P3O Portfolio, Programme & Project Offices

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
aanbevolen administratieve opzet voor Rotary Clubs
Het Nieuwe Werken De optimale werkplek Olivier van Noort Product Manager – Windows Microsoft B.V. Bastiaan de Wilde Solution.
Workshop: ‘Opvoedcoach vanuit eigen praktijk’
Bedrijfspresentatie Major Milestones Houten, 1 jan 2011.
Businesstoepassingen
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.
Hogescholen in Dialoog
Hedeman,Portman,Donselaar IPMA Interessegroep PMO
Information Management
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Woonservice wijken KLANKBORDGROEP Donderdag 20 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Nieuw studievolgsysteem
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Library and IT Services ZoEp portal 'Niet zoeken maar vinden' Chris Nieuwenhoven
Arcadia Project Cambridge University Library DATASALON 4 5 maart 2010.
Groene Conferentie | "Rotterdam de groene stad" | 14 december Groene verbindingen in de stad Niels de Zwarte.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop rekenen 6 december
-140 tekens berichten sturen -Je deelt deze berichten met je volgers -Deze berichten heten een ‘Tweet’ -Volgers zijn twitteraars die zich hebben aangemeld.
1 Activiteiten Platform. 2 Structuur IPMA-NL 3 Doelstelling AP ●Het AP is de spin in het web van IPMA-NL. Het platform activeert en stimuleert de contacten.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Elektronische berichten in de Uitzendbranche 2 juni 2010.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Liquid Internet is dé nieuwe manier van online zaken doen. © Copyright IQNOMY 2010.
Werken met de BETERapp Een hulpverlener vertelt: ‘Een herstelproces kenmerkt zich door terugval. Helaas vindt zo'n terugval normaliter niet plaats als.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Samenwerken met ICT Tot hier of verder?. 2 juni Agenda Welkom en voorstelronde Samenwerken in de Uitzendbrache: SETU Aan het werk: wat kunnen we.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Gevorderde programmeer les
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Project- management.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Handleiding Mijn Amersfoortse. Inhoud 1.Inloggen Mijn Amersfoortse 2.Overzicht Mijn Amersfoortse 3.Inzien en wijzigen gegevens –Gegevens contracthouder.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Certificering van assetmanagement
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Verdieping Timemanagement
SPICE 3: de koeler case 2 april 2014 Leren Van Elkaar (LeVeL) Deltalinqs Energy Forum.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Business Process Management
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Trainingen Agile.
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

P3O Portfolio, Programme & Project Offices Een snelle introductie in 7 slides Door Petra Rona P3O Specialist Creative Inn

P3O is van alle markten thuis In dit overzicht ziet u de samenhang tussen P3O en de OGC Best Practice methodieken. P3O is hierop afgestemd, maar is ook toe te passen bij gebruik van andere projectmanagement methodieken zoals bijvoorbeeld de PMBOK. 13-4-2010

P3O functies Deze indeling en de onderdelen kan je gebruiken als checklist om je huidige activiteiten te identificeren, te bepalen wat je wilt ontwikkelen of inzichtelijk te maken wat prioriteit heeft in jouw organisatie. Kopieer dit overzicht, pak de marker en begin met het inrichten van je ´warroom´ zodat de P3O functies en prioriteiten in jouw organisatie zichtbaar zijn! 13-4-2010

P3O model Een voorbeeld van hoe het model eruit zou kunnen zien P3O model Een voorbeeld van hoe het model eruit zou kunnen zien. Je eigen P3O model kan je identificeren door een tekening te maken van de connecties die de project, programma en portfolio offices in jouw organisatie hebben, zowel onderling alsook met de bestaande organisatie (de business). De informatiestromen, rollen en capaciteit kan je zo inzichtelijk maken. 13-4-2010

P3O model Zo kan het model ook gevormd zijn P3O model Zo kan het model ook gevormd zijn. Merk op dat de permanente Portfolio Office een vast gegeven is waar de veranderstrategie, prioritering, benefitmanagement en besluitvorming op strategisch niveau plaatsvindt. 13-4-2010

P3O Levenscyclus Stilstand is achteruitgang P3O Levenscyclus Stilstand is achteruitgang. Er zullen continu veranderingen zijn die een andere mate van volwassenheid of andere prioriteiten verlangen, waarop het P3O model wordt aangepast. Het P3O model is dus geen constant model, maar beweegt mee met de organisatie. Prince2 en MSP kenners herkennen onderstaande cyclus. 13-4-2010

P3O in Nederland In 2009 zijn de eerste P3O certificeringen behaald door Nederlandse professionals. U vindt hen in de groep voor P3O gecertificeerden op Linkedin. www.linkedin.com P3O is in 2009 voor het eerst bij IPMA geintroduceerd in een bijzondere uitgave, de PMO Special van ´Projectie´, het magazine van IPMA Nederland (december 2009). In mijn artikel introduceer ik het P3O model, de terminologie en de voordelen voor portfolio, programma en projectmanagers oftewel ´what´s in it for me?´. Deze vraag wordt beantwoord op basis van de ervaring in de UK door Sue Vowler, auteur P3O en eigenaar van Project Angels. Niet gezien? Ik stuur het u graag. De P3O kwalificatie is in 2010 aan een opmars begonnen. Bij diverse opleidingsinstanties kunt u inmiddels terecht voor de P3O Foundation en/of Practitioner cursus en het examen. Ook kunt u bij APMG terecht voor een open examen (zelfstudie). Informatie over aanbieders en certificeringen vindt u via APMG Benelux. www.apmg-international.com Aangeboden door www.creativeinn.nl petra.rona@creativeinn.nl 0031(0)6-27222370