Webinar: Hoe omgaan met ‘grijze wegen’?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Doublet deel 1 – de basis.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Evaluatie van MS Exchange 2000 en opzetten van een server voor wereldwijde uitwisseling van projectinformatie Bertels David 3ICT1 Stageplaats: Acros Organics.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Verkeersveiligheid Buitenveldert
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
OPSLAG.
Instructie Opwegnaarschool.nl Michelle van de Laarschot RKBS de Horizon 11 juni 2010.
Riolering Hoograven fase III
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Workshop Nieuwe begroting
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Welkom op BK City Wytze Patijn Decaan Faculteit Bouwkunde.
De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Start.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
door Thom Beuker WELKOM
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Onderwijsconferentie
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Landschap beschermen en ontwikkelen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
“Verkeersveiligheid; een dijk van een probleem?”
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Hoofdstuk 7 de Multi (sterke variant, verdediging ertegen)
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Les 3: Verkeer TOETS.
Koos Louwerse, Govert de With
Aan Kinderboerderij Waspik in samenwerking met Platform Waspik.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2014.
ZijActief Koningslust
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
FIETSPADEN-riolering HEMELSHOEK
Verkeerskundige toets Kindcentrum Zeeland
Groot Onderhoud Noordkade
Transcript van de presentatie:

Webinar: Hoe omgaan met ‘grijze wegen’? Tussentijdse resultaten CROW-werkgroep ‘Wegcategorisering’ Erik Donkers & Joost Scholten 7 december 2010

Programma Wegcategorisering en ‘grijze wegen’ Inrichtingskenmerken Voorbeelden De resultaten in deze webinar zijn gebaseerd op de tussenresultaten van de CROW werkgroep ‘Wegcategorisering’

Opzet van de webinar Vooral ook een digitale dialoog Vragen of stem mogelijkheden in het oranje Gebruik de stemknopen en commentaarfunctie Joost zal telkens de resultaten samenvatten Vragen tussendoor zijn van harte welkom

Wegcategorisering Hoeveel meekijkende wegbeheerders hebben een wegcategorisering opgesteld? Ja: wegcategorisering opgesteld Nee: geen wegcategorisering opgesteld Wie hebben alleen gebruik gemaakt van Stroomwegen (SW) Wegontsluitingswegen (GOW) Erftoegangswegen (ETW) Ja: alleen de drie wegcategorieën Nee: ook andere wegcategorieën Welke tussen-functies zijn benoemd?

Enquête resultaten Ruim 90% van de wegbeheerders beschikken over een wegcategorisering Ongeveer 37% vooral als leidraad voor verbetering van de verkeersveiligheid Ongeveer 45% óók als middel voor bereikbaarheid en leefbaarheid

Enquête resultaten Ondanks het overduidelijke nut en noodzaak van de wegcategorisering leidt dit niet tot het daadwerkelijke gebruik Slechts 25% heeft stappenplan geheel doorlopen Redenen: te theoretisch praktisch niet goed toepasbaar bestaande knelpunten krijgen te weinig aandacht Meeste wegbeheerders hanteren vaak extra wegcategorieën

Onze opdracht Aandacht voor de zwakke schakels Oplossing voor de ‘grijze wegen’ problematiek Ruimte voor het inpassen van nieuwe ideeën zoals Shared-space EHK Komgrenzen Landbouwverkeer buiten de kom Verbindingen tussen kleine kernen Buslijnen op erftoegangswegen Wegcategoriseringsmethodiek als toets ontwikkelen voor Actualisatie Evaluatie Toetsen weginrichting

Definitie ‘Realisatie van een verkeersveilig wegennet, met een voor de weggebruiker herkenbare inrichting – op van onderlinge afstemming van wegfunctie en gebruik van de verkeersruimte – met als doel personen en goederen vlot, veilig en efficiënt te laten verplaatsen, rekening houdend met de leefbaarheid’ Moet de actualisatie hoofdzakelijk gericht zijn op verkeersveiligheid? Ja Nee

Huidige publicatie 116 Uitgangspunt: Stromen & Uitwisselen Stroomweg Stromen op wegvakken Geen kruisend of overstekend verkeer Gebiedsontsluitingsweg Stromen op de wegvakken Uitwisselen op de kruispunten Erftoegangswegen Uitwisselen op wegvakken en kruispunten

Grijze wegen De indeling in stromen & uitwisselen blijkt in de praktijk niet altijd eenduidig toe te kennen Wegen met én stromen én uitwisselen Welke snelheidslimiet? Welke inrichtingskenmerken?

