ABV Les 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Advertisements

Mijn project & creativiteit
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
CREATIVITEIT.
Zes denkhoeden De Bono Gebruik
Workshop creatief brainstormen
Techniek en gezichtsbedrog
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Docent medmec = Wil Adolfs
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Media en creativiteit Herfst les 2.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Medmec04 – Engagement Les 5
Medmec 1 herfst Les 3.
Creative tools Dit is de titel van de module Je leert gereedschappen gebruiken om creatiever te zijn Middels oefeningen en informatie in de les Middels.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 4.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Media en creativiteit Identiteit les 1
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Techniek en gezichtsbedrog bovenbouw Montessorischool Stad
Gezichtsbedrog, Op Art en techniek Opdrachten voor Montessorischool
Ho 7: Creatief denken.
Edward de Bono’s Zes denkende hoeden
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Wat je geheugen wel niet allemaal kan! Klik steeds door.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
ABV les 3 Zomer 2009.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
The Six Thinking Hats WORKSHOP. DIVERGEREN Dit is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, feiten, problemen, kenmerken, gevolgen, oorzaken, oplossingen.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Creatief denken en presenteren
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Verschillende rollen en stijlen
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!.
Wie denk je wel niet wie je bent???
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Creatief Denken maar eerst:.
Beter denken om beter te vergaderen
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

ABV Les 2

Agenda Presentatie huiswerk opdracht argumenteren Creativiteit Ieder krijgt max. 10 minuten om zijn standpunt + argumenten te geven Reflectie en discussie max 10 min Creativiteit Probleemanalyse

Links http://www.youtube.com/watch?v=MNqgXbI1_o8&feature=related new approaches identity and audiences/ David Gauntlett http://www.youtube.com/watch?v=Q0pvPs4Ky2o representing identities /Lego http://www.youtube.com/watch?v=eXndL3TNCmo&feature=channel the future of design is human centered Prada store NY / David Kelley

Artikelen http://www.ideo.com/images/uploads/thinking/publications/pdfs/FastCompany_DK_Feb09.pdf artikel David Kelley http://www.netvibes.com/wesch#Digital_Ethnography Micheal Wesh homepage mediastudies

Creativiteit Creativiteit is het creëren van iets nieuws dat nuttig en verassend is. Creativiteit is: vernieuwend zijn oplossingen bedenken out-of-the-box thinking anders denken originaliteit Einstein: “logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal.”

Oefening Oefening: Lees de onderstaande tekst Vlgones een sduite aan ene Elgsese unvirestiet mkaat het neit uit in wlke vlgrodoe de lttrees in een wrood satan, het eigne dat blangrijek is, is dat de ersete en de ltaatse ltteer op de gdoee palats satan. Een beperkte hoeveelheid informatie is voor de hersenen vaak al genoeg om een patroon te herkennen.

Creatief waarnemen "Creativiteit is het zien van dingen op een andere manier dan de meeste mensen", is een bekende uitspraak van Walt Disney. Stel jezelf altijd de vraag: kan ik het ook anders zien ?

Doe dit voor tenminste 30 seconden. Voorbeeld Kijk rustig naar de vier kleine stipjes in het midden van de tekening. Doe dit voor tenminste 30 seconden. Kijk daarna naar een witte kale muur

Lateraal denken Lateraal denken is gebaseerd op het opnieuw (anders) ordenen van de bestaande informatie om zodoende nieuwe informatie te laten ontstaan. Voorbeeld lateraal denken: "Bedenk eens hoe de wereld er uit ziet als koeien konden autorijden". De meeste mensen denken gelijk "Koeien kunnen niet autorijden", met als gevolg dat ze ook niet fantaseren wat de gevolgen zouden zijn als koeien dit wel konden. Iemand die dat wel doet kan tot inzichten komen die niets met autorijdende koeien te maken hebben, maar wel heel nuttig kunnen zijn op een ander gebied.

Doorzettingsvermogen "Genialiteit is 1% inspiratie en 99% doorzettingsvermogen." We stoppen met denken als een oplossing is gevonden. Denk niet te snel dat je de oplossing al hebt, maar ga nog even door met brainstormen.

Afstand nemen De meeste mensen krijgen hun beste ideeën als ze ontspannen en alleen zijn. Waar krijg jij de beste ideeën?

