Samen innoveren: duurzaam samen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Denken in versnelling en Groei
Evidence Based Management
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Het meten van arbeidsproductiviteit
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
Onderwijspsychologie
strategie als een proces
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Schitterende Organisaties®
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Ondernemen(d) in het onderwijs
K.U.Leuven ~ Parkstraat 45 b 3601, B-3000 Leuven ~ Tel ~ Fax ~ G. Van Hootegem Synergy in de sociale.
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Initiatief doelen standaarden systemen waarden empowermentcreativiteit visie Intern Extern Flexibiliteit Controle De essentie van de ontwikkeling van medewerkers.
Eberhard Dijkhuis | Dijkhuis Aannemersbedrijf. Duurzame aannemer Duurzame aannemer ?
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Naar een optimaal HR - beleid
Business en IT Consulting
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Vier vormen van betekenisgeving
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Cultuur, de basis voor een HR Strategie
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Ondernemende Netwerken
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Tjellingsessie Master Leiderschap
Transcript van de presentatie:

Samen innoveren: duurzaam samen ‘alles wat niet verandert raakt uit evenwicht’ Jack Crielaard Bioloog & interim-manager, Lector sociale innovatie en duurzaamheid

2

arbeidsorganisatie en in de arbeidsrelaties Definitie SI: ‘een vernieuwing in de arbeidsorganisatie en in de arbeidsrelaties die leidt tot verbeterde prestaties van de organisatie en ontplooiing van talenten ’ Slimmer werken, meer winst 3

Mensen en relaties zijn het primaire proces! Noodzaak Waar lig je echt wakker van Productiviteit? Modern HRM? Waarde(n)creatie? Kwaliteit van (samen)leven? Mensen en relaties zijn het primaire proces! 9

Economie: Neo-klassiek/ Evolutionair Macroniveau Markt Goederen Doelstelling Mesoniveau Driver Strategie Marktmechanisme Leiderschapstijl Medewerkerstijl Organisatieprincipe Macroniveau Transparant Verdelen van schaarste Winstmaximalisatie Mesoniveau Transactiekosten Outside – In (Porter) Concurrentie Principal – Agent Command & control Beheer(s)structuren Macroniveau Begrensde rationaliteit Creatieve destructie Nieuwe niche, unieke stek Mesoniveau Competenties Inside – Out (Core comp.) Dynamic capabilities Stewardship; faciliteren Leren Processen in netwerken 10

Klimaat / Macrocondities Vernieuwing, Adaptatie Markt / Resources Populatie / Netwerk Externe focus Uitkomst van gedrag Beslissingen Interne Focus Effect / Succes Processen / Systemen Beheer, control Ecologisch Systeem Model 13

Vijf concepten voor interventie Mens-markt-combinaties: Samenwerken ipv concurreren Successie: een Nieuwe omgeving Groen organiseren: Vertrouwen geven Zelfdirectie Waardecreatie: Diversiteit als rijkdom 14

Wat leren we van de natuur? Samen innoveren: Wat leren we van de natuur? ‘het creëren van nieuwe rijkere relaties en omgevingen in de werksituatie’ Sociale Innovatie & Duurzaamheid Jack Crielaard 15