Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Sprint Jabbla.
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Presenteren voor starters
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
KaHo Sint-Lieven - Titel van de Presentatie 1 Passiefhuis Boxstael - Vandermeeren Stijn Van Den Abeele Alexis Versele architect KaHo Sint-Lieven.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
ZijActief Koningslust
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Bart D’haenens (KaHo Sint-Lieven - DOO) Bert Coenen (K.U. Leuven – ICTS)

Overzicht In deze sessie Ontwerpen Ontwikkelen Gebruiken

In deze sessie… Analysis Ontwerpen Design Pre-productie Ontwikkelen Opleidingsonderdeel ADDIE-model Analysis Digitaal studiemateriaal PPP-model Ontwerpen Design Pre-productie Ontwikkelen Development Productie Implementation Post-productie Gebruiken Evaluation

Digitaal studiemateriaal dat… In deze sessie Digitaal studiemateriaal dat… een mix bevat aan media (tekst, beeld, animaties, lesopnames, oefeningen) (≈ multimedia) ondersteunend is voor informatieverwerkende leeractiviteiten (≈ studiemateriaal) aangeboden wordt via een cursus (of community) in Toledo (≈ digitaal) en – bij voorkeur – gecombineerd wordt met leeractiviteiten gericht op communicatie en evaluatie (≈ onderwijs)

In deze sessie Lectora Publishing Voorbeeld van een softwarepakket om multimediaal digitaal materiaal samen te brengen in een doordachte eenheid ter ondersteuning van één of meerdere leeractiviteiten. Kan ook gelden voor: Powerpoint, Captivate, Dreamweaver, eXeLearning, enz…

Screenshot Lectora Publishing In deze sessie Screenshot Lectora Publishing

In deze sessie Toledo Elektronische leeromgeving die de organisatie van cursussen en het lidmaatschap ervan beheert. Verzameling van toepassingen binnen een website die het mogelijk maakt om informatiedeling, communicatie en evaluatie elektronisch te ondersteunen.

In deze sessie Ideeën… Studenten helpen om een theorie d.m.v. een animatie toe te passen in de praktijk. Studenten helpen om een theorie d.m.v. een animatie toe te passen in de praktijk. Studenten actiever maken door hen over een deel van de cursus te laten discussiëren. Studenten actiever maken door hen over een deel van de cursus te laten discussiëren. Een afgewerkt geheel van de theorie online aanbieden via een combinatie van tekst, beelden en geluid. Een afgewerkt geheel van de theorie online aanbieden via een combinatie van tekst, beelden en geluid. Drie hoorcolleges vervangen door groepswerk waarbij studenten informatie verzamelen die anders in de lessen gedoceerd wordt. Drie hoorcolleges vervangen door groepswerk waarbij studenten informatie verzamelen die anders in de lessen gedoceerd wordt.

Digitaal, dus… Keuzes maken op het vlak van: Haalbaarheid Timing In deze sessie Digitaal, dus… Keuzes maken op het vlak van: Haalbaarheid Timing Budget Schaal Technologie We tonen vooral voorbeelden op basis van Lectora maar de modellen en principes die in deze sessie aan bod komen zijn eigenlijk van toepassing op het meeste digitale studiemateriaal dat ontwikkeld wordt.

Overzicht In deze sessie Ontwerpen Ontwikkelen Gebruiken

Ontwerpen Opleidingsonderdeel - ADDIE-model Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Ontwerpen Opleidingsonderdeel - ADDIE-model Digitaal studiemateriaal - PPP-model

Opleidingsonderdeel – ADDIE-model Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Opleidingsonderdeel – ADDIE-model Analysis Idee / Concept Studentenkenmerken Doelstellingen / Leerdoelen Design Werkvormen Leeractiviteiten Evaluatieactiviteiten Development “Les”voorbereidingen Materialen Implementation Contacturen Coaching Evaluatie Evaluation Rendement Werk- / Studiebelasting Verbeterpunten

Voorbeeld Doel van het voorbeeld Context Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld Doel van het voorbeeld Relatie tussen opleidingsonderdeel en digitaal studiemateriaal illustreren Context Opleidingsonderdeel Wereldoriëntatie 1 in Kleuteronderwijs HAO Leeractiviteiten Houden van exploratietocht Aanleggen vruchtenverzameling Reflectie

