SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Advertisements

Monitoring. Monitoring  Wat ‘zegt’ men over je website?  In blogs, op twitter, op een website, in een andere applicatie  Gebruik software om dat op.
Uitkomsten trendonderzoek 2010 Onno Ponfoort Martijn Laar 1 Ben jij wel authentiek?
Wat is het  Korte berichtjes publiceren (140 tekens).  Combinatie webloggen + instant messaging =microblogging  Opgericht (oktober 2006) door Obvious.
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Social media gebruiken om een baan te vinden
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
….een korte presentatie
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
FEWEB ON TOUR 20 oktober 2011 Testimonial An Verschooten – Legal Online Stepstones bij de opstart van een webshop
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
eTwinning - De online community voor scholen in Europa
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Facebook Zie de kansen!.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
-140 tekens berichten sturen -Je deelt deze berichten met je volgers -Deze berichten heten een ‘Tweet’ -Volgers zijn twitteraars die zich hebben aangemeld.
Start met twitteren een handleiding voor beginners Huib Koeleman, augustus 2010.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. Strategie en advies. Uitvoeren middelen, persberichten schrijven,
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
Sociale Media – Best Belangrijk Daniel
Social media presentatie
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
Training voorbeeld voor
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 5. Social Media II.
Conversation Company Jacky Aerts, Jolijn Akkerman, Isabella Elzinga.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Special. Startpagina Profiel.
Sessie 4: Opdrachten krijgen met 1. Wat gaan we doen? #lift Aan de slag met Twitter Oefening Geavanceeerd gebruik Twitter succesvol toepassen Toelichting.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Zakelijk twitter inzetten Zakelijk Twitter inzetten.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
Training voor beginners. Agenda Waarvoor Twitter gebruiken? Het Twitter account Waarover Twitteren? Wie te volgen? Twitter termen De Twitter conversatie.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Gegevens exporteren Handleiding
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
MVI ambities opstellen doe je samen
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Introductie social media
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Agenda in Slim Agenda in Slim is een kantoor agenda
A+O project Co-creatie in de praktijk
Welkom bij GO MEI 2016.
Pilot online discussieplatform Argu
Social Media Online Continuïteit 18/09/2018
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Plaats, datum bijeenkomst
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Organisatielogica Wat is mijn kerntaak hier als burgemeester, wat is ‘van anderen’? ………………………………………………………………………………….. Welke informatie moet ik hebben en.
Social media voor statenleden/politici
“Besmettingspreventie in risicovolle ruimtes”
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG

Vroeger: © Johnny Wonder

Nu: © Johnny Wonder

Lessen voor de gemeente ⁄Vroeger was content schaars. Aandacht en betrokkenheid zijn de nieuwe schaartes ⁄Autoriteit / Betrouwbaarheid niet meer vanzelfsprekend ⁄Van zenden naar conversatie ⁄Publieke opinie is een product van die dialoog ⁄Monitoring & participatie is essentieel ⁄Dit vergt een aanpassing in communicatiebeleid, maar ook in profilering van de gemeente ⁄Dit vergt bestuurders die zich bewust zijn van social media (het gaat niet meer weg!)

Sociale media niet alleen voor jongeren

4 barrières bij organisatie ⁄Geen interne overtuiging, door ad hoc initiatieven ontbreekt het vaak aan impact. Echte organisatieverandering komt met steun van de top. ⁄Het ontbreken van de juiste middelen en tijd, zonder structurele investeringen (fte’s en budgetten en tools) geen succes. ⁄Het ontbreken van interne kennis en vaardigheden, begrijpen hoe het werkt, wat de echte impact is en hoe deze media kunnen worden ingezet voor organisatiedoelen. ⁄Oude gewoonten slijten langzaam, we doen graag wat we gewend zijn, veranderen kost energie en reflectie dat moet je organiseren (strategisch, tactisch & operationeel).

4 stadia van de politieke twitteraar 1.Aanmaken account 2.Versturen van berichten (informatie delen) 3.Beantwoorden van vragen 4.Reageren op de berichten van anderen 5.Meningen geven

4 stadia van de politieke twitteraar Zenden Meningen Feiten Reageren

De burgemeester die een grapje maakte Les: er is geen scheiding tussen werk en prive.

Kies bewust een profiel: ⁄Wie niets ziet in twitteren, doe het dan ook niet ⁄Maar…maak wel een profiel aan en begin in ieder geval met volgen (wat er in jouw gemeente gebeurd en wat er over jouw gemeente gezegd wordt) ⁄Maak helder welk profiel je kiest:

Twitter do’s & don’t’s ⁄Volg inwoners met +500 volgers. ⁄Zoek de dialoog op met burgers, i.p.v. met raadsleden, journalisten en collega bestuurders. ⁄Mix on- en offline. Nodig volgers eens uit op het stadhuis. ⁄Zorg voor een coach. Doorloop updates met een communicatieadviseur. Wat kan er beter? ⁄Mix persoonlijke en zakelijke tweets. ⁄Maak zoekopdrachten voor je gemeente. ⁄Bij twijfel, niet doen!

En voor de gemeente: Stap 1: Bouwen aan kennis van social media en gebruik ⁄gedeeld basisniveau en enkele specialisten ⁄zelf als bestuurder je profiel kiezen, heel bewust! Stap 2: Aanpassen structuur en pilot projecten ⁄aansluiten op eigen gemeentelijke doelen ⁄commitment vanuit de top ⁄een zichtbare trekker (projectleider) ⁄ontwikkeling van pilotprojecten die een onmiddellijk return opleveren (impact = haalbaarheid x return) ⁄leren en reflecteren Stap 3: Integratie ⁄ontwikkel een strategie en uitvoeringsplannen voor sociale media ⁄vastleggen en uitbouwen van structuren en processen Stap 4: Social media maakt organisatie sterker ⁄hefboomeffect: bestaande communicatie slim koppelen aan sociale platformen ⁄een snelle en flexibele organisatie zijn

Handige sites en tools ⁄Hootsuite/Tweetdeck: posten naar meerdere accounts, monitoren, timen van tweets, etc. ⁄Google Alerts: doorlopende zoekopdrachten plaatsen (bv op je eigen naam) en per mail resultaten ontvangen. ⁄Zite: iPad app om nieuws / content te vinden ⁄Tweetreach: bereik van tweets meten ⁄Twittergids.nl: lijst met ‘goede’ twitteraars ⁄Handleiding ‘Aan de slag met Twitter’ van Paulus Veldman