1 Case 6: Merchandisinginkomsten in het professionele voetbal: van Manchester United tot KRC Genk Merchandising in de sport: de verkoop van producten/diensten die het logo en de merknaam van een sportmerk vermelden
2 Aandeel van inkomstenbronnen voor eersteklassevoetbalclubs in Europa Gemiddelde grote voetballanden (Engeland, Italië, Spanje, Duitsland en Frankrijk) –Tv-rechten45% –Tickets25% –Sponsoring20% –Merchandising, catering en verhuur15%
3 Tabel 2
4 Merchandisinginkomstenbronnen Stijgende inkomstenbron, maar relatief beperkt in de totale inkomsten –Newcastle5,8% –Ajax9,3% –Bayern München7,6% –AC Milan 3,1% –Juventus3,6% –Borussia Dortmund10,8%
5 Manchester United: de merchandisingkampioen Nike bezit rechten op sponsoring, licenties en merchandsing van Man Utd (voor 13 jaar sinds midden 2002) Uitbreiding merchandisinggamma naar niet- sportgebonden artikelen Verkoop: niet beperkt tot landsgrenzen en taalbarrières!
6 Figuur 1
7 Figuur 2
8 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België Cijfers betreffen enkel de verkoop van KRC Genk- artikelen in de merchandisingshop in het stadion. Dus: verkoop van merchandisingproducten in andere distributiekanalen valt buiten de analyse. Analyseperiode: /
9 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België
10 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België Partnership KRC Genk - Kappa. Met uitzondering van het seizoen hebben de Kappa replica shirts het grootste aandeel in de totale omzet van de merchandisingverkoop van KRC Genk. Verkoop replica shirts : 437 exemplaren Succesvol inspelen op Champions League campagne: lancering nieuwe sjaals, pennen en aanstekers
11 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België
12 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België Inkomstencategorieën uit productlijnen merchandising begin 2004: 1.gadgets 2.kledij 3.textiel 4.KRC Box 5.verzorgingsproducten 6.schoolmateriaal 7.voetballen 8.verzendingskosten. Evolutie van de meer traditionele productlijnen (kledij, gadgets en textiel) naar meer recente productlijnen (verzorgingsproducten, schoolmateriaal)
13 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België Bruto omzet merchandising: voor de periode 01/07/03 tot 09/02/04 € Bruto-winst € Bruto-winst wordt vooral gedragen door de verkoop van kledij (46,9%). Gadgets en textiel staan met een aandeel van respectievelijk 18,4% en 16,7% in de totale bruto-winst als nummer twee en drie op het podium van meest renderende productlijnen.
14 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België
15 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België Producten die de hoogste omzet genereerden (01/07/03-09/02/04): Thuisshirt: 8,5% (€ ) Uitshirt: 3,9% (€ 9.937) Dekbed: 3,4% (€ 8.582) Douchegel: meest stuks van verkocht (i.v.m. alle producten)
16 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België
17 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België TOEKOMST Merchandising KRC Genk 2004: naar verdere professionalisering 17/2/2004: United Brands beheert vanaf dan merchandising Nieuwe, officiële fanshop van 200 m²
18 Vragen ter discussie 1. Breng, aan de hand van de website in kaart hoeveel het afgelopen jaar de merchandisinginkomsten van Ajax (in absolute en relatieve termen) bedroegen. 2. Bespreek strategieën om de inkomsten uit merchandising te verhogen. 3. Bezoek websites van enkele niet- voetbalmerken, die merchandising verkopen.