Trends in voeding - fruitsector

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
Advertisements

Persmap wielerkoers Belgisch kampioenschap voor boeren en boerinnen
Impact van fusies en overnames op de bedrijfscultuur
GfK Supermarktkengetallen
1 Basis doelstellingen voor een toekomstig Gemeenschappelijke Landbouw Beleid (GLB) Boerenbond – VODO werkgroep Landbouw.
Handel en marketing hoofdstuk 9
Welkom.
Gezonde voeding.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Keynote Talent Control als aanjager van groei 27 november 2012.
Peter Warnez 24/02/2011 Voorstel samenaankoop groene energie.
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Op weg naar een gezamenlijke aanpak
Vernieuwend Advies op maat Deskundige begeleiding Individueel of in groep Multidisciplinair.
College 5 Ethiek en business.
Wijchen Gezond Café (h)eerlijke voeding 15 maart 2014.
Weet Wat Je Eet ! Vitamine wijzer! Wat en Hoeveel ? © Wieke.
[datum].
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
Voedsel Voedingsdriehoek Evenwichtige voeding Voedingsdriehoek
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Landbouw een maatschappelijk gebeuren met onderzoek in steun BVLE 28 februari 2007.
Hoe kan het jou veranderen?
Voeding en bewegen!.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Samenwerking tussen de verschillende instanties van Franstalig België Diensten erkend door het « Ministère de l’Aide à la Jeunesse et de la Jeunesse »
Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april 2013.
Uitdagingen voor Boskoop
Met de steun van Welkom. Inhoud 1.Korte voorstelling Ecolife 2.Ecodriving workshops 3.Ecodriving op evenementen 4.Stand van zaken 5.Toekomstperspectief.
.00Begin Hoofdstuk 2.05H2 §1 Voor en tegen globalisering.20H2 §2.1 De Noord-Zuidverhoudingen.30Verder met werkschema week 11 – 12 en verder met werkschema.
Thema 2: Voeding en Vertering
Welkom in de Christelijke Gereformeerde Kerk Enschede West.
VERANDERINGEN IN DE LANDBOUW  Nieuw contract met samenleving voedselvoorziening  voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu, natuur, landschap, dierenwelzijn,
Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf Workshop Buitenschrijnwerk – Oplossingen voor Toegankelijkheid Jan Desmyter.
Voedselsoevereiniteit, ook iets voor Haaglanden? Flip Vonk ASEED Europe
Waarover gaat dit lied?.
Een frisse kijk op eten Daisy Hoedemaker.  Ayurveda uit de Indiase geneeskunde  De traditionele Chinese voedingsleer  De antroposophische visie  Psycho.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Groep Colruyt en ‘participatie’
HET GROTE AGROBEDAT Nederland, het productieland voorbij?
Economisch handelen bij voeding Gezonde voeding versus dure voeding.
Bioweek 2015 van 6 tot 14 juni “Met bio investeer ik in de toekomst”
Meet&Match Agrifood - 11 december Agrifood in Wallonië: Setting the scene.
Gezond eten Koolhydraten plm. 55% Vetten maximaal 35%
Presentatie door: Ana,Simone,Lolita Voeding Dit is een voorbeeldje: Het is belangrijk om elke dag 2 stuks fruit en drie opscheplepels groenten te eten.
Welkom bij de ‘Weet wat je eet en beweegt ’ quiz!
Lifestyle Voeding.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Yanick, Lygia en Janelle Drinken-eten. Indeling Concept Persona Doelgroep Moodboard Social Media Benchmark Online strategy map Top 10 zoekwoorden Customer.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
NME-Overlegplatform Maandag 3 mei NME-Overlegplatform maandag 3 mei 2010 Agenda 1)Welkomstwoord voorzitter 2)Vlaamse NME-dag 18 november 2010.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Boeren en tuinders zijn en blijven betekenisvol voor de samenleving! Hans Huijbers VVD bijeenkomst Bernheze 21 mei.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Quiz De voedingsdriehoek. 1. Welke groep uit de voedingsdriehoek heb je eigenlijk niet nodig?  A) Lichaamsbeweging  B) Groenten en fruit  C) De restgroep.
Waarde creëren door samenwerking sociale en reguliere economie
Lifestyle Voeding.
Vmbo 2 economie Goede producten?
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Toerismeboeren Kick-off 2018
Traject De Beleverij WELKOM!.
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Schijf van Vijf.
Gesloten settings in de zorg
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Keuzedeel assisteren bij facilitaire diensten
Transcript van de presentatie:

Trends in voeding - fruitsector

Trend is geen rage Duurt 5 à 15 jaar Gedrag dat door de rest van de samenleving wordt overgenomen

Trends en ketenontwikkeling – waar kansen voor landbouw Basisgrondstof aanleveren in bulk OF Individueel, in de coöperaties of in samenwerkingsverbanden in spelen op trends in de voeding (product- en ketenontwikkeling)

Maatschappelijke veranderingen Verdunning huishoudens (meer en kleiner) Grensvervaging (tussen landen en markten) Immigratie Empowerment van de consument Oriëntatie op maatschappelijke normen en waarden

Maatschappelijke veranderingen Geld-tekort  tijd-tekort Technologische ontwikkeling Vergrijzing (yeepie’s) Verstedelijking

