Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Bart D’haenens (KaHo Sint-Lieven - DOO) Bert Coenen (K.U. Leuven – ICTS)
Overzicht In deze sessie Ontwerpen Ontwikkelen Gebruiken
In deze sessie… Analysis Ontwerpen Design Pre-productie Ontwikkelen Opleidingsonderdeel ADDIE-model Analysis Digitaal studiemateriaal PPP-model Ontwerpen Design Pre-productie Ontwikkelen Development Productie Implementation Post-productie Gebruiken Evaluation
Digitaal studiemateriaal dat… In deze sessie Digitaal studiemateriaal dat… een mix bevat aan media (tekst, beeld, animaties, lesopnames, oefeningen) (≈ multimedia) ondersteunend is voor informatieverwerkende leeractiviteiten (≈ studiemateriaal) aangeboden wordt via een cursus (of community) in Toledo (≈ digitaal) en – bij voorkeur – gecombineerd wordt met leeractiviteiten gericht op communicatie en evaluatie (≈ onderwijs)
In deze sessie Lectora Publishing Voorbeeld van een softwarepakket om multimediaal digitaal materiaal samen te brengen in een doordachte eenheid ter ondersteuning van één of meerdere leeractiviteiten. Kan ook gelden voor: Powerpoint, Captivate, Dreamweaver, eXeLearning, enz…
Screenshot Lectora Publishing In deze sessie Screenshot Lectora Publishing
In deze sessie Toledo Elektronische leeromgeving die de organisatie van cursussen en het lidmaatschap ervan beheert. Verzameling van toepassingen binnen een website die het mogelijk maakt om informatiedeling, communicatie en evaluatie elektronisch te ondersteunen.
In deze sessie Ideeën… Studenten helpen om een theorie d.m.v. een animatie toe te passen in de praktijk. Studenten helpen om een theorie d.m.v. een animatie toe te passen in de praktijk. Studenten actiever maken door hen over een deel van de cursus te laten discussiëren. Studenten actiever maken door hen over een deel van de cursus te laten discussiëren. Een afgewerkt geheel van de theorie online aanbieden via een combinatie van tekst, beelden en geluid. Een afgewerkt geheel van de theorie online aanbieden via een combinatie van tekst, beelden en geluid. Drie hoorcolleges vervangen door groepswerk waarbij studenten informatie verzamelen die anders in de lessen gedoceerd wordt. Drie hoorcolleges vervangen door groepswerk waarbij studenten informatie verzamelen die anders in de lessen gedoceerd wordt.
Digitaal, dus… Keuzes maken op het vlak van: Haalbaarheid Timing In deze sessie Digitaal, dus… Keuzes maken op het vlak van: Haalbaarheid Timing Budget Schaal Technologie We tonen vooral voorbeelden op basis van Lectora maar de modellen en principes die in deze sessie aan bod komen zijn eigenlijk van toepassing op het meeste digitale studiemateriaal dat ontwikkeld wordt.
Overzicht In deze sessie Ontwerpen Ontwikkelen Gebruiken
Ontwerpen Opleidingsonderdeel - ADDIE-model Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Ontwerpen Opleidingsonderdeel - ADDIE-model Digitaal studiemateriaal - PPP-model
Opleidingsonderdeel – ADDIE-model Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Opleidingsonderdeel – ADDIE-model Analysis Idee / Concept Studentenkenmerken Doelstellingen / Leerdoelen Design Werkvormen Leeractiviteiten Evaluatieactiviteiten Development “Les”voorbereidingen Materialen Implementation Contacturen Coaching Evaluatie Evaluation Rendement Werk- / Studiebelasting Verbeterpunten
Voorbeeld Doel van het voorbeeld Context Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld Doel van het voorbeeld Relatie tussen opleidingsonderdeel en digitaal studiemateriaal illustreren Context Opleidingsonderdeel Wereldoriëntatie 1 in Kleuteronderwijs HAO Leeractiviteiten Houden van exploratietocht Aanleggen vruchtenverzameling Reflectie
Voorbeeld - Screenshot Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld - Screenshot
Voorbeeld – Digitaal studiemateriaal Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld – Digitaal studiemateriaal Digitaal studiemateriaal Cursustekst Sjabloon voor schriftelijk studiemateriaal Schrijven in leereenheden Kruisverwijzingen naar Toledo Werkbundels Doelstellingen Omschrijving opdracht Wijze van indienen Evaluatiecriteria Structuur Toledo cursus
Voorbeeld - Screenshot Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld - Screenshot
