Masterclass curriculum design: inleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Hogere denkvaardigheden
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
VORM- en BETEKENISGEVING
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Docentontwerpteams en self-efficacy
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Over rekenen gesproken
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
Nieuw Nederlands 4e editie
Cultuurprofieldoelen;
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Onderwerpen presentatie
Geef deskundige docenten de vrijheid! Themawerkgroepen rekenen.
Tto: de laatste ontwikkelingen
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Alle drempels geslecht? De noodzaak van een gezamenlijke aanpak bij onderwijsverandering Conferentie doorlopende leerlijnen taal en rekenen: Pilots op.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Wat is het Europees raamwerk?
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Politiek van de wiskunde Wiskundeonderwijs - Etnowiskunde
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
TWINTIG JAAR TIMSS Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs   Martina Meelissen Annemiek Punter Vakgroep.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Masterclass curriculum design: inleiding Harrie Eijkelhof Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Faculteit Bètawetenschappen Universiteit Utrecht

Topics Masterclass Curriculum Kennismaken met: Raamwerk curriculumontwikkeling: basics Perspectieven van stakeholders Succes en faalfactoren Issues in de schoolvakken Mogelijkheden op schoolniveau: Monovak Interdisciplinair Relevante bronnen 7 maart 2014 OTS Curriculum

Drie bijeenkomsten 7 maart: 14 maart: 28 maart: Raamwerk Perspectieven Ontwikkelingen Literatuur 14 maart: 2 sprekers: talenonderwijs en betaonderwijs Faal- en succesfactoren Voorbereiden op case study 28 maart: Schoolleiders aan het woord Presentaties van case studies 7 maart 2014 OTS Curriculum

Term curriculum Welke woorden/begrippen komen het eerst in je op als je denkt aan de term curriculum? Noteer voor jezelf Wissel uit en bespreek Probeer de woorden/begrippen te categoriseren 7 maart 2014 OTS Curriculum

Term curriculum Afgeleid van Latijn: ‘currere’: hard lopen, snellen, rennen ‘curriculum’: (om)loop, (ren)wagen 7 maart 2014 OTS Curriculum

Term curriculum Afgeleid van Latijn: ‘currere’: hard lopen, snellen, rennen ‘curriculum’: (om)loop, (ren)wagen Samenhangend geheel van studieonderdelen die samen een opleiding vormen. Een curriculum omvat een plan voor onderwijzen en leren, dat bestaat uit schoolboeken, modules, cursussen, lespakketten, leerplannen en lijsten met eindtermen. Deze plannen kunnen worden opgesteld voor een enkele les, een bepaald leerjaar of voor een schooltype/onderwijsvorm. 7 maart 2014 OTS Curriculum

Curriculumniveaus Aan welke niveaus van curriculum kun je denken? (van groot naar klein) Wie zijn daarbij betrokken? Wat zijn de relevante instrumenten op elk niveau? 7 maart 2014 OTS Curriculum

Curriculumniveaus niveau bereik betrokkenen producten supra internationaal de Europese Commissie EC-afspraken m.b.t. voortijdig schoolverlaten en levenslang leren het Europees Referentiekader voor de moderne vreemde talen macro het nationale onderwijsstelsel het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen kerndoelen eindtermen examenprogramma's eindexamenopgaven meso de school de opleiding het vak op school de schoolleiding het onderwijsteam de vaksectie het schoolbeleidsplan het opleidingsprogramma het vakleerplan het programma van toetsing en afsluiting (PTA) micro het leerjaar de projecten de lessen de sectie de docent de klas/groep het onderwijsprogramma de methode lessen onderwijsmaterialen toetsen nano de individuele leerling het onderwijs/zorgteam de leerling het persoonlijke leerplan het individuele leer(werk)traject 7 maart 2014 OTS Curriculum

Verschijningsvormen curriculum (Goodlad 1979) 7 maart 2014 OTS Curriculum

Discrepanties curriculum Kies met vakgenoten een onderwerp uit de syllabus Concretiseer discrepanties tussen beoogd, uitgevoerd en bereikt curriculum Wat zijn mogelijke oorzaken van deze discrepanties? 7 maart 2014 OTS Curriculum

Curriculumcomponenten 7 maart 2014 OTS Curriculum

Belangen van stakeholders (1) Leerlingen Docenten Schoolleiding 7 maart 2014 OTS Curriculum

Belangen bij curriculumcomponenten Breng (in vakgroepen) de belangen van leerlingen, docenten en schoolleiding in kaart voor de 10 curriculum-componenten 7 maart 2014 OTS Curriculum

Belangen van stakeholders (2) Leerlingen Docenten Schoolleiding Ouders Overheid Bedrijfsleven OECD Anderen? 7 maart 2014 OTS Curriculum

Perspectief van de overheid Rapport commissie Dijsselbloem (2008) enkele conclusies: Het gaat niet goed met ons onderwijs Een aantal vernieuwingen is (nog) niet geslaagd De overheid heeft gefaald Er is teveel opgelegd aan scholen Er was niet voldoende tijd voor invoering Er waren niet voldoende middelen beschikbaar Er is te weinig rekening gehouden met verschillen tussen leerlingen Overheid moet bepalen ‘wat’, de scholen ‘hoe’ 7 maart 2014 OTS Curriculum