Voorbeeld - Screenshot Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld - Screenshot

Voorbeeld – Digitaal studiemateriaal Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld – Digitaal studiemateriaal Digitaal studiemateriaal Cursustekst Sjabloon voor schriftelijk studiemateriaal Schrijven in leereenheden Kruisverwijzingen naar Toledo Werkbundels Doelstellingen Omschrijving opdracht Wijze van indienen Evaluatiecriteria Structuur Toledo cursus

Voorbeeld - Screenshot Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld - Screenshot

Opleidingsonderdeel – ADDIE-model Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Opleidingsonderdeel – ADDIE-model Analysis Idee / Concept Studentenkenmerken Doelstellingen / Leerdoelen Design Werkvormen Leeractiviteiten Evaluatieactiviteiten Development “Les”voorbereidingen Materialen Implementation Contacturen Coaching Evaluatie Evaluation Rendement Werk- / Studiebelasting Verbeterpunten

Digitaal studiemateriaal – PPP Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Digitaal studiemateriaal – PPP Pre-productie Resultaten van ADDIE Scenario Schermschema’s Multimedia inventaris Productie Tekst productie Multimedia productie Leereenheid productie Uitproberen / Testen Post-productie Publicatie Distributie Evaluatie Onderhoud

Voorbeeld Doel van voorbeeld Context Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld Doel van voorbeeld Voorbeeld van een evolutie van scenario tot eindproduct(en) Context RITON project Interreg II project 2005-2006 Eindproducten IN-Study, HTML-leereenheden Lectora CD distributie

Voorbeeld - Screenshots Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld - Screenshots Achtereenvolgens Scenario (bewerkmodus) Scenario (uitprintbaar script) Prototype (look & feel + functionaliteit) Productie 1 – HTML-websites binnen IN-Study (2006) Productie 2 – Lectora productie op DVD (2008)

Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld – Scenario

Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld – Script

Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld – Prototype

Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld – IN-Study

Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld – Lectora

Digitaal studiemateriaal – PPP Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Digitaal studiemateriaal – PPP Pre-productie Resultaten van ADDIE Scenario Schermschema’s Multimedia inventaris Productie Tekst productie Multimedia productie Leereenheid productie Uitproberen / Testen Post-productie Publicatie Distributie Evaluatie Onderhoud

Overzicht In deze sessie Ontwerpen Ontwikkelen Distribueren

Ontwikkelen Tekst productie Multimedia productie Leereenheid productie Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Ontwikkelen Tekst productie Multimedia productie Leereenheid productie

Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Tekst productie

Tekst productie Bestaande materialen Minimale aanpassingen Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Tekst productie Bestaande materialen Welke teksten zijn er en hoe bruikbaar zijn die? Minimale aanpassingen Embedded support devices Toevoegen van leerondersteunende teksten (en eventueel multilmedia) Bindteksten Toevoegen van eerder technische instructies omdat het in multimedia wordt weergegeven

Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Multimedia productie

Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Multimedia productie

Multimedia productie Multimedia zijn assets, bouwstenen Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Multimedia productie Multimedia zijn assets, bouwstenen Productie is vaak teamwerk Technische overwegingen en keuzes resolutie afmetingen Principes voor het combineren van media tekst en geluid tekst en beeld beeld en geluid …

Multimedia principes Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Tabel overgenomen uit presentatie Prof.dr. Jože Rugelj, Multimedia principes Clark & Mayer (2002)

Leereenheid productie Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Leereenheid productie

Leereenheid productie Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Leereenheid productie

Leereenheid productie Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Leereenheid productie

Leereenheid productie Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Leereenheid productie Gebruik van templates Eén leereenheid of meerdere leereenheden Combinatie van multimedia met als doel het leerproces te ondersteunen

Overzicht In deze sessie Ontwerpen Ontwikkelen Gebruiken

Gebruiken Publiceren Distributie In welk formaat? Via welke weg? Gebruiken van digitaal studiemateriaal Gebruiken Publiceren In welk formaat? Distributie Via welke weg?