Verbeeldingskracht Verbeelden is het vermogen om een voorstelling in de geest te maken van iets dat op dit moment niet fysiek waar te nemen is. Het gaat hier om visuele beelden, geluiden, geuren, smaken, tastzin, ideeën of concepten.

Sociale vaardigheden Goede connecties met anderen, luistervaardigheid, open staan voor ideeën en enige politieke handigheid helpen je goed op weg.

Absolute aanrader ! Het Element - Als passie en talent samenkomen De wereld verandert sneller dan ooit tevoren. Dit vraagt om een nieuwe kijk op menselijke groei en ontwikkeling. We hebben nieuwe ideeën nodig over talent, intelligentie en creativiteit. Kortom, we hebben het Element nodig. Het Element is het punt waar natuurlijk talent en persoonlijke passie elkaar ontmoeten. Als mensen in hun element zijn, zijn ze het meest zichzelf, het meest geïnspireerd en halen ze het beste uit zichzelf. Sir Ken Robinson ISBN-13: 9789049100261

“ik heb het, ik houd ervan, ik wil het, waar is het” Het Element Kenmerken: Aanleg en passie Voorwaarden: Houding en gelegenheid “ik heb het, ik houd ervan, ik wil het, waar is het”

Creatief proces Stap 1: probleemanalyse Stap 2 : divergeren Vaak is het èchte probleem slecht geformuleerd. Om zo'n valse start te voorkomen is het goed het probleem op verschillende manieren te herformuleren. Het doel van deze fase is om tot de formulering te komen die het probleem het beste omschrijft Stap 2 : divergeren Bij het divergeren staat het vinden van zoveel mogelijk oplossingen voor het probleem centraal. Hiervoor worden bewust onorthodoxe methodieken gebruikt. Het probleem wordt niet rechtstreeks, maar via zij-ingangen, aangepakt. Uitgangspunt is: bekijk het van een andere kant. Stap 3 : convergeren Tijdens het convergeren worden de geselecteerde ideeën verrijkt en via rationele technieken naar de realiteit vertaald. Deze fase eindigt met een shortlist aan ideeën. Stap 4 : realiseren In deze fase staat het realiseren van ideeën centraal. Thema's die in deze fase spelen zijn het beschermen, financieren, en communiceren van een idee.

Probleemanalyse "Een probleem is half opgelost, als het goed is geformuleerd." Er zijn verschillende technieken om de probleemstelling te formuleren en verder aan te scherpen: 5W+H: Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe zijn handige hulpvragen om inzicht in het onderwerp te krijgen. 4X waarom: De belangrijkste vraag is waarom. Door 4x waarom te vragen komt u tot de kern van het probleem. Feiten: Als je de feiten niet kent, ben je aan het speculeren. Denkhoeden: maakt het gemakkelijker om het kennisgebied te ontdekken en over te schakelen naar een andere manier van denken.

De zes denkende hoofddeksels (de Bono) Witte denkhoed maagdelijk wit denken, in de vorm van feiten, cijfers en informatie Rode denkhoed een ‘rood’ waas voor de ogen, in de vorm van emoties en gevoelsoordelen, alsmede vermoedens en ingevingen (intuïtie) Zwarte denkhoed de ‘advocaat van de duivel’: negatieve beoordeling; waarom iets niet zal functioneren Gele denkhoed zonneschijn, helderheid en optimisme: positieve beoordeling, constructieve bijdragen, opsporen van kansen (opportunisme) Groene denkhoed vruchtbaarheid: creativiteit, zaden die ontkiemen en tot wasdom komen, beweging, provocatie. Blauwe denkhoed afstandelijkheid en controle: de dirigent van het denken, denken over denken

Hulpvragen bij het opstellen van een probleemstelling Uit welke onderdelen bestaat het probleem ? - Wat is de geschiedenis van het probleem ? - Welke verschillende categorieën zijn er in het probleem aan te brengen ? - Wat is het belang van het probleem ? So what? - Onderwerp : Wat wil je onderzoeken ? - Vraag : Wat wil ik weten ? - Doel : Teneinde ..

Huiswerk opdracht Beschrijf je probleemstelling. Stel de 5W’s & hoe vraag Stel de waarom vragen Uit welke onderdelen bestaat het probleem? Welke geschiedenis kent het probleem?