Botsende belangen Casus ANW Doel Voorgeschiedenis: voorbereiding, invoering Huidige situatie Wens schoolleiders Voornemen staatssecretaris Verzet docenten Kamerdiscussie De uitkomst 7 maart 2014 OTS Curriculum

Synthese van belangen? Casus NLT Doelen Voorgeschiedenis Examenprogramma en lesmodules Huidige situatie Belangen van leerlingen, docenten, schoolleiding, overheid, bedrijfsleven Knelpunten: Status Eisen vooropleidingen in HO Hoeders Dynamiek 7 maart 2014 OTS Curriculum

Internationale ontwikkelingen EU-Rapport Commissie Rocard: Science Education NOW: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe [IBL] Vergelijkende studies: PIRLS: Progress in International Reading Literacy Study [reading, grade 4] TIMSS: Trends in International Mathematics and Science Studies [math/science, grades 4 and 8] PISA: Programme for International Student assessment [reading/math/science, age 15] http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=q1I9tuScLUA Gevolgen op nationaal niveau: Positie op de ranglijsten Meer aandacht voor toetsing Curriculumontwikkeling, bijv. Kennisbasis NW&T Talentontwikkeling: prestatiebox 7 maart 2014 OTS Curriculum

Activiteiten bij curriculumontwikkeling Analyse: doelgroep, context, voorbeelden Ontwerpen: ontwerpeisen Ontwikkelen: prototype Implementeren: pilot, iteratief Evalueren: op basis van criteria zoals relevantie, consistentie, bruikbaarheid, effectiviteit, leeropbrengst 7 maart 2014 OTS Curriculum

Curriculumbronnen (1) Algemeen Akker, J. van den (2003). Curriculum perspectives: An introduction. In: J. van den Akker, W. Kuiper & U. Hameyer (Eds.), Curriculum landscapes and trends (pp. 1-10). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Huizinga, T. et al. (2014). Teacher involvement in curriculum design: need for support to enhance teachers’ design expertise. Journal of Curriculum Studies, 46, 1, 33-57. Nieveen, N. , & Paus, H. (eds.) (2008). Curriculair leiderschap: over curriculaire samenhang, samenwerking en leiderschap in het onderwijs. Enschede: SLO. Thijs, A., & Akker, J. van den (2009). Leerplan in ontwikkeling. Enschede: SLO. http://www.slo.nl/voortgezet/tweedefase/vakken/ 7 maart 2014 OTS Curriculum

Curriculumbronnen (2) Internationale vergelijkingen: http://timss.bc.edu/ (TIMSS & PIRLS) http://www.oecd.org/pisa/ (PISA) STEM http://www.eesc.europa.eu/resources/docs/rapportrocardfinal.pdf (EU) http://www.betanova.nl (NL) http://www.nationalstemcentre.org.uk/elibrary (UK) http://www.ase.org.uk/resources (UK) http://www.project2061.org (USA) http://www.nsta.org/standards (USA) 7 maart 2014 OTS Curriculum

Curriculumbronnen (3) Over het Europees Referentiekader voor taalvaardigheid (ERK): http://www.erk.nl/docent/materialen. Moonen, M., Stoutjesdijk, E., de Graaff, R., & Corda, A (2010). Het ERK in het voortgezet onderwijs: ervaringen van docenten moderne vreemde talen. Levende Talen Tijdschrift, 11 (4), 34-44. http://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/89. Moonen, M., Stoutjesdijk, E., de Graaff, R., & Corda, A (2013). Implementing CEFR in secondary education: impact on FL teachers' educational and assessment practice. International Journal of Applied Linguistics, 23 (2), 226-246. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ijal.12000/full. Til, A. van, Beeker, A., Fasoglio, D., & Trimbos, B. (2011). Toetsen en beoordelen met het ERK. Arnhem / Enschede: Cito / SLO. http://www.slo.nl/organisatie/recentepublicaties/toetsenERK/ 7 maart 2014 OTS Curriculum

Curriculumbronnen (4) Over tweetalig onderwijs: De Graaff, R. (2013). Taal om te leren: didactiek en effecten van tweetalig onderwijs. (oratie). Utrecht: Universiteit Utrecht. http://www2.hum.uu.nl/onderzoek/lezingenreeks/pdf/Graaff_Rick_de_oratie.pdf http://www.europeesplatform.nl/tto/   Over de referentieniveaus Taal: http://www.taalenrekenen.nl/ref_niveaus_taal/ http://www.taalenrekenen.nl/referentiekader/rel_doc/referentiekader/ Zie ‘Referentiekader Taal en rekenen’ en ‘Taalrapport Over de drempel met Taal’. 7 maart 2014 OTS Curriculum

Curriculumbronnen (5) Over taalgericht vakonderwijs: http://www.taalgerichtvakonderwijs.nl/Literatuur/ http://www.taalgerichtvakonderwijs.nl/producten/ Kijkwijzer voor taalgericht vakonderwijs: http://www.taalgerichtvakonderwijs.nl/producten/00004/00001/ www.leoned.nl www.expertisecentrumnederlands.nl 7 maart 2014 OTS Curriculum