Maatschappelijk netwerk en eenzijdig netwerk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Deel 3 Relevantie.
De zin en onzin van escrow
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Relevantietypologie Pionier en zwerver.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Doelgerichte en ongerichte bureaucratie
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Workshop Nieuwe begroting
Maatschappelijke professional en eenzijdige professional
Noteview / Handout Welkom!
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Klassieke AO Leseenheid1
Start.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Marcus Marcus En toen Hij weder uit het gebied van Tyrus vertrokken was En Jezus ging vandaar en trok Zich terug naar de omgeving.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Marketing vandaag en morgen
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Producten & Werkprocessen
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
31 okt Urk 1. 2 tegenover traditie en kerkleer ALLEEN DE SCHRIFT tegenover verdiensten: ALLEEN GENADE tegenover werken van de mens: ALLEEN GELOOF.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

Maatschappelijk netwerk en eenzijdig netwerk Relevantietypologie Maatschappelijk netwerk en eenzijdig netwerk

Achtergronden relevantietypologie De relevantietypologie omvat referentiemodellen voor managementinformatie. De relevantietypologie bestaat uit vijf varianten die ieder zowel een positieve als een negatieve verschijningsvorm kunnen hebben. In negatieve varianten is sprake van een verminderde beheersbaarheid. Ter bepaling van de gewenste managementinformatie zal de relevantietypologie altijd in samenhang met de proces en betrouwbaarheidstypologie van Starreveld dienen te worden beschouwd. Deze proces en betrouwbaarheidstypologie vormt een uitwerking van het midden van het tolmodel.

Korte omschrijving 1. Maatschappelijk netwerk. Een netwerkorganisatie bestaande uit professionals met een heldere missie en doelen. 2. Eenzijdig netwerk. De tegenhanger van het maatschappelijke netwerk. De belangen van één groep stakeholders overheersen sterk zodat er overdreven op één aspect gestuurd wordt.

Begrip netwerkorganisatie In een netwerkorganisatie werken verschillende participanten samen aan telkens wisselende projecten. Deze participanten kunnen zich zowel binnen als buiten de organisatie bevinden. De participanten zijn vaak hoog gekwalificeerde medewerkers met een hoge mate van autonomie.

Maatschappelijk netwerk Kenmerken 1.1 Missie, doelen, doelstellingen, kritische succesfactoren en strategie 1.2 Structuur 1.3 Processen 1.4 Managementstijl 1.5 Cultuur Gevolgen voor de managementinformatie 1.6 Vorm en inhoud van de managementinformatie

Voorbeeld Topscore Adviesbureau missie: het bereiken van blijvende verbeteringen bij klanten Adviesopdrachten worden veelal uitgevoerd in multidisciplinaire teams, samengesteld uit professionals van verschillende units.

1.1 Bovenkant van de tol bij maatschappelijk netwerk Missie, KSFen, doelen,doelstellingen en strategie zijn volledig uit te werken. Balanced scorecards zijn mogelijk. Onderscheid naast doelen voor de gehele organisatie ook doelen voor de individuele projecten

Toepassing Topscore "time to market" van nieuwe producten, imago, klanttevredenheid, tevredenheid medewerkers, aantal publikaties en voordrachten door professionals

1.2 Structuur bij een maatschappelijk netwerk Adhocratie waar hoogwaardige professionals in steeds wisselende teams met elkaar samenwerken. Onderlinge afstemming als coördinatiemechanisme. Projectmatige werkwijze.

Toepassing Topscore Zes vakgerichte business units bestrijken dezelfde markt als de vier branche gerichte business units. Na ieder project wordt het projectteam ontbonden na een formele evaluatie en worden de medewerkers voor een volgend project ingezet.

1.3 Processen bij een maatschappelijke professional Processen zijn beheersbaar waarbij de nadruk ligt op flexibiliteitsmaatregelen en controle van het eindproduct.

