De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
UITZONDERLIJK VERVOER Update via View > Header and Footer2 UITZONDERLIJK VERVOER Nieuwe reglementering sinds 1 juli 2010.
Advertisements

Verkeerseducatie : dode hoek
Verkeersveiligheid Buitenveldert
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning
verkeerskrant gemaakt door:
Op het trottoir mogen kinderen met een kinderfiets rijden als ze jonger zijn dan: a) 8 jaar b) 9 jaar c) 10 jaar.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Verkeers- stellingenspel
Examenvragen CBR !. Voor welke dieren dient men hier op te letten ?
Door Jente, Pepijn, Kenneth L. en Jules.  Diefstal (of poging daartoe)  Van een voertuig  Een openbare of private plaats  Daders gebruiken geweld.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Omgeving EBC Regenboog Ontwikkelingen EBC en omgeving.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning
Webinar: Hoe omgaan met ‘grijze wegen’?
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
1 juli 2010 Informatie avond Deijlerweg
Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Openbare verlichting op aanvraag
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Welkom. Het Fietsberaadproject Voorkomen van barrières voor fietsers Doel: uitwisseling van kennis en ervaringen We gaan het probleem niet oplossen Ingredienten:
1 woensdag 2 november 2011 Meetmethode landbouwverkeer Resultaten N358 – Fryslân dr.ir. Geertje Hegeman – DHV ir. Harm Dijkstra – Provincie Fryslân.
Woensdag 2 november 2011 bromfietsrijbewijs: drempels helpen Gedragsbeïnvloeding door invoering praktijkexamen Willem Vermeulen, Dienst Verkeer en Scheepvaart,
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
De verkeersborden.
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Koos Louwerse, Govert de With
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Reconstructie Jeltingalaan Buitenpost
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
Les 1: Verkeer.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Welkom bij de informatieavond Groot onderhoud N491: Maasdam–Strijen.
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Aanbeveling fietsstroken CROW-Fietsberaad
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
SamenMeeNaarDeA2? Goes, 28 sept Situatie 2 Goes, 28 sept 2015.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Veilig Verkeer Landerd Verkeer: een zaak van levensbelang Presentatie VR 6 maart 2012.
De Hoofdstraat gaat op de schop!. 16 september 2013 Hoofdstraat op de schop 2 Programma 20.00, en uur: presentatie ontwerp (10 minuten) gesprek.
Toolboxmeeting Versie 1, maart 2005 Wegenverkeerswet.
Mr. Vanessa VLIEGEN Bestuurslid LVK Advocaat-vennoot bij Argus Advocaten DE NIEUWE MOBILITEIT.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Verkeerskundige toets Kindcentrum Zeeland
Klankbordsessie 2 december 2015
Zelfrijdende auto's en wegontwerp
Presentatie Verkeer Gemeentelijk verkeersbeleid
De weg vrij voor zelfrijdende auto´s Over innovatie en wetgeving
Een brommobiel is een: Motorvoertuig.
Groot Onderhoud Noordkade
Bemiddelingscommissie
Inventarisatie & Rangorde (1e aanzet) Toegevoegd op vergadering
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Transcript van de presentatie:

De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005

Intelligente Transportsystemen (ITS) Welke omgeving? De infrastructuur De voertuigen personenauto’s goederenvervoer gemotoriseerde tweewielers Intelligente Transportsystemen (ITS) Chris Schoon 2 november 2005

De principes in de geactualiseerde visie Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling Chris Schoon 2 november 2005

Doorgaan met duurzaam veilige infrastructuur Duurzaam veilige infrastructuur: een geweldige gedragsbeïnvloeder Voorbeelden: Een bestuurder rijdt niet sneller dan 30 km/uur een rotonde op Op een goede gebiedsontsluitingsweg remt een bestuurder niet plots om een erf op te rijden Op een goede gebiedsontsluitingsweg haalt een bestuurder niet in Chris Schoon 2 november 2005

Nieuwe wegen: de ruimte is er Gebiedsontsluitingsweg - GOW Functionaliteit Homogeniteit Herkenbaarheid Vergevingsgezindheid Chris Schoon 2 november 2005

