1 Case 6: Merchandisinginkomsten in het professionele voetbal: van Manchester United tot KRC Genk Merchandising in de sport: de verkoop van producten/diensten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Energie uit het heelal”
Advertisements

OP DE VIERKANTE METER.
GfK Supermarktkengetallen
Schilderijen gemaakt door parochianen van de
Doublet deel 1 – de basis.
Veemarkt Utrecht Dier en Recht
Kinderwerking Stefania & Yves
Noord-Brabant 18 plaatsen 6 wateren 3 gebieden
A H M F K EB C x 8 Afwenden bij A en C. 1e secties C, 2e secties A. Vanaf 10 m splitsen en grote volte.
UNILEVER BELGIUM Aandelenoptieplan.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen ACTUELE SITUATIE OMTRENT BLUETONGUE Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Internationale mobiliteit
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Hoeveel weet jij over de voetbalclub
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Belgostat Praktijkseminarie Els ARYS en Petra VAN NUNEN Dienst Statistische informatiesystemen Antwerpen, 17 november 2010.
© 2006 RR C i r c u i t s •Lengte circuit: 5,417 KM •Aantal ronden: maart 2006 Bahrein - Sakhir Winnaars 2005 Fernando Alonso Renault 2004.
B C A E Carrousel Op de AC-lijn met tweeën halve volte ½ baan rechts: mars! gevolgd door 2x afwenden (rechts) en weer een ½ volte ½ baan.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoeveel weet jij over de voetbalclub
WK voetbal 2014.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
1 Case 1: De kernwaarden van het WK en EK Voetbal.
03. Van hand veranderen met partner ruil van hand veranderen, openen en doorlaten nu op de linkerhand. van hand veranderen met partner-ruil bij X, we blijven.
01/09 1 ste schooldag! 06/09 Info-avond 10/09 Parochiefeesten 11/09 Parochiefeesten 24/09 Veldloop.
 (het is niet zo moeilijk…)
Epidemiologie van druggebruik
Herhaling Examenstof M&O
Goedemorgen H3b.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 6 Sport- sponsoring en sales promotions
Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Presentatie VSC,De toekomst van de technische arbeidsmarkt IV, Dossier Duyvis, 19 maart 2013 p. 01/12 Dossier Duyvis Best practice.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Lesplanning 3.2 blz Binnenkomst Intro Nakijken 3.1, klaar? Dan alvast 3.2 maken Uitleg 3.2 Gezamenlijk lezen blz Zelfstandig werken,
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
HOOFDSTUK 13 ONGELIJKHEID, ARMOEDE EN HERVERDELING
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Dames (1e peleton) F-G-M rechts-om-keert (binnendoor) Heren (2e peleton) M-G-F links-om-keert (buitenom) Bij F met.
B C A E Carrousel De draaischijf. Bij E en B beginnen grote volte, openen en doorlaten. Na deze volte schuin naar de middenlijn en met drieën.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
© 2006 RR Presenteert………….. Team: McLaren Naam: Kimi Raikkonen Geslacht: Man Geb. dat.: 17 oktober 1979 Geboren in: Espoo (Finland) Nationaliteit: Fin.
Herbalife Outer Nutrition
De ongelijke merkwaarde van Europese voetbaltclubs
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Luchtkwaliteit Genk-Zuid 10 januari 2008
Centrummaten en Boxplot
Gezondheid   1. We willen bewuster leven. 2.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
Goederen en inkoop H7 Rendement inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
Studie voor Beleggingsclub ‘t Galerijke juni 2002.
De betaalbaarheid van de gezondheidszorg J. De Cock 23 oktober 2004 (cor.)
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
Start voetbalquiz 4. Vraag 1 Heeft Filippo Inzaghi ooit de Champions League gewonnen?
Transcript van de presentatie:

1 Case 6: Merchandisinginkomsten in het professionele voetbal: van Manchester United tot KRC Genk Merchandising in de sport: de verkoop van producten/diensten die het logo en de merknaam van een sportmerk vermelden

2 Aandeel van inkomstenbronnen voor eersteklassevoetbalclubs in Europa Gemiddelde grote voetballanden (Engeland, Italië, Spanje, Duitsland en Frankrijk) –Tv-rechten45% –Tickets25% –Sponsoring20% –Merchandising, catering en verhuur15%

3 Tabel 2

4 Merchandisinginkomstenbronnen Stijgende inkomstenbron, maar relatief beperkt in de totale inkomsten –Newcastle5,8% –Ajax9,3% –Bayern München7,6% –AC Milan 3,1% –Juventus3,6% –Borussia Dortmund10,8%

5 Manchester United: de merchandisingkampioen Nike bezit rechten op sponsoring, licenties en merchandsing van Man Utd (voor 13 jaar sinds midden 2002) Uitbreiding merchandisinggamma naar niet- sportgebonden artikelen Verkoop: niet beperkt tot landsgrenzen en taalbarrières!

6 Figuur 1

7 Figuur 2

8 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België Cijfers betreffen enkel de verkoop van KRC Genk- artikelen in de merchandisingshop in het stadion. Dus: verkoop van merchandisingproducten in andere distributiekanalen valt buiten de analyse. Analyseperiode: /

9 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België

10 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België Partnership KRC Genk - Kappa. Met uitzondering van het seizoen hebben de Kappa replica shirts het grootste aandeel in de totale omzet van de merchandisingverkoop van KRC Genk. Verkoop replica shirts : 437 exemplaren Succesvol inspelen op Champions League campagne: lancering nieuwe sjaals, pennen en aanstekers

11 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België

12 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België Inkomstencategorieën uit productlijnen merchandising begin 2004: 1.gadgets 2.kledij 3.textiel 4.KRC Box 5.verzorgingsproducten 6.schoolmateriaal 7.voetballen 8.verzendingskosten. Evolutie van de meer traditionele productlijnen (kledij, gadgets en textiel) naar meer recente productlijnen (verzorgingsproducten, schoolmateriaal)

13 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België Bruto omzet merchandising: voor de periode 01/07/03 tot 09/02/04 € Bruto-winst € Bruto-winst wordt vooral gedragen door de verkoop van kledij (46,9%). Gadgets en textiel staan met een aandeel van respectievelijk 18,4% en 16,7% in de totale bruto-winst als nummer twee en drie op het podium van meest renderende productlijnen.

14 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België

15 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België Producten die de hoogste omzet genereerden (01/07/03-09/02/04): Thuisshirt: 8,5% (€ ) Uitshirt: 3,9% (€ 9.937) Dekbed: 3,4% (€ 8.582) Douchegel: meest stuks van verkocht (i.v.m. alle producten)

16 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België

17 KRC Genk: Trendsetter inzake sportmerchandising in België TOEKOMST Merchandising KRC Genk 2004: naar verdere professionalisering 17/2/2004: United Brands beheert vanaf dan merchandising Nieuwe, officiële fanshop van 200 m²

18 Vragen ter discussie 1. Breng, aan de hand van de website in kaart hoeveel het afgelopen jaar de merchandisinginkomsten van Ajax (in absolute en relatieve termen) bedroegen. 2. Bespreek strategieën om de inkomsten uit merchandising te verhogen. 3. Bezoek websites van enkele niet- voetbalmerken, die merchandising verkopen.