Semantic wiki’s voor Semantic web onderwijs NIOC 2011, 8 april 2011 Lloyd Rutledge en Harold Pootjes Open Universiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Nieuws en anders in Blackboard 9.1. In grote lijnen  Achterliggend: grote veranderingen  Voor meeste gebruikers transparant  Focus op cursusinhoud.
Vind samen met Zuyd Robotics de weg
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Samen leren werken in de cloud
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Een introductie. Open source Betere kwaliteit Hoge innovatiesnelheid Betere prijs/kwaliteit verhouding Vrijheid in keuze van leverancier Gedreven door.
Kennis Sessie PSO 2013.
Learning analytics: de docent
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
21 + E D INGEN een kennismaking. 11 O NTSTAAN 23Things -Openbare bibliotheek -Helene Blowers -Cc-by-nc-sa 23Dingen -Openbare bibliotheek -Rob Coers -Cc-by-nc-sa.
Inleiding en Ontwerpen voor het semantische web : 2 cursussen
Wiki’s in het onderwijs 22 mei 2008 Leo Remijn UvT.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
wiki’s opzetten en implementeren
Het Semantic Web: voor een gezonder Web Lloyd Rutledge, Universitair Docent, INF Opening Academisch Jaar, 18 juni 2008.
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Open Universiteit Nederland Afstudeeropdracht Bachelor Informatica
Michel Visser Founder EesySoft
CLARIN: een introductie Ineke Schuurman Coördinator CLARIN-Vlaanderen.
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Geautomatiseerd ontwerpen van bedrijfsprocessen
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
Specifieke lerarenopleiding Staat digitaal in haar kinderschoenen.
InternettechnologieRik Van de WalleGent, mei Semantic Web Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
1 Welkom Loe Hameleers Gerard Maeijer. 2 ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan.
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Determining user interface semantics using agents Lein Ton.
ONLINE VERBONDEN EN INTELLIGENTE COMPUTERS Semantisch web Tom Schurmans Gunter Fransen Nand Truyen Nele Lieben.
PHP & MYSQL LES 04 CMS: BEST PRACTICE. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
Wikispaces in het talenonderwijs: samenwerking en creativiteit
OWL toepassing in Semantic Media Wiki
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
E-Xperimenteren Plus Leendert van Gastel, UvA Piet Blankert, VU , DU Innovatium.
Stef van Dijk. Inhoud Introductie Cookies? Waarom localStorage? Gebruik localStorage Demo localStorage Bronnen.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Beyond Object-Orientation?
Prototyping Week 7 // Tweenlite & API. TweenMax Snel mooie en effectieve animatie.
Introductie in Linked Data
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie The Application Infrastructure The world around you is changing.
Nieuwe cursus: Semantic web TouW-Informatica Symposium, 13 november 2010, Amsterdam Lloyd Rutledge.
Een stand van zaken Karel Titeca – 14 januari 2016.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
“IT’S THE DATA STUPID..!” WAGENINGEN UNIVERSITEIT EN RESEARCH CENTRE.
COINS 2.0 Hoofdlijnen Hans Schevers
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Universiteit Utrecht Managementinformatie via het web met behulp van Business Objects Angela Wolffenbuttel Afdeling Informatievoorziening, Bureau Controller.
Een korte introductie tot MediaWiki de awesome software achter Wikipedia Jeroen De Dauw Freelance MediaWiki developer Wikipedia 10 at 0x20 January 2011.
Software Development fundamentals
Keuzedeel Verdieping Software
Keuzedeel Verdieping Software
Kennis bijspijkeren via het web
Richard West University of Georgia
ASP.NET MVC Web Development
Praegus B.V.. .
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Semantic wiki’s voor Semantic web onderwijs NIOC 2011, 8 april 2011 Lloyd Rutledge en Harold Pootjes Open Universiteit

Voorkennis aftasten Open data kennis? –Wikipedia –Social / Web 2.0 –Databases (SQL) –Semantic web Onderwijs? –Leraar / Docent –Databases/systemen –Gebruik van wiki’s

OU cursus Semantic web Bachelors cursus –Voorkennis: Databases, Data modelering, XML, Logica, AI, Webapps 2 tekstboeken, met werkboek Zelfstudie cursus Online begeleiding –6 sessies Semantic wiki

+ + =

Cursus inhoud 6 Delen –Intro, Data, Query’s, Description Logic, Ontologies, Rules –Elk deel grijpt op de vorige delen terug Toetsing: opdracht bij elke deel –Sleutelantwoord voor begin van elke deel Upload op wiki Casussen: sociaal web, bibliotheek

Elke opdracht Gaat over Semantic web componenten van een specifiek cursusdeel –Pas die toe in het maken van een model en data Kern resultaat is data code (RDF) Resultaat testen met tool Protégé –Testen van onderliggende model en data Gebruikersinterface bouwen op wiki –Makkelijker data invoer –Data browsing –Vermogen om apps te bouwen

Cursus tools Semantic web tools –Query portals, Protégé ontology editor Wiki, via MediaWiki Semantic MediaWiki (SMW) –Documenten plus: data, data rapportages –Export als Semantic Web (beperkt) Semantic Forms –Form-based data invoer en browse

Semantic Wiki extension: OWL Wiki Forms Beginpunt: semantic wiki –non-SW form-gebaseerde data invoer –Data browsing –Limited Semantic web export Nieuw: Semantic web binnen de wiki –Forms voor Semantic web ontologie editing –Default interface voor invoer en browse Kan aangepast worden –Meer SW export: ontologie met data

Inzet van tools Student en begeleider werken samen –Wiki ondersteunt deze samenwerking –Met: browse, query, edit, version, history Wiki altijd toegankelijk –Bij online sessie via Application Sharing –Bij huiswerk OWL Wiki Forms –Focus op eindgebruikers interface –Semantic web functionalitiet getoets in wiki

Semantic Web eenheid: de triple

Semantic Web netwerk

Semantic web Is voor data wat WWW is voor documenten –Linked: alle data kunnen aan elkaar verkoppelen –Open: er kan altijd nieuwe data komen Gewoon het delen van data –Data wordt beschikbaar als ruwe data –Ander hoeven er niks doen: schenk de data gewoon in Open World Assumption –Open voor nieuwe en nog niet bekend data –(Traditionele) databases zijn closed world AAA: Anyone can say Anything about Any topic … met alle benodigde consequenties …

Wikipedia infobox: open data editing

SPARQL bevragen op Wikipedia infoboxen 100 miljoen triples Deelnemer van Linked Open Data dbpedia.org

Linked Data Cloud, 2008

Linked Data Cloud, now

Conclusie Wiki als tool voor onderwijs –Afstand samenwerking tussen student en docent Semantic web functionaliteit op wiki –Semantic web toetsing door wiki