Over consumenten, gedrag en marketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Advertisements

I love you.
Over consumenten, gedrag en marketing
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
BEKERING IN EEN POSTMODERNE CONTEXT EZA RAADSVERGADERING 10 OKTOBER 2011 MIRANDA KLAVER I once was lost?
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
User Centred Development
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
De Betekeniseconomie.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Salt & Light Zout & Licht
Reducing antibiotics on farmlevel
Dictionary Skills!?.
LIGHT & CHILDREN LICHT & KINDEREN
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
English 23 April 2018.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Empty handed here I come,
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Over consumenten, gedrag en marketing Consumer Behaviour Over consumenten, gedrag en marketing

Twee werkgroepsessies Vandaag 1 minuut presentaties over situationele invloeden en online marketing invloeden. Trends in online marketing invloeden 10 megatrends Trendwatching.com Groepsdiscussie CRM ↔ CB

Vorige week in een notendop Maar eerst Vorige week in een notendop

Definitie en doelstelling Definitie “Alle fysieke en mentale handelingen van personen (in groep of alleen) die te maken hebben met de voorbereiding tot aanschaf, de aanschaf zelf, het gebruik en het na-gebruik van goederen, diensten of ideeën, met de bedoeling een bepaalde behoefte te bevredigen.” Waarom? Om succesvol te zijn in de marketing van ieder product of dienst, moet een organisatie zijn klanten en de principes omtrent het gedrag van de consument begrijpen. Dit omvat onder andere het vijf-stadium proces van het aankoopbesluit, dat voor de meeste consumenten geldt in het maken van keuzes om producten of de diensten aan te schaffen. In ieder stadium van dit proces, zal een koper door diverse factoren (zoals psychologische, socioculturele, situationele en marketing factoren) worden beïnvloed.

Consumer Behaviour - kern

Socioculturele invloeden

Psychologische invloeden

Situationele invloeden

Marketing invloeden

1 minuut presentaties Situationele invloeden Wat zijn de bevindingen van de observaties van afgelopen week? Beschrijf in 1 kernwoord Marketing invloeden Wat zijn de bevindingen van de zoektocht naar online voorbeelden van marketing invloeden van afgelopen week? Beschrijf in 1 kernwoord

Trends in consumentengedrag

Trendsites / trendwatchers http://www.trendwatching.com/ http://www.frankwatching.com/ http://www.datamonitor.com/ http://www.extendlimits.nl/ http://www.trendbox.nl/ http://www.trendslator.nl/ En meer, veel meer…

WHAT IS A TREND? “A statistically significant change in performance measure data which is unlikely to be due to random variation in the process.”

Toelichting We’re going to talk about trends non-stop. So best to first get some consensus on what constitutes a trend. The definition above is one of the many out there, but its main problem is that it’s… boring! Sure, trends are important, but they’re not supposed to be boring. So how about the next slide?

WHAT IS A TREND? “A manifestation of something that has ‘unlocked’ or newly serviced an existing consumer need, desire, want, value.”

Toelichting At the core of this statement is the assumption that human beings, and thus consumers, don’t change that much: their deep needs remain the same, yet can be unlocked or newly serviced. Think changes in societal norms and values, or a new breakthrough in technology, or a rise in prosperity. And if that happens, we often see a ‘trend’ emerge, i.e. adaptation of new ideas, new technology, new products and so on. Example? One of the core human needs is to be in control, or at least to have the illusion of being in control. No wonder then, that the online world (born out of a new technology), which firmly puts the individual in the driver’s seat, is so addictive. We dubbed this ONLINE OXYGEN, needing online access like one needs oxygen to get through life, to feel and stay alive. And as the Net continues to put even more control in the hands of ordinary consumers, we're spotting sub-trends in this space every day. Obviously, more on this later on. Apply this definition to your daily spottings and observations, and you will find that many ‘popular’ yet seemingly unconnected success stories will start to make sense. Promised.

WHY TRENDS “Catch the next wave before it catches you”

Toelichting So… why be interested in trends? In a nutshell, tracking consumer trends is a crucial way to understand what consumers are doing now and may be doing next. Which ideally should inspire you to dream up new goods, services and experiences for and with your customers to meet and anticipate their needs.

Voorbeelden Van Trendwatching.com

(Still) Made Here

Crowd Clout

Trysumers

Generation C(ash)

Transumers

Datamonitor’s megatrends Onderzoeksbureau Datamonitor onderscheidt tien megatrends. Als marketeers zich rekenschap geven van die trends kunnen ze het consumentengedrag beter sturen (2005).

