Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuws en anders in Blackboard 9.1. In grote lijnen  Achterliggend: grote veranderingen  Voor meeste gebruikers transparant  Focus op cursusinhoud.
Advertisements

SharePoint denk in blokken Ton Stegeman.
Analyse klantgerichte websites
Project ENW-ELO Aanbod Elektronische leeromgeving en web-CMS Toon Van Hoecke Afdeling Onderwijstechnologie Directie ICT – Universiteit Gent
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Anatomie-onderwijs: -dissectie 2° Bac -topografische anatomie 3° Bac
Elektronisch werkboek & gebruik internet Mening studenten Beeld elektronische cursussen Stellingen en overwegingen Vragen en discussiepunten Vraag: In.
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Perception 4 HG Frank Lorijn Josef Sennekool.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
E-merge, Kennis die samenwerkt
Michel Visser Founder EesySoft
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
Toledo als hulpmiddel bij Campusoverschrijdend onderwijs Kenny Verbeke, Bert Coenen en Joke Van Hoeck.
De UU naar Blackboard 9.1 Overgang van
Inleiding voor cursisten Expertisetechnieken.
Allemaal Content Steven Trooster & Stef Migchelbrink ICT in Onderwijs – Sociale Wetenschappen Content management en digitaal onderwijs.
Computers en Visueel Gehandicapten
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
LIPS versie 2.1 Een logische evolutie Carl Possemiers & Tim Vander Borght Gebruikersdag VERA Leuven, 24 Oktober 2005.
Organisatie van een upgrade
Testen Blackboard Marjana Rhebergen.
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 1 Harmonie of conflict? Wetenschappelijke kring Tilburg Leeftijdsbestendig wonen prof.dr.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
Minicollege Service Oriented Architecture
OneAccess. Wat is OneAccess? Sterke toegang authenticatie Single Sign-on oplossing Eenduidige totaal oplossing.
Ik ben ingeschreven voor een vak, maar vindt het niet terug in mijn Toledo… Mogelijke oorzaken: 1.Je hebt nog maar pas je ISP ingediend. Het duurt namelijk.
Tutorial informatievaardigheden in Toledo
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education
TilburgUtube Video- en audio dienstverlening TiU
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Webapplicaties: de clientkant Herman Koppelman Sylvia Stuurman 13 november 2010.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Infosessie praktische PPW Voor studenten 1 ste bachelor Psychologie.
Eerste hulp voor de beginnende docent
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
ADMINISTRATIE VAN EEN EXTERNE TOETS M.B.V. EEN WORKCENTER SESSION th november 2015.
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
Klazine Verdonschot 7 november 2013 Masterclass 9: Blackboard optimaal inzetten.
Blackboard Nataša Brouwer, AMSTEL Instituut
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
GBIF NODES Committee Meeting Copenhagen, Denmark 4 th October 2009 GBIF IPT Vereisten Kyle Braak Developer GBIF Secretariaat.
Hoe komt er materiaal in mijn nieuwe cursussen? Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling Hoe komt materiaal in mijn nieuwe cursussen?1Juli.
K LIK OP DE KNOP VOOR MEER INFORMATIE. NSE: In samenwerking met de FSR onderzoekt de JB, naar aanleiding van de Nationale Studenten Enquete, hoe de werkplekvoorzieningen.
MedEd: Toledo toetsen Toetsen, pools en het puntenboek Deze powerpoint en bijhorend lesmateriaal is tot stand gekomen met hulp van het Toledo team.
Resultaten ICT monitor 2002
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Blackboard 6.1 Ronald Hos.
Gebruik van het annotatiesysteem
Richard West University of Georgia
Gebruik Blackboard FEW
Blackboard implementatieplan
Blackboard Testproces
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels

Toledo in een notendop ° K.U.Leuven – 2001 Toetsen en leren doeltreffend ondersteunen Brug tussen –docenten, studenten –opleiding, technologie –...

Toledo in een notendop Toledo Associatie K.U.Leuven (2004-…)‏ –K.U.Leuven + 11 hogescholen – actieve courses/communities per jaar – actieve gebruikers per jaar –Meer dan 1 miljoen hits per dag

Toledo in een notendop Webmail SAP ISP e-Portfolio Inschrijfmodule Toledo+ Wiki Bibliotheek SAP cursusrooster SAP syllabus Koppelingen administratieve systemen QMPerception data-warehouse Tolinto Wiki Tolinto Blog Streaming server

Toledo in een notendop Toledo nu: onderwijsportal –E-leren –alle ICT tools voor studenten

Toegankelijkheid in Toledo 4 domeinen –Blackboard platform –Docenten Materiaal Inrichting van de cursus –Andere applicaties (ISP, bibliotheek)‏ –Eigen applicaties (tolinto, inschrijfmodule...)‏

Blackboard platform Company commitment –e-Education platform is usable and accessible –Audits: manueel en geautomatiseerd –Toegankelijkheids standaarden: Section 508 of the Rehabilitation Act (overheid)‏ Web Accessibility Initiative (W3C)‏ Tekortkomingen niet in de hand, tenzij via officiële request for change Usability Walkthrouhg IBM: weinig opmerkingen betreffende platformgerelateerde problemen

Cursus en materiaal

Usability Walkthrough IBM: –Standaardisatie van structuur –Duidelijke navigatie voorzien –Overbodige elementen weglaten –Logische plaatsing informatie –Contextgevoelige hulp –Belangrijkste informatie bovenaan de pagina plaatsen –Toegankelijkheid van documenten zelf

Cursus en materiaal Usability Walkthrough IBM: –Standaardisatie van structuur –Duidelijke navigatie voorzien –Overbodige elementen weglaten –Logische plaatsing informatie –Contextgevoelige hulp –Belangrijkste informatie bovenaan de pagina plaatsen –Toegankelijkheid van documenten zelf aandachtspunten bij inzetten van toledo

Cursus en materiaal

Moeilijk evenwicht: –Vrijheid vs standaardisatie –Power users vs “toledo for dummies” Nieuwe cursus: Toledo template Docent past aan > meerwaarde Onderhoud ! Cursussen / handleidingen niet verplicht Actiepunt: uitbreiden bestaande handleidingen en cursussen goed toledo gebruik

Andere applicaties Usability walkthrough IBM: –Aangeven wanneer een popup komt Actiepunt: popups worden aangekondigd

Eigen applicaties

Usability Walkthrough IBM: –Inschrijfmodule: onduidelijke knop –Inschrijfmodule: verwarring inschrijven op opleidingsonderdeel met één of meer opleidingleeractiviteiten (vakken in toledo) Opmerking: –Keuze knop = nieuwe layout van Blackboard Actiepunt: toelichtende tekst betreffende opleidingsonderdelen en opleidingleeractiviteiten Actiepunt: nakijken of knop kan aangepast worden zonder veel af te wijken van Bb layout

Lessons learned Betere voorbereiding van test-setup kan nog betere resultaten geven Resultaten moeten steeds geïnterpreteerd worden door de onderzoekers, gebruikers, ondersteuners, ontwikkelaars - >filmmateriaal = grote hulp deze test gaf een goed beeld van de toegankelijkheid van de omgeving Goede impuls voor opstartende projecten rond accessibility en usability

Lange termijn Verderzetting en aanvulling cursussen “goed Toledo gebruik” Cursussen usability en accessibility voor ontwikkelaars Inbedding in nieuwe projecten –Afwegen aan welke vragen we kunnen beantwoorden –Een extra aandachtspunt naast andere (bijv. deadlines door opgelegd door de wetgever, technische barrières…)‏

Bedankt