Theorie en Analyse van Audiovisuele Media 2 Hoorcollege 6 Attractie, spektakel, exces.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
Advertisements

The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
The Post-Cinematic Shaviro on Southland tales. Cinema volgens Deleuze • Drie regimes of the Image: the Movement Image, the Time image en the Neuro image.
Internet vriendschap Internet friendship
Past Simple – Past Continuous
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Mars, known as the Red Planet, it’s about to appear in spectacular fashion! So mark your calender (August 27, 2006 )to watch throughout the month of August,
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Wednesday, 16 July 2014 woensdag 16 juli 2014 Click Klik.
RHODODENDRON.
vrijdag 18 juli 2014 Friday, 18 July 2014 K E N F E J STOP.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
Sinterklaas.
Macbeth Quotes.
Sunday, 20 July 2014 zondag 20 juli 2014 Click Klik.
IMAGINE John Lennon Muziek en tekst zijn gesynchroniseerd.
SQL injections en meer... PERU. web application vulnerabilities Cross Site Scripting (21.5%) SQL Injection (14%) PHP includes (9.5%) Buffer overflows.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
1 Variatie in betekenis Taalverwerving. 2 Opzet van de cursus Weken 1-5: basis Tijd (in zinnen) Aspect (in zinnen) Tijd & Aspect in discourse Tijdsadverbia.
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1983 Meadowgreen Music Company. EMI Christian Music Publishing 1/8 WE ARE STANDING ON HOLY.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1995 Curious? Music. U.K. 1/7 THE HAPPY SONG (Martin Smith) Refrein: Oh, I could sing unending.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Imagine there’s no heaven,it’s easy if you try Stel je voor dat er geen hemel is, het is gemakkelijk als je het probeert.
Inleiding CIW Hoorcollege 3.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 5. Opdrachten Stel elkaar een tentamenvraag.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Simple en continuous tenses Met of zonder –ing. Alle tijden kun je in het Engels met of zonder –ing-form maken: I sleep… I slept… I had slept… I will sleep…
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
All Right! 1 thv Unit 4 grammar 2.1 and 2.2.
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Birthdays Contents 1. School birthdays 2. Childrens’ parties 3. Songs and games.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Salt & Light Zout & Licht
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Theorie en Analyse van Audiovisuele Media 2 Hoorcollege 6 Attractie, spektakel, exces

Aan de andere kant van de narratie... Maar hoe verhoudt narratie zich tot... attractie... spektakel... exces

The Cinema of Attractions Tom Gunning (2006, 382): “Contrasted to the voyeuristic aspect of narrative cinema analyzed by Christian Metz, this is an exhibitionist cinema. An aspect of early cinema [...] is emblematic of this different relationship the cinema of attractions constructs with its spectator: the recurrent look at the camera by actors..../...

This action, which is later perceived as spoiling the realistic illusion of the cinema, is here undertaken with brio, establishing contact with the audience. From comedians smirking at the camera, to the constant bowing and gesturing of the conjurors in magic films, this is a cinema that displays its visibility, willing to rupture a self- enclosed fictional world for a chance to solicit the attention of the spectator.”

Attractie en narratie Gunning beschrijft de “cinema of attractions” niet in narratologische termen, maar met betrekking tot de specifieke adresseringswijze van de vroege films. Ook al vertellen de films een verhaal, de attractie blijft het dominante element.

Trucage: Méliès Georges Méliès, “De cinematografische opname” (1907) NFM Themareeks no. 17, 1993 “De ene truc leidt tot de andere [...]. Ik vond veranderende achtergronddecors uit, door middel van een vernuftige aanpassing van het cinematografische apparaat, en verschijningen, verdwijningen en metamorfoses door middel van een dubbeldruk tegen een zwarte achtergrond./.

./. of zwarte delen van het decor, vervolgens een dubbeldruk tegen een al belichte witte achtergrond (wat iedereen, alvorens het te zien voor onmogelijk hield), met behulp van een list waarover ik hier niet meer kan zeggen, want de imitators hebben dit geheim nog niet volledig doorgrond. Toen kwamen de trucs met de afgesneden hoofden, de verdubbelingen van personages, de scènes die worden gespeeld door één persoon die uiteindelijk, zich alsmaar verdubbelend, in zijn eentje tien gelijkaardige personages representeert die komedie met elkaar spelen../.

./. En door gebruik te maken van de kennis over illusies die vijfentwintig jaar ervaring in het Robert-Houdin Theater mij hebben opgeleverd, heb ik tenslotte allerlei trucs met de machinerie, de mechanica, de optica, de goochelkunst, enzovoort, in de cinematografie geïntroduceerd. Ik aarzel nu niet meer om te zeggen dat het in de cinematografie, door het combineren en vakbekwaam toepassen van al deze methodes, vandaag de dag mogelijk is om de meest onmogelijke en onwaarschijnlijke dingen tot stand te brengen.”

Trucage: Metz Christian Metz (1977) Drie types van trucages: -zichtbaar -onwaarneembaar -onzichtbaar

Metz 1977, 664 “Invisible trucage is another matter. The spectator could not explain how it was produced nor at exactly which point in the filmic text it intervenes. It is invisible because we do not know where it is, because we do not see it (whereas we see a blurred focus or a superimposition). But it is perceptible, because we perceive its presence, because we "sense" it, and because that feeling may even be indispensable, according to the codes, to an accurate appreciation of the film.”

Metz 1977, 665 “There is then a certain duplicity attached to the very notion of trucages. There is always something hidden inside it (since it remains trucage only to the extent to which the perception of the spectator is taken by surprise), and at the same time, something which flaunts itself, since it is important that the powers of cinema be credited for this astonishing of the senses.”

Metz 1977, “The spectator is not the victim of the machination to the point of being unaware that it exists, but he is not sufficiently conscious of it for it to lose its impact. The attitude of the spectator, whose credibility is divided, thus answers to that of the cinema, which I said presents its trucages as avowed machinations. It is a game at which the cinematographic establishment wins twofold: by the performance, in the extent to which the special effect, barely discernible as such, is credited to the diegesis ( = weakening of the segregation, slippage into magic), and by the affirmation of its own power in the extent to which this process, fairly distinct as process, is to the benefit of the discourse.”

Spektakel Spektakel als een onderbreking van de narratieve flow. - Voorbeeld Musical (Verstraten) - Voorbeeld komische scène of slapstick (Eitzen, geciteerd in Lavik) - Special Effects (Pierson of Ndalianis, geciteerd in Lavik)

Spektakel vs. Narratie Vraag: op welk vlak wordt het fenomeen “spektakel” behandeld? -als verschijnsel binnen de tekststructuur -met betrekking tot de relatie tekst/toeschouwer

Exces Kristin Thompson, Breaking the Glass Armor (1988), p. 259: “Excess exists as a potential way of viewing any film, since no amount of narrative or other types of motivation can completely contain the materiality of the image and sound tracks. Yet a film may encourage viewing procedures that lead us to ignore excess. The Classical Hollywood- style narrative cinema attempts to minimize our concentration on excess by subordinating the material aspects of the film to the narrative flow.”

Attractie, spektakel, exces Cinema of attractional display vs. Cinema of narrative integration Spektakel vs. flow van de narratie Exces vs. door narratie gemotiveerd materiaal