Moreel laboratorium Conclusie Effects of reading literature

Variatie in uw dieet! 1. In theory…

Katharsis Aristoteles Effects: Catharsis

Dagelijkse frustraties Beadsley Sociale spanningen Bertrand Russell Katharsis Dagelijkse frustraties Beadsley Sociale spanningen Bertrand Russell Effects: Catharsis

Rolmodellen Achilles Aeneas Effects: Role models

Effects: Combining the utilitarian with pleasure Het nuttige & het aangename Effects: Combining the utilitarian with pleasure Horatius

Effects: The moral laboratory Moreel laboratorium Aristoteles Zola Effects: The moral laboratory

Effects: Critical Reflection Reflectie op de samenleving Gogol’ Kafka Effects: Critical Reflection

Effects: Critical Reflection Reflectie op de samenleving I really think that the following discussion, forced many people to reflect on some very important issues, outside as well as inside the Islamic community. It is interesting to see one novel may go a long way, and that the genre still has that power. Effects: Critical Reflection

Effects: Critical reflection Reflectie op de samenleving Voorbeeld intertekstualiteit Golding’s Lord of the Flies in dialoog met Ballantyne’s Coral Island George Steiner Effects: Critical reflection

Effects: Emotional Intelligence Mensenkennis Frank Palmer “knowledge by acquaintance what an experience is like” Effects: Emotional Intelligence

Effects: Emotional Intelligence Solidariteit Human solidarity is created by increasing our sensitivity to the particular details of the pain and humiliation of other unfamiliar sorts of people. Such increased sensitivity makes it more difficult to marginalize people different from ourselves by thinking, “they do not feel it as we would.” Richard Rorty Effects: Emotional Intelligence

Effects: Renewed awareness Literariteit Victor Shklovsky: De-automatisering Bertold Brecht Vervreemding Effects: Renewed awareness

> Complexiteit Martha Nussbaum Begrip voor de complexiteit van ethische reflectie en het maken van morele beslissingen Vergelijk: Exodus 20:14 versus Anna Karenina Effects: Complexity

Still sceptical? > Nog skeptisch? Cultuur en literatuur zijn omnipresent; waarom dan nog zoveel misère? (Jerome Stolnitz) Hoewel: Juist afname van geweld; valt samen met toegenome beschikbaarheid van literaire narratieve fictie. (Stephen Pinker)

Perceptie van out-groups Morele ontwikkeling Sekse rollen Empirisch onderzoek Perceptie van out-groups Morele ontwikkeling Sekse rollen Normen en waarden Self-esteem Kritische reflectie Reductie van anxiety Empathie Theory of Mind 2. Empirical research

“Reading across boarders of class, sex, and nation” Historical evidence Historisch onderzoek “Reading across boarders of class, sex, and nation” As a consequence, they came to see others – people they did not know personally – as like them, as having the same kinds of inner emotions. Without this learning process, “equality” could have no deep meaning and in particular no political consequence. (p. 40)

Het moreel laboratorium: Het perspectief van de lezer: “Fiction is like simulation software that runs on the hardware of the mind of the reader” (Oatley, Why fiction may be twice as true as fact) Resultaten: Imaginatie over hoe het zou zijn om iemand anders te zijn Experimenteren met rollen Katharsis 3. Moral laboratory

Van korte naar lange termijn effecten Uitdagingen: Van korte naar lange termijn effecten Testen van theorie en tekst-gebaseerde hypotheses Bepalen van de exacte oorzaken: Identificatie? Literariteit? Challenges

4. Need for interdiscipinarity “Forced to be” (Schoenmakers) Hoe worden lezers gestimuleerd zich te identificeren: Perspectief? Verhaal-affect structuur (suspense, nieuwsgierigheid)? Wat is uniek voor literatuur? Deviatie, tragere (diepere) verwerking En waarom zouden we dat willen weten? 4. Need for interdiscipinarity

Know thy self

Building bridges

Meedoen? F.Hakemulder@uu.nl Thank you!