Opleidingsonderdeel – ADDIE-model Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Opleidingsonderdeel – ADDIE-model Analysis Idee / Concept Studentenkenmerken Doelstellingen / Leerdoelen Design Werkvormen Leeractiviteiten Evaluatieactiviteiten Development “Les”voorbereidingen Materialen Implementation Contacturen Coaching Evaluatie Evaluation Rendement Werk- / Studiebelasting Verbeterpunten
Digitaal studiemateriaal – PPP Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Digitaal studiemateriaal – PPP Pre-productie Resultaten van ADDIE Scenario Schermschema’s Multimedia inventaris Productie Tekst productie Multimedia productie Leereenheid productie Uitproberen / Testen Post-productie Publicatie Distributie Evaluatie Onderhoud
Voorbeeld Doel van voorbeeld Context Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld Doel van voorbeeld Voorbeeld van een evolutie van scenario tot eindproduct(en) Context RITON project Interreg II project 2005-2006 Eindproducten IN-Study, HTML-leereenheden Lectora CD distributie
Voorbeeld - Screenshots Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld - Screenshots Achtereenvolgens Scenario (bewerkmodus) Scenario (uitprintbaar script) Prototype (look & feel + functionaliteit) Productie 1 – HTML-websites binnen IN-Study (2006) Productie 2 – Lectora productie op DVD (2008)
Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld – Scenario
Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld – Script
Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld – Prototype
Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld – IN-Study
Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Voorbeeld – Lectora
Digitaal studiemateriaal – PPP Ontwerpen van digitaal studiemateriaal Digitaal studiemateriaal – PPP Pre-productie Resultaten van ADDIE Scenario Schermschema’s Multimedia inventaris Productie Tekst productie Multimedia productie Leereenheid productie Uitproberen / Testen Post-productie Publicatie Distributie Evaluatie Onderhoud
Overzicht In deze sessie Ontwerpen Ontwikkelen Distribueren
Ontwikkelen Tekst productie Multimedia productie Leereenheid productie Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Ontwikkelen Tekst productie Multimedia productie Leereenheid productie
Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Tekst productie
Tekst productie Bestaande materialen Minimale aanpassingen Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Tekst productie Bestaande materialen Welke teksten zijn er en hoe bruikbaar zijn die? Minimale aanpassingen Embedded support devices Toevoegen van leerondersteunende teksten (en eventueel multilmedia) Bindteksten Toevoegen van eerder technische instructies omdat het in multimedia wordt weergegeven
Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Multimedia productie
Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Multimedia productie
Multimedia productie Multimedia zijn assets, bouwstenen Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Multimedia productie Multimedia zijn assets, bouwstenen Productie is vaak teamwerk Technische overwegingen en keuzes resolutie afmetingen Principes voor het combineren van media tekst en geluid tekst en beeld beeld en geluid …
Multimedia principes Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Tabel overgenomen uit presentatie Prof.dr. Jože Rugelj, Multimedia principes Clark & Mayer (2002)
Leereenheid productie Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Leereenheid productie
Leereenheid productie Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Leereenheid productie
Leereenheid productie Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Leereenheid productie
Leereenheid productie Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Leereenheid productie Gebruik van templates Eén leereenheid of meerdere leereenheden Combinatie van multimedia met als doel het leerproces te ondersteunen
Overzicht In deze sessie Ontwerpen Ontwikkelen Gebruiken
Gebruiken Publiceren Distributie In welk formaat? Via welke weg? Gebruiken van digitaal studiemateriaal Gebruiken Publiceren In welk formaat? Distributie Via welke weg?