Datamonitor’s megatrends (1) 1: ‘Age complexity Leeftijd is geen veilig segmentatiecriterium meer. Terwijl ouders af en toe ongegeneerd kind willen zijn krijgen jongeren juist steeds meer autonomie en koopkracht. Fabrikanten moeten hun producten dus afstemmen op de ‘aspirationele leeftijd’ van de consument en ook producten waarmee de consument zijn leeftijd in de wind kan slaan. 2: ‘Gender complexity’ Sexerollen zijn veel minder duidelijk dan voorheen. Meer Europese mannen (73%) dan vrouwen (72%) vinden het belangrijk om aandacht aan persoonlijke verzorging te besteden. Steeds meer mannen zijn op dieet of willen in elk geval gezond eten. In veel bier- en autoreclames is echter nog een traditioneel machopatroon te zien op dit gebied. 3: Lifestage complexity’ De traditionele levensfasen worden uitgesteld of komen helemaal niet meer voor. Verkering – verloving – trouwen – kinderen krijgen en bij elkaar tot de dood ons scheidt is voor steeds minder consumenten vanzelfsprekend. Jongeren gaan later het huis uit en komen soms na een periode van zelfstandigheid weer terug. Velen brengen langere tijd door als single en als oudere consument.

Datamonitor’s megatrends (2) 4: ‘Income complexity’ Consumenten met een lager inkomen zijn vaker op zoek naar luxe producten tegen een redelijke prijs; luxe democratiseert. Aan de bovenkant van de markt verandert er ook iets: consumenten met een hoger inkomen stappen af van de opzichtige luxe en zoeken meer professionele kwaliteit in zaken als keukengerei, etenswaren en beautyproducten. 5: 'Individualism' Het groeiend aantal singles in de westerse samenleving geeft aan dat mensen steeds meer op zichzelf gericht zijn, en dat laat hun bestedingspatroon ook zien. Meer dan de helft van de Europeanen en Amerikanen vindt het belangrijk dat een merk past bij hun eigen waarden en levensvisie. Customisation en co-creation worden daarom ook steeds belangrijker. 6: 'Sensory' Consumenten zoeken intensere ervaringen en zijn meer bereid om te experimenteren. 7: 'Comfort' Er is weer een verhoogde vraag naar veiligheid, eenvoud, traditie. Men blijft graag in de zogenaamde ‘comfort zone’. Gedragstrends die daar bij horen: jezelf verwennen, hang naar nostalgie en cocooning.

Datamonitor’s megatrends (3) 8: 'Connectivity' Ethisch consumptiegedrag, de polsbandjesrage, het groeiend aantal weblogs – het duidt allemaal op een groeiend community-gevoel en een hang naar het delen van waarden. 9: 'Convenience' Tijd besparen en snelle oplossingen zijn vooral in de food een belangrijke trend. Maar ook in persoonlijke verzorging; 57 procent van de Europeanen en Amerikanen zegt dit onderweg op het werk te doen. 10: 'Health' Een overgrote meerderheid (90%) van de Europese en Amerikaanse consumenten vindt het verbeteren van de gezondheid belangrijk. Deze megatrend drijft de vraag naar ‘natuurlijk’ en ‘organisch’. Datamonitor signaleert ook een cross-over tussen ‘health’ en ‘convenience’; er is een toenemende vraag naar gezonde snacks ‘on the go’.

Herkennen van de trends Kunnen we de trends van Datamonitor terugvinden in jullie voorbeelden van online voorbeelden van marketing invloeden op consumenten?

Nogmaals op een rijtje Age complexity Gender complexity Lifestage complexity Income complexity Individualism Sensory Comfort Connectivity Convenience Health

Intermezzo Datamonitor: “Als marketeers zich rekenschap geven van die trends kunnen ze het consumentengedrag beter sturen”. Trendwatching.com: “Tracking consumer trends is a crucial way to understand what consumers are doing now and may be doing next. Which ideally should inspire you to dream up new goods, services and experiences for and with your customers to meet and anticipate their needs”.

Nu we weten: Wat de definitie is van Consumer Behaviour Wat de vijf stadia van het aankoopbesluit zijn om producten of de diensten aan te schaffen. Wat de invloed is van psychologische, socioculturele, situationele en marketing factoren op het proces van aankoopbesluit. Wat trends zijn in Consumer Behaviour. HOE ZIT HET DAN MET…

Wat is de impact hiervan voor de relatiegerichtheid van bedrijven?

Wat voor adviezen zou je relatiegerichte bedrijven geven met het oog op consumer behaviour?

Q & A