1.4 Managementstijl bij de maatschappelijke professional Teammanager. Manager probeert de medewerkers als team te managen en waardering is op basis van de bijdrage aan het team. Ondernemer. Manager treedt naar buiten toe en is actief op het gebied van acquisitie De aard van de medewerkers (hoogwaardige professionals) is het meest gebaat bij losse delegatie met uitzondering van bepaalde aspecten zoals bijvoorbeeld de urenverantwoording.

Toepassing Topscore De hoogwaardige professionals nemen de belangrijkste positie in. Coördinatie vindt plaats op basis van beperkte interne regelgeving. Het management delegeert veel (loose control) en gedraagt zich als ondernemer en teammanager

1.5 Cultuur bij maatschappelijke professional Trefwoorden functionele cultuur: Niet alleen op zichzelf gericht maar ook op anderen binnen en buiten de organisatie. Flexibiliteit, klantgerichtheid Interactieve besluitvorming.

1.6 Vorm en inhoud van de managementinformatie bij pionier Formele managementinformatie: Op hoofdlijnen vaak ook projectgerelateerd; Niet alleen financieel-economisch maar ook vanuit klant- en intern perspectief Relatief lage frequentie. Informele managementinformatie is relatief belangrijk in de vorm van projectvergaderingen.

Eenzijdig netwerk Is een maatschappelijk netwerk waar in steeds wisselende teams gewerkt wordt maar de nadruk op één doel komt te liggen. Bijvoorbeeld: Tevredenheid van de professionals Of alleen klanttevredenheid.

Eenzijdig netwerk Kenmerken 2.1 Missie, doelen, doelstellingen, kritische succesfactoren en strategie 2.2 Structuur 2.3 Processen 2.4 Managementstijl 2.5 Cultuur Gevolgen voor de managementinformatie 2.6 Vorm en inhoud van de managementinformatie

Voorbeeld Flopscore Qua activiteiten vergelijkbaar met Topscore Echter: de markt voor haar producten en diensten vertoont sinds enige tijd een terugval vertoont. Harde bezuinigingen met eenzijdige focus op financiële resultaten.

2.1 Missie, doelen, doelstellingen, kritische succesfactoren en strategie Eén doel overheerst. Andere perspectieven uit de Balanced scorecard zijn sterk onderbelicht.

2.2 Structuur Blijft gelijk aan maatschappelijke netwerk: Adhocratie waar hoogwaardige professionals in steeds wisselende teams met elkaar samenwerken. Onderlinge afstemming als coördinatiemechanisme. Projectmatige werkwijze

2.3 Processen De beheersing van de processen in de projecten is overdreven toegespitst op één aspect. Bijvoorbeeld: Alles doen om de klant tevreden te stellen Alles doen om de medewerkers tevreden te houden.

2.4 Managementstijl Door elke keer de nadruk te leggen op de eenzijdige doelstelling probeert de manager zijn doel te bereiken(politiek manager). Alles moet uit de kast gehaald worden om dat ene doel te bereiken(real-time manager). Losse delegatie

2.5 Cultuur Operationalistisch: het belang van één aspect wordt overdreven, bijvoorbeeld te klantgericht of te mensgericht Gevolgen: uit het oog verliezen van kosten; aantasten van privacy.

2.6 Vorm en inhoud van de managementinformatie Formele managementinformatie: zeer veel informatie over dat ene doel, andere aspecten worden niet meegenomen. Informele managementinformatie is belangrijk maar kan gegeven de negatieve cultuur en managementstijl gebruikt worden in het politieke machtsspel.

Toepassing Flopscore Hoewel Flopscore, naar analogie van Topscore, een managementrapportage heeft die is afgestemd op een voor alle aspecten uitgewerkte Balanced Business Scorecard, wordt nu voorrang gegeven aan een beperkte selectie van vooral financiële indicatoren en niet financiële indicatoren die een rechtstreekse relatie met het resultaat hebben (zoals productiviteit).

Migratiemogelijkheden voor het eenzijdig netwerk

Toepassing Flopscore Topscore zal indien de onderneming wil voortbestaan, zich niet alleen moeten richten op het financiële perspectief. De weg terug naar het maatschappelijke netwerk ligt dan voor de hand of eventueel een ontwikkeling tot maatschappelijke professional.

Samenvatting