Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
De nieuwe werkelijkheid
Hoera, een oudergesprek!
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Oplossingsgericht werken
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
HGW en gesprekken met leerlingen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Werkvormen als vanzelf
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
De kaart is niet het landschap
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Oplossingsgericht coachen
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Portfolio
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Welkom op onze thema-avond
Geluk is een werkwoord.
Weet je wie ik ben ?.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Oplossingsgericht werken
Communicatie met ouders
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
OGW op de Firtel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
VERSTERK WAT WERKT.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Coaching week Rotterdam Academy.

Groepsdynamiek 1.
Pascal van Schajik.  2s&feature=related 2s&feature=related.
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Er zijn momenten in je leven waarin je iemand zo kunt missen
TRAINING PLUSCOACHING “De vraag naar antwoord” oplossingsgericht en systeemgericht werken in het onderwijs Houding / werkwijze pluscoach –Basis vanuit.
Over de organisatie: Afdelingen: AWBZ. Verpleging & Verzorging.Gespecialiseerde Ambulante Begeleiding WMO: Hulp bij het Huishouden Particulier en PGB.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Agenda Bijeenkomst 1: Kennismaking Met elkaar Verwachtingen Werkwijze pluscoaching /plus maatje Oplossingsgericht werken introductie “ Houdingsaspecten.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Oplossingsgericht werken
Integraal sociaal werk
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Het loopbaangesprek.
Handelingsgericht werken
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Samen op weg naar een rookvrij terrein
Lang leve de zelfhulpgroep!
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Basistekst : Talentontwikkeling
Het Stuurinteractiemodel
Transcript van de presentatie:

Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking de toekomst kan veranderd en ontwikkeld worden als je weet waar je heen wilt kleine oplossingen leiden tot grote veranderingen Impuls Organisatieadvies, training en coaching

OGW in het kort Als iets niet werkt: stop ermee (en doe iets anders) Als iets werkt, doe er dan meer van Als iets werkt, repareer het niet 4. Als iets werkt, leer het dan van/aan anderen Impuls Organisatieadvies, training en coaching

OGW nog korter Vergeet : “Wat is er verkeerd?” Investeer in: ”wat gaat wel goed?” Impuls Organisatieadvies, training en coaching

OGW met kinderen Focus op positieve -> perspectief Aandacht voor wat er al is ->vertrouwen dat succes haalbaar is Eigen oplossingen -> motivatie 4. Kleine stappen -> invloed en controle Impuls Organisatieadvies, training en coaching 5

Oplossingsgerichte Gesprekken bij Meerbegaafdheid Activeert zelfsturing en nemen verantwoordelijkheid Helpt organiseren en stappen zetten Structureert zonder voor te kauwen Stimuleert eigen motivatie en zelfvertrouwen Leerling geeft tempo aan Leren leren Focus op gedrag; wat kun jij al? Expertrol leerkracht?

Doelgericht: Aanleren van de gewenste vaardigheid Versterken van het zelfvertrouwen van het kind Versterken van de samenwerking binnen de groep/ met vrienden Impuls Organisatieadvies, training en coaching

Een probleem is de best beschikbare oplossing voor deze persoon in deze situatie Impuls Organisatieadvies, training en coaching

Wat je aandacht geeft groeit. Impuls Organisatieadvies, training en coaching

8 STAPPEN DANS complimenteren 1. Contact leggen Context Schalen Toekomst- gericht Doelen stellen Uitzon- deringen Sterke punten Impuls Organisatieadvies, training en coaching

Bart van Loon bvloon@Twitter BvanLoon@impulsorganisatieadvies.nl

Constructief en activerend Sturen Ik heb gemerkt dat … .. Hoe kun jij ervoor zorgen dat …… . zodat …… ..? Een vrijblijvende Een zoekers Een consulterende relatie ( ziet het nut relatie ( begrijpt nut relatie (ziet het nut niet , houdt af ) maar beklaagt zich en gaat het proberen) ergens over) Het is belangrijk dat ) Complimenteren en Hoe kan ik helpen ? jij … zodat … . begrip tonen Hulp , afspraken , Gegeven dat het lastig resultaten is … . 27 © 2007 NOAM Coert Visser