Inspelen op kansen - trends: Ontwikkelen en vermarkten van gemaksproducten of –voedsel Anticiperen op gezondheidstrend Gewenste productieketens (milieu,…) / ecologisch eetgedrag Beter zichtbaar maken van producent achter voedsel + slowfood en authenticiteit

Trends in voeding en groenten Fruit nog niet zo’n sterk ontwikkeld segment als bv. zuivel maar snelle evolutie Handig om allerlei toepassingen mee te ontwikkelen Hevige concurrentie

Gemaksvoedsel en -diensten Fruitsector loopt nog sterk achterop Kant- en klaartrend Handige verpakkingen (portieverpakkingen) Alles kleiner en makkelijker te bereiden (schoongemaakt, geschild,…) Van wegnemen ongemak naar creëren toegevoegde waarde (minimum 2 claims) bv. makkelijk en leuk voor kinderen,… Vierde gamma wordt steeds belangrijker voor grootdistributie Out of home

Gemaksvoedsel en -diensten                                                                                                                                               

Voedsel voor gezondheid

Voedsel voor gezondheid Cholesterolverlagers Risicoverlagende producten (bv. Kanker, hart- en vaatziekten,….) Dieetoplossingen (fruit is bij uitstek light maar wordt niets mee gedaan) Fruit heeft perceptie mee… alles met fruit in lijkt gezond

Voedsel voor gezondheid                                                                                                                                                           

Goed gedrag / gewenste productieketens Milieu Eerlijke handel Ecologie Biologisch Organisch

Producent achter voeding / Slowfood / authenticiteit Algemene adoptie van consumententechnologie Rappe Hap  Tegenbeweging: hang naar authenticiteit  mikken op direct contact, streeklabelling, zelfpluk,…

Producent achter voeding / Slowfood / authenticiteit                                   

Voeding  5 G’s Gemak Gezond Genot Gezellig Goedkoop

Voeding  5G’s Zoveel mogelijk inspelen op unieke combinaties van 4 eerste G’s en segmentering naar doelgroep  durven dwarsdenken over het eigen product Bv. Fizzy Fruit Gemak (weinig tijd,portieverpakking…) Gezond (alternatief voor snoep,…) Leuk voor kinderen  Meerdere claims in één product

5 uitdagingen voor 2025 Take-out / take home: het ‘afhalen’ en thuis eten van diverse kant-en-klare gerechten is spectaculair toegenomen in 2025. Hapjeshonger. Toenemende populariteit van diverse kleine voorgerechten. ‘Bitesized’ voorafjes zijn een van de meest veelzijdige voedingsmiddelen anno 2025. Een trend die hiermee verband houdt, is uiteraard de (totale) ‘destructurering van de maaltijden.

5 uitdagingen voor 2025 Kindersegment. Kinderen vormen in 2025 een zo mogelijk nog belangrijker markt voor de voedingsindustrie. Eén van de eerste winkels die kinderen bezoeken is immers de supermarkt. Decommoditizing’ van ‘bulk’ producten zoals koffie, thee en suiker. Kritische consumenten(groeperingen): belangengroeperingen op mondiaal niveau hebben tegen 2025 aan invloed en macht gewonnen, waardoor ook de druk op de producenten is toegenomen, vooral op het vlak van marktbenadering en -bewerking.

Enkele algemene beschouwingen Voor iedereen van belang na te denken over product- en ketenontwikkeling Zowel individueel als samenwerkingsverbanden als op coöperatievlak zijn er massa opportuniteiten Trends in de voeding opvolgen en sneller op inspelen, meer en meer productinnovaties nodig, ook bij fruit Doorgedreven segmentering Innovatieve partnerships met bv. zuivelindustrie, verwerkende bedrijven,… Bespelen distributiekanalen

1ste Vlaamse Water-Infodag Donderdag 8 Februari 2007, Sint-Niklaas 60-tal Infosessies over watermanagement op bedrijfsniveau voor alle sectoren Specifiek voor bedrijfsleiders uit de land-en tuinbouw Nieuwigheden en testresultaten op het vlak van: Waterontsmetting, wateropvang, waterzuivering & waterhergebruik Centrale infomarkt met toeleveringsbedrijven uit de land- en tuinbouw, overheidsdiensten & onderzoeksinstellingen

1ste Vlaamse Water-Infodag Donderdag 8 Februari 2007, Sint-Niklaas Hogeschool KaHo Sint-Lieven, Sint-Niklaas Doorlopend van 09:30-18:00 Kostprijs: 30 euro voor land- en tuinbouwers 20 euro voor leden Boerenbond/PCG Drank, eten, parkeerticket & infomap inbegrepen Vooraf inschrijven verplicht! Meer info: Bart Verhasselt 016 28 61 24 Inschrijvingen: Diana.goris@innovatiesteunpunt.be Tel: 016 28 61 02

Agrocoach: Peterschapsproject voor ondernemende land- en tuinbouwers

Agrocoach 4 locaties: Lochristi, Kortrijk, Steenokkerzeel en Geel 8 à 10 sessies Begeleiding door ervaren bedrijfleider en innovatieconsulent Meer info: http://www.innovatiesteunpunt.be Start december/januari

www.innovatieweb.be