Voorbeelden GOW met scholen/winkels  parkeer- en oversteekbewegingen op de wegvakken GOW met onvoldoende ruimte voor vrijliggende fietspaden  stroomfunctie kan worden gefaciliteerd door mening van langzaam verkeer ETW met woningen die als buurtontsluiting voor het winkelcentrum  uitwisselen gecombineerd met stroomfunctie GOW met erf-aansluitingen boerderijen/bedrijven/winkels  stromen met uitwisselen bij uitritten en laad-/los verkeer Kortom: de relatie tussen het verkeer op de weg én het gebruik van de vaak historisch gegroeide omgeving kan een spanningsveld opleveren

Oplossing Wegcategorisering Rekening houden met functie van de weg en de omgevingsinvloed Logisch opgebouwd wegennet Infrastructurele maatregelen ondersteunend  combinaties van stromen & uitwisselen kan, mits herkenbaar en veilig ingericht = conflictbeheersing

voorkomen > beperken > beheersen Aanpak op 3 niveaus Voorkomen Op netwerk niveau conflicten voorkomen via aangepaste verkeerscirculatie Beperken Op traject niveau conflicten beperken via fysieke scheiding tussen verkeersdeelnemers Beheersen Op locatie niveau conflicten beheersen via snelheidsbeperking in afstemming met kwetsbaarste verkeersdeelnemer voorkomen > beperken > beheersen

Conflicternst bij verkeerssnelheden

Veilige snelheid Een veilige snelheid is een snelheid die is afgestemd op de conflicten die bij een bepaalde weginrichting kunnen voorkomen; mocht het onverhoopt ‘misgaan’ dan zijn de weginrichting, de verkeerssituatie en de snelheid idealiter zo op elkaar afgestemd dat de kans op ernstig letsel minimaal is

Categorie indeling Onwaarschijnlijke en meestal ook zeer ongewenste situatie

Uw mening over …. De koppeling tussen verkeer- en omgevingsactiviteit doet recht aan de problematiek van grijze wegen Ja: mee eens Nee: mee oneens De categorie-indeling van optimaal en sub-optimaal biedt voldoende ruimte voor oplossingen zonder het streven naar Duurzaam Veilig op termijn te blokkeren De naamgeving van bijvoorbeeld de categorie GOW50 en GOW30 zijn eenduidig en goed uit te leggen Geheel eens tot geheel oneens

Inrichtingskenmerken Veilige Snelheid & Geloofwaardige Snelheidslimiet (VSGS) is het uitgangspunt voor de inrichtingskenmerken Veilige Snelheid, een snelheid die is afgestemd op de conflicten die bij een bepaalde weginrichting kunnen voorkomen; mocht het onverhoopt ‘misgaan’ dan zijn de weginrichting, verkeerssituatie en snelheid idealiter zo op elkaar afgestemd dat de kans op ernstig letsel minimaal is Geloofwaardige Snelheidslimiet, een limiet die logisch en duidelijk is voor weggebruikers; immers wanneer de snelheidslimiet overeenkomt met de verwachtingen van de weggebruiker, is de limiet beter te handhaven

VSGS

Toets op geloofwaardigheid Inrichtingskenmerken Openheid van de wegomgeving Rechtstand Aanwezigheid snelheidsremmers Wegbreedte Type verharding

Toets op veiligheid Inrichtingskenmerken (brom)fietsvoorziening Voetgangersvoorziening Parkeervoorziening Rijrichtingscheiding Aanwezigheid inritten Bermverharding Obstakelvrije zone Gesloten verklaring Snelheid op kruispunt is afgestemd op de aanwezige verkeersdeelnemers

GOW30 Geloofwaardig Onoverzichtelijke weg-omgeving Maximale rechtstand van 150 meter Snelheidsremmers Asfaltverharding Veiligheid Gemarkeerde fietsvoorziening (uitzondering bij drukke fietsroute, OV-route, vrachtwagenroute) Aparte voetgangers-voorziening Parkeren in de vakken Geen rijbaanscheiding Uitritten toegestaan Geen bermverharding Obstakelvrije zone kleiner dan 2,5 meter Geen gesloten verklaring Voorrangsweg

Uw inschatting Welke foto’s staan als voorbeeld voor een GOW30 Ja: goed voorbeeld Nee: fout voorbeeld ?: weet niet

NEE

GOEDGEKEURD

AFGEKEURD GEEN VOORRANG

DRUKKE FIETS EN OV ROUTE, MITS VOORRANGSWEG GOEDGEKEURD DRUKKE FIETS EN OV ROUTE, MITS VOORRANGSWEG

AFGEKEURD GEEN VOORRANG

AFGEKEURD RIJBAANSCHEIDING

AFGEKEURD TE GROTE RECHTSTAND

GOEDGEKEURD

Prettige feestdagen & goed nieuwjaar

Meer informatie Erik Donkers & Joost Scholten Telefoon: +31 73 657 91 15 E-mail: erik.donkers@via.nl joost.scholten@via.nl