VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
Advertisements

Duurzame energie in ontwikkeling
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Witte en zwarte scholen: is een sociale mix wenselijk / mogelijk ?
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
7-14 FEBRUARI 2011 MARRIAGE WEEK.  7 tot 14 februari MARRIAGE WEEK in Nederland in  Vier je huwelijksrelatie en investeer in elkaar.  Thema 2011:
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
De PROFIBUS, PROFINET & IO-Link dag 2011 Share our Vision for Automation.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
De kunst van het goede handelen Verslag van de bijeenkomst van de Internationale Raad voor Heilpedagogie en Sociaaltherapie en van de Internationale Conferentie.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
De sociale ongelijkheid in het onderwijs.
Programma thema differentiatie
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Indeling profielen schooljaar Vwo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (480) Engels (400) Algemene natuurwetenschappen (120)
Wat? Internationaal project 1998 Wetenschappelijk onderzoek Experimenteren in de ruimte Frank De Winne.
Omgaan met diversiteit in het onderwijs
Progress Through Innovation. Onze innovatie-strategie We moeten toegang hebben tot deskundigheid van het hoogste niveau om een wereldspeler te blijven.
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA,
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Welkom !.
De stad Apeldoorn Werkbezoek mevr. Ortega-Martijn 7 september 2009 Werkbezoek mevr. Ortega-Martijn 7 september 2009.
Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
LeerWinst indicator van prestatieverbeteringen. LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring uw toegevoegde waarde op basis van historisch toetsresultaten.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
Laaggeschoolden in het Vlaams arbeidsmarktbeleid.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Budgetten en aantallen mobiliteiten. Budget (EU) 121 miljoen EUR mobiliteiten in academiejaar 2015/2016.
COUNTRIES AND NATIONALITIES Can you guess the following countries and nationalities?
Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort.
Patricia Ceysens Vlaams minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel Vlaams minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap,
Ted Reininga Directie Kennis
1. Summits On The Air by Luc - KF0CR (aka ON7DQ) [ Powerpoint van Guy – N7UN, ingekort en bewerkt door Luc – ON7DQ ]
Onderwijs en (individuele en maatschappelijke) welvaart:
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Trends in gezondheidsklachten en gezondheidsgedrag van jongeren Resultaten van de studie Jongeren en gezondheid Lea Maes en Anne Hublet Vakgroep Maatschappelijke.
Prof. Dr. Leo Sleuwaegen Vlerick Leuven Gent Management School KULeuven De Vlaams economie: Uitdagingen voor een transformatiebeleid.
Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
De anesthesiemedewerker in Europa International Federation of Nurse Anesthetist (IFNA) Nederlandse Vereniging voor Anesthesie-Medewerkers Jaap Hoekman.
Openstelling Europese arbeidsmarkt in functie van knelpuntberoepen Agoria, Fons Leroy Gedelegeerd bestuurder VDAB.
Vroegtijdige Schoolkeuze in het Onderwijs? NGVO Studiedag WELKOM 10 juni 2016.
De structuur van het secundair onderwijs: effecten op korte en lange termijn Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
Extra kwetsbaar door lage kwetsbaarheid
Training docenten in Hoger Onderwijs
Automatisatie MH Pieters Techniek in evolutie
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Witte en zwarte scholen: is een sociale mix wenselijk / mogelijk ?
Beroepsonderwijs een aparte kolom?
Product classification Standard for international e-Commerce ETIM International Marc Habets 01 January 2019.
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Informatiebijeenkomst KA103 Call 2019
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
Drie richtinggevende vragen
Drie richtinggevende vragen: 1
Letselschaderegeling in Europa en beyond
Transcript van de presentatie:

VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)