Publiceren EXE HTML SCORM Dvd/cdrom Pre-productie beslissingen Gebruiken van digitaal studiemateriaal Publiceren EXE Dvd/cdrom Pre-productie beslissingen HTML Efficiënte distributie van multimedia via internet Standaardformaat voor leerpaketten in Toledo SCORM HTML-publicatie met extra mogelijkheden Communicatie tussen leereenheid en leeromgeving
Gebruiken van digitaal studiemateriaal Voorbeeld – SCORM
Gebruiken van digitaal studiemateriaal Voorbeeld - HTML
Publiceren Auteursomgevingen Opgelet! Gebruiken van digitaal studiemateriaal Publiceren Auteursomgevingen Gewenste formaat van publicatie van de leereenheid Budget Competenties Voorkeuren van de ontwikkelaars Gewenste media Opgelet! Onafhankelijkheid van de distributie Welke publicatievorm gekozen wordt, hangt af van de omgeving waarin ontwikkeld wordt. De ene omgeving kan formaten X en Y afleveren, de andere ongeving formaten Y en Z. De keuze voor een bepaald formaat is vaak al vroeg gemaakt, die keuze bepaalt mee welke ontwikkel- of auteursomgeving –of software- gebruikt zal worden. Bij de keuze van software tellen ook andere factoren Welk budget is voorhanden? Aankoop software Tijdsbesteding Competenties Welke software beheerst de auteur Is nieuwe software eenvoudig aan te leren? Voorkeuren Er is niet 1 ideale software om leermateriaal aan te maken Keuze voor bepaalde software wordt bepaald door voorkeur van de ontwikkelaar of ontwikkelaars, van de instelling In het productieproces worden meer ontwikkelomgevingen gebruikt Voor de productie van de leermaterialen, welke vorm die ook hebben is steeds een bepaalde omgeving vereist ook voor tekst grafisch materiaal audio video Onafhankelijkheid van de distributie een belangrijk argument bij de keuze van een software kan zijn dat de inhoud die ontwikkeld wordt ook elders aangeboden kan worden, sommige commerciele platforms bieden een ontwikkelongeving aan die meteen ook de het publicatieplatform is. bv. een online-service die toelaat toetsen of surveys te maken die enkel via de toegankelijkheid van het materiaal hangt dan volledig af van het bestaan en het voortbestaan van de service of, bij betalende services, van het voortbestaan van de gebruiksovereenkomst met de aanbieder van die service. herbruikbaarheid van het materiaal in andere ongevingen is belangrijke factor in beslissing, is ook belangrijke drijfveer om doordacht en kwalitatief leermateriaal te ontwikkelen
Distribueren Distributiekanalen Gebruiken van digitaal studiemateriaal Distribueren Distributiekanalen CD/DVD E-mail (niet aangeraden voor leereenheden) Toledo Zonder interactie Met interactie Internet Zelfde inhoud over verschillende kanalen Software laat dat vaak toe
Gebruiken van digitaal studiemateriaal Voorbeeld
Overzicht In deze sessie Ontwerpen Ontwikkelen Gebruiken
Slot Opleidingsonderdeel én studiemateriaal Ontwikkelen van digitaal studiemateriaal Slot Opleidingsonderdeel én studiemateriaal Ook 1 Word-document is studiemateriaal Niet-lineaire maar cyclische processen Ondersteuning bij ontwikkeling Ideetje voor leergemeenschap?
Voorbeelden in deze presentatie Met dank aan… Voorbeelden in deze presentatie Voorbeeld ADDIE-model Wereldoriëntatie 1, Roos Steeman, KaHo Sint-Lieven Voorbeeld PPP-model RITON-project, DOO, KaHo Sint-Lieven Voorbeeld Tekst productie Cursus Akoestiek, Peter van den Broeck (Lieselot Roman) Voorbeelden Multimedia productie Toledopedia screencast, ICTS-diensten Microscoop, ICTS-diensten Tabel Multimedia principes, Clark & Mayer (2002), overgenomen uit presentatie Prof.dr. Jože Rugelj,
Voorbeelden in deze presentatie Met dank aan… Voorbeelden in deze presentatie Voorbeelden Leereenheid productie Template Lesmateriaal, DOO, KaHo Sint-Lieven Project Think M&M, Prof. Dr. Lies Sercu OOF-project Informatievaardigheden (Luc Vandeput) Cursus Mechanica, ICTS, K.U. Leuven Voorbeelden Publicatie SCORM-demonstratie, DOO, KaHo Sint-Lieven Beagle HTML-publicatie, ICTS, K.U. Leuven Voorbeeld Distributie Cursus Dynamica, Peter van den Broeck (Lieselot Roman)