Ha! schimmels – Ho! schimmels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 3-4.
Coöperatieve leerstrategieën
Welkom bij de World Vision Quiz.
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 7-8.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep 4-5.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Eten zoals je gebekt bent
Eten zoals je gebekt bent
Kleuren om (van) te snoepen
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Ik hou van Holland spel!.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 4 Van ven en veen Groep 3-4.
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Elke paddenstoel zijn eigen plekje
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep 7-8.
Voorbereiding post 4 Nachtbrakers Groep
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 6, 7.
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 5-6.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 3-4.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 7 en 8.
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 1-2.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Zelfstandig werken Groepen 3.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Tweede wereldoorlog.
Project Zuid-Afrika.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
NSCCT Instructie groep 7
Ordening Hoofdstuk 4.
NSCCT Instructie groep 7
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

Ha! schimmels – Ho! schimmels Voorbereiding post 4 Ha! schimmels – Ho! schimmels Groep 5-6-7-8

Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 4: Ha! schimmels – Ho! schimmels, voor groep 5, 6, 7 en 8. Inhoud: Algemeen Borden Spel Werkblad Opruimen

Algemeen Post 4 vindt u in het gebouw in de hoek rechts na binnenkomst (zie plattegrond). Bij deze post hoort een tafel om het spel aan te spelen. Deze staat meteen naast de post bij de pilaar. Zorg dat er bij de tafel genoeg stoelen staan voor de kinderen en voor uzelf.

In het werkboek dat op de post ligt vindt u achter het tabblad ‘Groep 5-6-7-8’ op papier alle informatie over deze post. Neem voor de post niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad is nodig voor het spel op de post. Zorg dat er voor elk kind een kopie is.

Infoborden Op de post willen we de kinderen het volgende duidelijk maken: Er zijn schimmels waar we blij mee zijn. Bijvoorbeeld omdat ze eetbaar zijn of helpen bij het maken van eten, of omdat er medicijnen van gemaakt kunnen worden (Ha! schimmels). Er zijn ook schimmels waar we niet blij mee zijn, bijvoorbeeld omdat ze ons ziek kunnen maken of eten laten bederven (Ho! schimmels).

Bord 1 .Met groen is aangegeven dat dit schimmels zijn waar mensen blij mee zijn. Op de uitstalplankjes zijn voorwerpen of schimmels te zien en op het tekstkaartje staat meer informatie. ‘Ha! schimmels’ : Voedselrijk (eekhoorntjesbrood) Voedselrijk (champignons) Voedsel maken (broodje met gist) Voedsel maken (wijn en bier) Voedsel maken (ingekuild veevoer) Genezing (penicilline) Opruimers (elfenbankje) Samenleven (vliegenzwam en berk) Samenleven (korstmos) Vertering (babypop)

Bord 2 .Met rood is aangegeven dat dit schimmels zijn waar mensen niet blij mee zijn. Op de uitstalplankjes zijn voorwerpen of schimmels te zien en op het tekstkaartje staat meer informatie. ‘Ho! schimmels’ : Geuren (stinkzwam) Geuren (deodorant) Ziekteverwekkers (moederkoren) Ziekteverwekkers (brandzwam) Ziekteverwekkers (zwemmerseczeem) Vergroeiing (heksenbezem) Mee-eters (honingzwam) Mee-eters (iepziekte) Opruimers (beschimmeld brood)

Spel Voor de groepen 5-6-7-8 wordt de grote draaischijf aan de wand gebruikt. Materialen: Draaischijf aan de wand Werkbladen Als de kinderen geen eigen werkblad hebben, zijn er in- vulstroken op de post. Ge- bruik hiervan één strook per groepje kinderen. invulstrook

Kies een kind uit dat mag beginnen. Deze draait aan de witte schijf. In de uitsparing van de witte schijf komt een genummerde vraag tevoorschijn. Als de kinderen goed hebben opgelet weten ze dat het antwoord aan bod is geweest op de borden (spieken mag). Het antwoord is een van de titels van de stukjes tekst op bord 1 of 2. Deze staan in de gele buitenring van de draaischijf. Draai aan de rode schijf totdat de gele pijl het juiste antwoord aanwijst. In het gat in de rode schijf is dan een letter te zien. Deze hoort bij het vraagnummer. De letter wordt ingevuld op het werkblad, in het vakje bij het vraagnummer.

3. letter bij vraagnummer in witte uitsparing (invullen op werkblad) 1. vraag met nummer in uitsparing witte schijf 2. gele pijl wijst naar antwoord in buitenrand gele schijf

Daarna is het volgende kind aan de beurt om te draaien en te antwoorden. Als aan het eind alle letters gevonden zijn, is van 1 t/m 11 een woord te lezen. De oplossing staat in het werkboek.

Werkblad groep 5-6-7-8 Het werkblad voor groep 5-6-7-8 (althans het bovenste gedeelte) is nodig bij het spel op de post en kan niet op school gedaan worden. Het werk aan de ‘eigen paddenstoel’ kan natuurlijk wel op school gebeuren. Er zijn (kleur)potloden op de post.

Opruimen Na de laatste groep spel opruimen, en tafel/stoelen rechtzetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Wat schimmelt daar?.