1. Streaming (waterval) versus comprehensief onderwijs

Durchschnittliche Schülerleistungen im Bereich Mathematik Hoge gemiddelde score op wiskunde Vlaanderen Durchschnittliche Schülerleistungen im Bereich Mathematik Hong Kong-China Hoog gemiddelde sterke sociale ongelijkheid Finland Hoog gemiddelde grote gelijkheid Korea 540 Netherlands Liechtenstein Japan Canada Belgium Switzerland Australia New Zealand 520 Czech Republic Iceland Denmark France Sweden Sterke invloed van sociale afkomst op toetsresultaat Austria Beperkte invloed van sociale afkomst op toetsresultaat Germany Ireland 500 Slovak Republic Norway Luxembourg Hungary Poland Spain United States Latvia 480 © A. Schleicher, OECD Russian Federation Portugal Italy Laag gemiddelde sterke sociale ongelijkheid 460 Laag gemiddelde grote gelijkheid Lage gemiddelde score op wiskunde Greece 26 440 16 6

Durchschnittliche Schülerleistungen im Bereich Mathematik Hoge gemidd. score wiskunde Vlaanderen Durchschnittliche Schülerleistungen im Bereich Mathematik Hong Kong-China Finland Korea 540 Netherlands Liechtenstein Japan Canada Belgium Switzerland Australia New Zealand 520 Czech Republic Iceland Denmark France Sweden Austria Sterke sociale ongelijkheid Germany Ireland Sterke sociale gelijkheid 500 Slovak Republic Norway Luxembourg Hungary Poland Spain United States Latvia 480 Russian Federation © A. Schleicher, OECD Portugal Italy Vroege selectie & segregatie hoge mate van stratificatie lage mate van stratificatie 460 Lage gemidd. score Greece 26 440 16 6

Sociale ongelijkheid en duur van de gemeenschappelijke stam © Hirtt e.a. (2007)

Studieoriëntering naar socio-economisch deciel © Hirtt e.a. (2007)

Ander onderzoek over verband streaming – ongelijke uitkomsten Multivariaat, macroniveau, transnationaal: Duru-Bellat & Suchaut (2005) Multivariaat, microniveau, transnationaal: Hanushek & Woessmann (2006) Pseudo-panel, macroniveau, transnationaal (PIRLS + PISA): Woessmann (2005) Longitudinaal, microniveau: Zweden: experiment comprehensive school (Meghir & Palme, 2003) Vlaanderen: SOHO onderzoek (Stinissen e.a., 1987)

Besluit i.v.m. streaming volledige eensgezindheid over superioriteit van comprehensief onderwijs in termen van gelijkheid, zonder negatieve effecten op gemiddelde prestaties prestaties van kopgroep

2. Vermarkting

Segregatie, vrijheid van onderwijs en schoolkeuze Quasimarkten: Vrije schoolkeuze Vrijheid v. onderwijs Overheid = 3e betaler subsidie / leerling Concurrentie op basis van ‘reputatie’ Aantal leerlingen Kwaliteit van de instroom ⇒ prestaties ↗  ongelijkheid ↗ Zwakke scholen: initieel ‘natuurlijk’ nadeel ⇒ zwakke vraag ⇒ weinig lln / geen mglh tot selectie instroom ⇒ zwakke reputatie ⇒ neerwaartse spriaal Sterke scholen: initieel ‘natuurlijk’ voordeel ⇒ grote vraag ⇒ veel lln / mglh tot selectie van instroom ⇒ sterke reputatie ⇒ opwaartse spiraal

Vermarkting en achterstand van armste leerlingen

Ander onderzoek over verband vermarkting – ongelijke uitkomsten Interregionaal: BE: Vandenberghe (1996) BRAZ: Sprietsma (2007) Internationaal: Woessmann e.a. (nog niet gepubliceerd) Intertemporeel: VK: Bradley & Taylor (2000) SE: Björklund e.a. (2006)

Besluiten i.v.m. marktwerking Hoger gemiddeld prestatieniveau Verhoogde segregatie Verhoogde ongelijkheid in uitkomsten ‘a tide that lifts all boats’? Of enkel goed voor de sterksten? Resterende onderzoeksvragen: gaan meest achtergestelde leerlingen erop vooruit? onderscheid tussen verschillende kenmerken van liberalisering: bv. vrije schoolkeuze (vraagzijde) versus vrijheid van onderwijs