Verschillen in de taalontwikkeling…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Agenda Kennismaken met elkaar Workshop Pauze Gesprekspunten Deze powerpoint is bekeken door de buitenkring van utrecht en binnenkringen van Utrecht en.
Basiselementen in een goede schoolslag (tips en tricks)
Een echte vriend is iemand die vooruit stapt wanneer de rest
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Welkom in groep 1-2 B.
Lotgenotencontact.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
K RIMP & K INDVOORZIENING 23 januari Kinderen in krimpregio’s.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Beginnende geletterdheid
Een lessenserie van drie lessen
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Artikel over transactionele analyse
De verstedelijking in Senegal
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Informatie Groep 1 / 2 Augustus Dagritme Inloop: Vanaf 8.15 – 8.30 uur De kinderen kiezen via het activiteitenbord Kring: - Trefwoord (kalender,
Informatie Groep 1 / 2 September 2007.
JAARVERSLAG 2003 Ombudsman Jean Dreezen. 2 Wat is een klacht in het ZOL? Klacht =… iedere uiting van ongenoegen of ontevredenheid omtrent het zorgproces.
Breek de stilteStef Bos & Bob Savenberg 2006.
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Ben jij wel eens verwonderd?
Stef Bos & Bob Savenberg
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
SET schrijfvaardigheid H5
Thema 1: Wat is biologie? Basisstof 5: GROEI.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Prikkelverwerking bij kinderen
Meer voorlezen, beter in taal
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Wenboekje Speelzaal Muis. Als je bij ons komt spelen mag jij je jas en je tas ophangen aan de kapstok..
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
V-DEMO Simon Comazuipen. Welk beleid?
SET schrijfvaardigheid H5
Spel en executieve functies
Het 24 spel.
Jongeren en seks Plaatje.
Groep 1-2 op basisschool 't heibosch
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Artikel over transactionele analyse
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Over bouwen, schieten en andere jongenstaal Martijn Smoors Onderwijs Maak Je Samen

Verschillen in de taalontwikkeling… De taalontwikkeling bij jongens verloopt wat langzamer dan die van meisjes Jongens verbinden minder snel taal aan hun gedachten en activiteiten Jongens hebben een kleinere woordenschat Jongens verbinden zich niet altijd zomaar aan de thema’s en activiteiten die wij voor ze kiezen. Ze hebben sterker de behoefte aan de verbinding met de ‘echte’ wereld

Wat waren succesvolle thema’s? Waar zag je veel betrokkenheid bij de jongens? Waar gebruikten de jongens veel taal?

Wat te doen? Hoeken/Omgeving voor de jongens: Themahoek (juiste thema’s kiezen) Ontdekhoek Bouwhoek Buitenspel Inzoomen op de ervaringsgerichte dialoog Complexe taalfuncties stimuleren/uitlokken

Ervaringsgerichte dialoog Schaalwaarden (1- 4) Afwijzen, berispen en bestraffen Geen oog hebben voor, of voorbij gaan aan meest opvallende uitingen/gevoelens Gaat er op in, mist de kern, eigen interpretatie Echt begrip en is duidelijke betrokken op het kind Een jongen komt tijdens het buiten spelen naar jou toe met een schep en zegt: “handen omhoog of ik schiet”. Hoe reageer je?

Complexe taalfunctie stimuleren: Rapporteren Benoemen/etiketteren Beschrijven Vergelijken Redeneren (stimuleer het nadenken) Chronologisch ordenen Conclusie trekken Middel-doel, oorzaak-gevolg Oplossen van een probleem (kun je bovenstaand visueel maken?)

Vragen..? Wat neem je mee?