Weerbaarheid De Ark, Schipluiden Ouderavond 8 november 2012 AB de Loodsboot
Opbouw presentatie 1. Voorstellen en opening. 2. Weerbaarheid Wat is weerbaarheid? De feiten: waar of niet waar Groepsdynamica en pesten Handelingsadviezen Social Media Stellingen Invloed social media Rol omgeving 4. Afronding AB de Loodsboot
Weerbaarheid
Weerbaarheid Voor jezelf opkomen!
Weerbaarheid WAAR NIET WAAR AB de Loodsboot Op scholen wordt twee keer zoveel gepest als daarbuiten. (WAAR). Pesten komt vooral voor in kleinere groepen waar kinderen gedwongen voor langere tijd bij elkaar zitten, zoals in schoolklassen. In schoolklassen verandert de situatie veel minder vaak, dan bijvoorbeeld in sportteams. 2. Wereldwijd zijn er meer dan 100 miljoen kinderen en jongeren die slachtoffer van pesten. (WAAR). Dagelijks zijn ongeveer 200 miljoen kinderen en jongeren slachtoffer van pesten. Pesten is een aspect dat in groepen plaatsvindt. In Nederland gaan meer dan 130,000 kinderen en jongeren angstig naar school, omdat ze daar gepest worden. Aandacht voor weerbaarheid is daarom van groot belang. 3. Pesten en plagen leiden beiden tot negatieve effecten op korte en lange termijn bij het kind (NIET WAAR). Er is een wezenlijk verschil tussen pesten en plagen. Plagen is iets dat tussen vrienden gebeurt en wat incidenteel is. Pesten is anders dan plagen. De machtsverhouding bij pesten is ongelijk: dader en slachtoffer. De machtsverhouding bij plagen is gelijk of bijna gelijk. 4. Om pesten te doorbreken, moet je vooral de pesters aanpakken. (NIET WAAR). Pesten in een groepsdynamisch verschijnsel. Om pestproblematiek te doorbreken is het belangrijk om naar de groepsdynamica te kijken. Er zijn meer rollen dan dader en slachtoffer te onderscheiden. 5. Pesten is een probleem waar ieder kind mee te maken krijgt. (WAAR). Pesten is een groepsdynamisch verschijnsel. Dit betekent dat ieder kind ermee te maken krijgt. Ieder kind heeft een rol en kan dus invloed uitoefenen op pesten. Daarom staat vandaag centraal: WEERBAARHEID. Hoe kom je op een juiste manier voor jezelf of voor je klasgenoot op? Hoe kun je daar als omgeving op reageren? AB de Loodsboot
Groepsdynamica en pesten Met elkaar zijn kinderen verantwoordelijk voor een veilige groep. AB de Loodsboot
Groepsdynamica en pesten De Gepeste De Meepester De Stiekemerd De Stille De Pester Is vaak onzeker en wil graag aardig en stoer gevonden worden. Denkt door te pesten dat iedereen hem/haar grappig vindt. De Gepeste Voelt zich vaak verdrietig en eenzaam. Durft vaak niets terug te doen of het te vertellen, is bang dan nog meer gepest te worden. De Meepester Doet mee met pesten, denkt dat hij/zij er dan bij hoort. Is bang om zelf gepest te worden. De Helper Neemt het op voor de gepeste. Vindt het niet goed dat er gepest wordt en is niet bang voor de pester. Helpt graag en is daarom vaak populair. De Stiekemerd Vindt het goed dat er gepest wordt, maar bemoeit zich er niet mee. Is bang om zelf gepest te worden. Roept anderen erbij om het pesten te steunen. De Buitenstaander Denkt dat er in de klas niet gepest wordt en het kan hem/haar ook niets schelen. Zolang hij/zij er zelf maar geen last van heeft. De Stille Bemoeit zich er niet mee. Vindt het pesten wel gemeen, maar durft niets te doen of te zeggen, is bang zelf gepest te worden. De Helper De Buitenstaander AB de Loodsboot
Groepsdynamica en pesten De Gepeste De meepester De Stiekemerd De Stille De Helper De Buitenstaander AB de Loodsboot
Groepsdynamica en pesten De Gepeste De meepester De Stiekemerd De Stille De Helper De Buitenstaander AB de Loodsboot
Opkomen voor jezelf en een ander, da’s pas stoer! Ruziën, schreeuwen, slaan Wegkruipen in je schulp Stevig en duidelijk zeggen wat je vindt AB de Loodsboot
Handelingsadviezen school Veilig pedagogisch leerklimaat Overzicht en toezicht op het plein Duidelijke regels / positieve bekrachtiging Zicht op interpersoonlijke relaties in de groep (sociogram) Samenwerking tussen school en thuis AB de Loodsboot
Handelingsadviezen ouders Neem serieus wat je kind zegt. Geef steun en begrip. Voorkom uitspraken als ‘Het zijn ook rotmeiden’, ‘Het ging zeker weer niet goed’, ‘De meester lette zeker niet goed op’ Bespreek met het kind: ‘Wat is er gebeurd? Wat deed jij toen? Wat deden de anderen? Wat zou je anders kunnen doen? Stimuleer het kind om op school bij de meester of juf zijn verhaal te doen. Het kind moet leren om op school het probleem op te lossen. Samenwerking tussen school en thuis. Weerbaarheidstraining / sociale vaardigheidstraining AB de Loodsboot
AB-dienst “De Loodsboot” Paddepad 8 2554 HZ Den Haag Tel. 070-3254002 www.deloodsboot.com AB de Loodsboot