Publiceren EXE HTML SCORM Dvd/cdrom Pre-productie beslissingen Gebruiken van digitaal studiemateriaal Publiceren EXE Dvd/cdrom Pre-productie beslissingen HTML Efficiënte distributie van multimedia via internet Standaardformaat voor leerpaketten in Toledo SCORM HTML-publicatie met extra mogelijkheden Communicatie tussen leereenheid en leeromgeving

Gebruiken van digitaal studiemateriaal Voorbeeld – SCORM

Gebruiken van digitaal studiemateriaal Voorbeeld - HTML

Publiceren Auteursomgevingen Opgelet! Gebruiken van digitaal studiemateriaal Publiceren Auteursomgevingen Gewenste formaat van publicatie van de leereenheid Budget Competenties Voorkeuren van de ontwikkelaars Gewenste media Opgelet! Onafhankelijkheid van de distributie Welke publicatievorm gekozen wordt, hangt af van de omgeving waarin ontwikkeld wordt. De ene omgeving kan formaten X en Y afleveren, de andere ongeving formaten Y en Z. De keuze voor een bepaald formaat is vaak al vroeg gemaakt, die keuze bepaalt mee welke ontwikkel- of auteursomgeving –of software- gebruikt zal worden. Bij de keuze van software tellen ook andere factoren Welk budget is voorhanden? Aankoop software Tijdsbesteding Competenties Welke software beheerst de auteur Is nieuwe software eenvoudig aan te leren? Voorkeuren Er is niet 1 ideale software om leermateriaal aan te maken Keuze voor bepaalde software wordt bepaald door voorkeur van de ontwikkelaar of ontwikkelaars, van de instelling In het productieproces worden meer ontwikkelomgevingen gebruikt Voor de productie van de leermaterialen, welke vorm die ook hebben is steeds een bepaalde omgeving vereist ook voor tekst grafisch materiaal audio video Onafhankelijkheid van de distributie een belangrijk argument bij de keuze van een software kan zijn dat de inhoud die ontwikkeld wordt ook elders aangeboden kan worden, sommige commerciele platforms bieden een ontwikkelongeving aan die meteen ook de het publicatieplatform is. bv. een online-service die toelaat toetsen of surveys te maken die enkel via de toegankelijkheid van het materiaal hangt dan volledig af van het bestaan en het voortbestaan van de service of, bij betalende services, van het voortbestaan van de gebruiksovereenkomst met de aanbieder van die service. herbruikbaarheid van het materiaal in andere ongevingen is belangrijke factor in beslissing, is ook belangrijke drijfveer om doordacht en kwalitatief leermateriaal te ontwikkelen

Distribueren Distributiekanalen Gebruiken van digitaal studiemateriaal Distribueren Distributiekanalen CD/DVD E-mail (niet aangeraden voor leereenheden) Toledo Zonder interactie Met interactie Internet Zelfde inhoud over verschillende kanalen Software laat dat vaak toe

Gebruiken van digitaal studiemateriaal Voorbeeld

Overzicht In deze sessie Ontwerpen Ontwikkelen Gebruiken

Slot Opleidingsonderdeel én studiemateriaal Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Slot Opleidingsonderdeel én studiemateriaal Ook 1 Word-document is studiemateriaal Niet-lineaire maar cyclische processen Ondersteuning bij ontwikkeling Ideetje voor leergemeenschap?

Voorbeelden in deze presentatie Met dank aan… Voorbeelden in deze presentatie Voorbeeld ADDIE-model Wereldoriëntatie 1, Roos Steeman, KaHo Sint-Lieven Voorbeeld PPP-model RITON-project, DOO, KaHo Sint-Lieven Voorbeeld Tekst productie Cursus Akoestiek, Peter van den Broeck (Lieselot Roman) Voorbeelden Multimedia productie Toledopedia screencast, ICTS-diensten Microscoop, ICTS-diensten Tabel Multimedia principes, Clark & Mayer (2002), overgenomen uit presentatie Prof.dr. Jože Rugelj,

Voorbeelden in deze presentatie Met dank aan… Voorbeelden in deze presentatie Voorbeelden Leereenheid productie Template Lesmateriaal, DOO, KaHo Sint-Lieven Project Think M&M, Prof. Dr. Lies Sercu OOF-project Informatievaardigheden (Luc Vandeput) Cursus Mechanica, ICTS, K.U. Leuven Voorbeelden Publicatie SCORM-demonstratie, DOO, KaHo Sint-Lieven Beagle HTML-publicatie, ICTS, K.U. Leuven Voorbeeld Distributie Cursus Dynamica, Peter van den Broeck (Lieselot Roman)