Weerbaarheid De Ark, Schipluiden Ouderavond 8 november 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Uitslag enquête over online pesten
Presentatie over Cyberpesten
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Stelling 1 De verdachte is in zijn jeugd door zijn ouders mishandeld. Hij kan hierdoor moeilijk omgaan met conflicten. 1.
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dr. Albertus Risaeusschool
Veilig internet Mediawijsheid
Themabijeenkomst Pesten
Kinderen online.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Hoe kun je helpen? Laat je klasgenootje er niet alleen voor staan!
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Koffieochtend Woensdag 19 december Doel van koffieochtend Praten met ouders over pesten, zodat we met elkaar ervoor kunnen zorgen dat PCBS De Kring.
Dr. Albertus Risaeusschool
Communicatie met ouders
Aanpak problematisch gedrag
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Kun jij mensen noemen die gezag hebben?. De agent Een politieagent heeft de macht om onze stad te beschermen.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ouderavond WEERBAARHEID IN DE DIGITALE WERELD Personal Support Jongeren- en gezinscoaching Voorlichting.
Groepsdynamiek 1.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Welkom op onze ouderochtend
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
Welkom Ouderavond Montessorischool Helmond gedrag weerbaarheid pesten
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Beter omgaan met ruzies
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Informatieavond september 2016
Ik stop het pesten.
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Wegwijs bij pesten 5 november 2014
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Hoe gaan we dat voorkomen?
Onze school is een KiVa-school!.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Weerbaarheid De Ark, Schipluiden Ouderavond 8 november 2012 AB de Loodsboot

Opbouw presentatie 1. Voorstellen en opening. 2. Weerbaarheid Wat is weerbaarheid? De feiten: waar of niet waar Groepsdynamica en pesten Handelingsadviezen Social Media Stellingen Invloed social media Rol omgeving 4. Afronding AB de Loodsboot

Weerbaarheid

Weerbaarheid Voor jezelf opkomen!

Weerbaarheid WAAR NIET WAAR AB de Loodsboot Op scholen wordt twee keer zoveel gepest als daarbuiten. (WAAR). Pesten komt vooral voor in kleinere groepen waar kinderen gedwongen voor langere tijd bij elkaar zitten, zoals in schoolklassen. In schoolklassen verandert de situatie veel minder vaak, dan bijvoorbeeld in sportteams. 2. Wereldwijd zijn er meer dan 100 miljoen kinderen en jongeren die slachtoffer van pesten. (WAAR). Dagelijks zijn ongeveer 200 miljoen kinderen en jongeren slachtoffer van pesten. Pesten is een aspect dat in groepen plaatsvindt. In Nederland gaan meer dan 130,000 kinderen en jongeren angstig naar school, omdat ze daar gepest worden. Aandacht voor weerbaarheid is daarom van groot belang. 3. Pesten en plagen leiden beiden tot negatieve effecten op korte en lange termijn bij het kind (NIET WAAR). Er is een wezenlijk verschil tussen pesten en plagen. Plagen is iets dat tussen vrienden gebeurt en wat incidenteel is. Pesten is anders dan plagen. De machtsverhouding bij pesten is ongelijk: dader en slachtoffer. De machtsverhouding bij plagen is gelijk of bijna gelijk. 4. Om pesten te doorbreken, moet je vooral de pesters aanpakken. (NIET WAAR). Pesten in een groepsdynamisch verschijnsel. Om pestproblematiek te doorbreken is het belangrijk om naar de groepsdynamica te kijken. Er zijn meer rollen dan dader en slachtoffer te onderscheiden. 5. Pesten is een probleem waar ieder kind mee te maken krijgt. (WAAR). Pesten is een groepsdynamisch verschijnsel. Dit betekent dat ieder kind ermee te maken krijgt. Ieder kind heeft een rol en kan dus invloed uitoefenen op pesten. Daarom staat vandaag centraal: WEERBAARHEID. Hoe kom je op een juiste manier voor jezelf of voor je klasgenoot op? Hoe kun je daar als omgeving op reageren? AB de Loodsboot

Groepsdynamica en pesten Met elkaar zijn kinderen verantwoordelijk voor een veilige groep. AB de Loodsboot

Groepsdynamica en pesten De Gepeste De Meepester De Stiekemerd De Stille De Pester Is vaak onzeker en wil graag aardig en stoer gevonden worden. Denkt door te pesten dat iedereen hem/haar grappig vindt.   De Gepeste Voelt zich vaak verdrietig en eenzaam. Durft vaak niets terug te doen of het te vertellen, is bang dan nog meer gepest te worden. De Meepester Doet mee met pesten, denkt dat hij/zij er dan bij hoort. Is bang om zelf gepest te worden. De Helper Neemt het op voor de gepeste. Vindt het niet goed dat er gepest wordt en is niet bang voor de pester. Helpt graag en is daarom vaak populair. De Stiekemerd Vindt het goed dat er gepest wordt, maar bemoeit zich er niet mee. Is bang om zelf gepest te worden. Roept anderen erbij om het pesten te steunen.   De Buitenstaander Denkt dat er in de klas niet gepest wordt en het kan hem/haar ook niets schelen. Zolang hij/zij er zelf maar geen last van heeft.   De Stille Bemoeit zich er niet mee. Vindt het pesten wel gemeen, maar durft niets te doen of te zeggen, is bang zelf gepest te worden. De Helper De Buitenstaander AB de Loodsboot

Groepsdynamica en pesten De Gepeste De meepester De Stiekemerd De Stille De Helper De Buitenstaander AB de Loodsboot

Groepsdynamica en pesten De Gepeste De meepester De Stiekemerd De Stille De Helper De Buitenstaander AB de Loodsboot

Opkomen voor jezelf en een ander, da’s pas stoer! Ruziën, schreeuwen, slaan Wegkruipen in je schulp Stevig en duidelijk zeggen wat je vindt AB de Loodsboot

Handelingsadviezen school Veilig pedagogisch leerklimaat Overzicht en toezicht op het plein Duidelijke regels / positieve bekrachtiging Zicht op interpersoonlijke relaties in de groep (sociogram) Samenwerking tussen school en thuis AB de Loodsboot

Handelingsadviezen ouders Neem serieus wat je kind zegt. Geef steun en begrip. Voorkom uitspraken als ‘Het zijn ook rotmeiden’, ‘Het ging zeker weer niet goed’, ‘De meester lette zeker niet goed op’ Bespreek met het kind: ‘Wat is er gebeurd? Wat deed jij toen? Wat deden de anderen? Wat zou je anders kunnen doen? Stimuleer het kind om op school bij de meester of juf zijn verhaal te doen. Het kind moet leren om op school het probleem op te lossen. Samenwerking tussen school en thuis. Weerbaarheidstraining / sociale vaardigheidstraining AB de Loodsboot

AB-dienst “De Loodsboot” Paddepad 8 2554 HZ Den Haag Tel. 070-3254002 www.deloodsboot.com AB de Loodsboot