Inspectiecampagne 2009 AD TWW België Uitzendkrachten
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"2 Doelstellingen van de campagne 1.De Arbeidsongevallen, Beroepsziekten en beroepsaandoeningen verminderen 2.Aan de uitzendkrachten hetzelfde beschermingsniveau bieden als aan de vaste werknemers 3.De onderaanneming van het risico vermijden 4.De acties van TWW in het daglicht stellen 5.Europese doelstellingen halen (strategisch plan)
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"3 Campagne Uitzendarbeid Logische aanpak -Effect krachtdadig optreden (tijd) -Federaal effect (ruimte) -Effect structurering enquête (talrijke uitzendkantoren) -Globaal effect (van inlener tot UK) -Effect implicatie (alle onderzochte structuren)
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"4 Wetgevende middelen 1. Uitzendarbeid Wet van 24/7/87 KB van 19/2/97 BS 18/12/97 (Codex welzijn) 2 CAO’s AK en PBM onthaal Welzijnswet 4/8/96 art 12 ter en quater
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"5 Wetgevende middelen 2. Andere nuttige wetgevingen -KB Welzijnsbeleid (onthaal) (Titel I) -KB Werkkledij (Titel VII) -KB PBM (Titel VII) -KB Gezondheidstoezicht (Titel I) -KB Welzijnsbeleid (DRBS) (Titel I) -KB IDPB en EDPB en CPBW (Titel II)
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"6 Campagne uitzendarbeid -Enquêtes mei - juni uitzendkantoren per Regionale Directie -3 inspecteurs aan per Regionale Directie -1 UK per inspecteur -UK 5 inleners per inspecteur -plaats v/h UK (type van werk) -Inspectiebezoek op dinsdag, woensdag of donderdag -checklists invullen
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"7 Campagne uitzendarbeid D-day -In het uitzendkantoor wordt opgevraagd (UK): -de lijst v/d uitzendkrachten van minstens 15 dagen ervoor (D-day – 15) zoniet nog geen medische fiche beschikbaar -de uitzendkrachten uitgekozen met een opdracht > 1 maand (liefst een opdracht van 2 maanden) -5 gebruikers worden genomen met dat type uitzendkrachten -de 5 laatste AO en/of EAO-verslagen
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"8 Campagne uitzendarbeid -Per uitzendkracht wordt opgevraagd: -Contract UK-inlener -Contract inlener-uitzendkrachten -WP-fiches -Fiches van de medische beslissing -Checklist inlener wordt ingevuld
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"9 Campagne uitzendarbeid -In dezelfde week, max D-day +7 werkdagen ( = 22 dus 1 maand is nipt) hebben d e bezoeken bij 5 inleners -Algemene info wordt ingewonnen -Lijst van de uitzendkrachten wordt opgevraagd -werkpost van gekozen uitzendkrachten wordt bezocht -Overeenstemming WP-fiche met realiteit wordt gecontroleerd
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"10
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"11 Campagne uitzendarbeid
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"12 Campagne uitzendarbeid
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"13 Campagne uitzendarbeid
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"14 Campagne uitzendarbeid
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"15 Na bezoek aan UK en inlener -Flagrante fouten worden onmiddellijk gemeld -Schrijven met bevestiging opmerkingen -Opvolging op schrijven
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"16 Verwerking resultaten -De ingevulde checklists worden verwerkt per regio en nationaal -Balans regionale directie door lokale coördinator (via dienstvergadering) -Nationale balans door dr. Chantal Maillet -Evaluatie campagne
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"17 Continuiteit herhaling bij andere bedrijven na 12 tot 24 maanden (impact campagne meten) dagelijks inspiratie voor bedrijfsbezoeken De kennis wordt overdragen op de andere inspecteurs
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"18 Samenwerking a)Nodige samenwerking Externe samenwerking Preventie en Interim (PI) is centrale partner Externe communicatie via HUA en de directie communicatie b)Betrokken personeel van AD TWW en taakverdeling Hoofd van de pilootdirectie - Coördinator van de campagne - Hoofden van de RD - Lokale coördinator - Inspecteurs
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"19 Kwaliteits- en kwantiteitsvereisten voor het project Ten minste 3 uitzendkantoren op de markt in de RD en voor elk v/d uitzendkantoren 5 onder- nemingen (ten minste 15 per directie, 120 voor België) Evaluatiemiddelen voor de impact v/d campagne –evolutie aantal ongevallen –herhaling campagne in 2011
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"20 Externe communicatie Uitwerking v/d externe communicatieproducten door Anne-Cécile Wagner / Sabine Brootcoorens -gespecialiseerde persmededeling 2 maanden voor aanvang campagne -Algemene persmededeling bij aanvang v/d campagne -Informatie resultaten campagne Overbrengen van boodschappen Uitzendsector = sector met groot risico ! AD TWW ziet toe op naleving wetgeving !
23 april 2009Campagne "Uitzendkrachten"21