Bestaande wegen: beperkte fysieke ruimte (1) Gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom Rijrichtingscheiding (moeilijk overrijdbaar) Landbouwverkeer Vraag: wat is Duurzaam Veilig-kwaliteit Analyse / evaluatie Hoge kosten stroomweg 2+1-weg (provincie Overijssel) Chris Schoon 2 november 2005

Bestaande wegen: beperkte fysieke ruimte (2) Gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom Fietsstroken Parkeren Ook hier: minimum kwaliteit Oplossingen Het combi-pad Chris Schoon 2 november 2005

Het nieuwe principe: vergevingsgezindheid Bermen Semi-verharde berm Obstakelvrije zone Afschermen Geleiderail voor bomen? Nieuwe typen Chris Schoon 2 november 2005

Nieuwe typen afschermingsvoorzieningen Cable barrier WICON Chris Schoon 2 november 2005

Voertuigeisen als input voor eisen infrastructuur Duurzaam Veilig-principe: homogeniteit Gelijkwaardigheid in snelheid, richting en massa Type botstest Botssnelheid (km/uur) Wettelijke eis EuroNCAP Frontaal 50 64 Flank (auto) 50 50 Flank (paal) - 28 Achter - - Voetganger 40 40 Chris Schoon 2 november 2005

Wat betekent dit voor het wegontwerp? Waar snelverkeer mengt met fietsers/voetgangers: max. 30 km/uur Waar personenauto’s elkaar kruisen: max. 50 km/uur Waar een kans is op frontale aanrijdingen: max. 70 km/uur Waar obstakels langs de weg zijn: afstand tot rijbaan Chris Schoon 2 november 2005

Voertuigveiligheid: homogeniteit Positieve ontwikkelingen Elektronische stabiliteitscontrole (ESC) Toename gordelgebruik; airbags Eisen voor voetganger-vriendelijk autofront (2005); in de toekomst hopelijk ook specifiek voor fietsers Nog weinig homogeniteit voertuigen onderling (incompatibiliteit) Mix vracht- en personenauto’s Toename massa personenauto’s Afwijkende bumperhoogte SUV’s en pick-ups Chris Schoon 2 november 2005

Goederenvervoer: homogeniteit Twee gekwalificeerde wegennetten voor goederenvervoer: Voor zwaar transport Licht transport Hierop afstemmen: Voertuigen Opleidingen Chris Schoon 2 november 2005

Gemotoriseerde tweewielers: géén homogeniteit Moeilijk inpasbaar in Duurzaam Veilig Bij hoge snelheid hoge kwetsbaarheid Verbeteren van risicobewustzijn en risicoperceptie Gevarentoets voor brom- en snorfietsers Getrapt rijbewijs gewenst (leertraject in fasen) Chris Schoon 2 november 2005

Intelligente Transportsystemen (ITS) - Uitgangspunten ITS verdient een prominente plaats in de Duurzaam Veilig-visie Vier ITS-niveaus: Informeren Waarschuwen Interveniëren Volledige automatisering van de verkeerstaak Chris Schoon 2 november 2005

Intelligente Transportsystemen (ITS) - Veiligheidstoepassingen Navigatieapparatuur: ook veiligste route Informeren en waarschuwen (en ingrijpen) Lokale snelheidslimiet (ISA) Afstand tot voorligger (ACC) Lane keeping (LDWA) Chris Schoon 2 november 2005

Intelligente Transportsystemen (ITS) - Effecten en bijeffecten Op de langere termijn slachtofferbesparing van 40% (OECD, 2003) ITS alleen veel potentie wanneer: Goede uitontwikkeling van de systemen Voldoende acceptatie Kans op schadelijke bijeffecten: Als gedragsadaptatie plaatsvindt Als te veel informatie op verkeerde momenten wordt aangeboden Chris Schoon 2 november 2005

Intelligente Transportsystemen (ITS) Samenvattend Infrastructuur Positieve resultaten geboekt Nog niet alle problemen opgelost Wel kwaliteitszorg: onderzoek, experimenten Voertuigen Voertuigeisen belangrijk voor homogeniteitsprincipe Intelligente Transportsystemen (ITS) Inzetten op informerende en waarschuwende varianten Vooralsnog doorgaan met ‘traditionele’ maatregelen Chris Schoon 2 november 2005

Chris Schoon 2 november 2005