FILMTITELSEQUENTIE Wat doet een filmtitelsequentie? Het voorstellen van de cast, het filmteam en de titel. Het publiek in de juiste stemming brengen voor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

GAMES in het onderwijs.
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Quentin Tarantino Quentin Tarantino (Knoxville, Tennessee), 27 maart, 1963) is een Amerikaanse filmregisseur. Zijn bekendste films zijn Reservoir Dogs.
De basis: Windows Movie Maker Haal versie 2 binnen Het klassieke taakvenster: importeren, bewerken, opslaan. Voorstelling van enkele montageprogramma’s.
Probleem…… Kast vol met DVD films….. En een kapotte DVD speler.
GELUID BIJ VIDEOFILMS EEN ONDERWERP VAN DE TWEEDE ORDE. Door Hans Leupe Mei 2012 “de Eenhoorn” filmplatform Dapper en behulpzaam
Van uitleggen leer je het meest
Miniatuur Illustratie in handschriften. Ook wel gebruikt als term voor een klein schilderijtje.
E NTOURAGE Studiecoaching Item 2 Sarah Bartholomé CO2B.
Logotypes Woord- en beeldmerken.
Internet door de jaren heen. Beginsituatie •Wij werken met WPS in Adobe readers, dit wordt op de computer gelezen •De lesstof is erg verouderd en teveel.
PERIODE 3: VISUAL FX Digitale Beeldbewerking – 2012/2013.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Definieer het maar ruimtelijke interfaces Inhoud met als doel Definitie interface + ruimtelijkheid Eye tracking Motion capture and analysis Haptic.
Liefde en vriendschap Dit is mijn opdracht:
The art of game design Hoofdstuk 17 tot 19. Trandsmedia worlds Games video's en speelgoed zijn poorten in trandsmedia worlds.
Dolfijnen Door: Lieke.
Ik voel me zo alleen !.
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
Literatuur en social media
Een keuze of de toekomst?
Een indrukwekkende kunstenaar
Computergames, een cultuurvorm van de 21ste eeuw?
Werkgroep video prototyping V1 blok 2 Maaike van Cruchten Bart-Jan Steerenberg b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Identiteit MedMec02 les 1 (3) Mail: Wiki: vakgroep:
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
The art of game design Blz Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
Menno Wisselink Mid Year Assessment Kort over mij Menno Wisselink, IMT
+ Menno Wisselink Mid Year Assesment Inhoud - Over Mij - Schoolwerk - Werk buiten school.
Godsdienst 1 1.
Gods betrokkenheid bij je vriendenkring
Conversie programma’s Woensdag 12 januari Wat is conversie? Het omzetten van een media-file (tekst, geluid, foto, video) van het ene formaat naar.
M A K E Y O U R N E T W O R K S M A R T E R July, Middag programma.
 a. wilskracht, keuzes  b. hel, welvaartsdenken  c. Ubermensch, machteloosheid.
Uitzending bijgewoond van een tv programma.
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Montage en Nabewerking
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Games met een boodschap Rajiv Krijnen. Games met een boodschap Onderzoeksvraag Wat maakt een game? Subvragen Hypothese Bronnen.
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
Wikiwijs.
Schaduw is niet een aspect maar een effect van licht.
PAGE ONE: A YEAR INSIDE THE NEW YORK TIMES. IK KENDE DE DOCUMENTAIRE AL BIJ NAAM MAAR HAD DE FILM NOG NIET GEZIEN. MIJN VERWACHTINGEN WAREN HOOG OMDAT.
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Van Bas Bosma en Rogier Schoorl. inhoud  Opdracht a  Opdracht b  Opdracht c  Opdracht d  Opdracht e.
Hoofdstuk 4: Geluid. Inleiding geluid Goed geluid  Goed geluid wordt niet opgemerkt  Slecht geluid is onverteerbaar Onderbewust  Muziek geluiden kunnen.
Kunstmap Riemke Jentink VR1A.
STOP-MOTION.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Clair-obscur / Helldunkel
Cinematografie / stopmotion
IK-File 18-11les 1planning ik-file 25-11les 2opdracht 1-cover/poster/banner 02-12les 3 opdracht 1-categorie les 4 opdracht 1-categorie les.
THE LION KING The Musical. Musical  In december 2012 ben ik in London naar de musical ‘The Lion King’ geweest. Ik was er een aantal jaren daarvoor ook.
Project Rewind Team negen Onze game Maak een game over het opraken van grondstoffen.
Geluid Brend Meuleman. Functies van geluid en muziek  Geluidsweergave  Weergeven van geluid uit de scène.  Sfeersuggestie  De sfeer in een scène bepalen,
FILMEN MET JE SMARTPHONE Een workshop voor schrijvend journalisten door Annelotte Verhaagen Amsterdam, 7 november
Dia1 Microsoft PowerPoint is een computerprogramma van Microsoft. Het is een pakket waarmee vooral gemakkelijk presentaties gemaakt kunnen worden die.
Inspiratieboek Gevoelens Jackey Koopmans Spatial Design 2.
LEEN VAN HULST MELK & SNEEUW. Titel: Melk & Sneeuw Uitgeverij: ’t Verschil Verschijning: 30/11/2011 Vertaling: In het Fins en Engels.
Lesbrief – Kort Blok 1. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF.
Lesbrief – Kort Blok 3. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF.
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
LOB Presenteer je stagebedrijf
Games.
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Literaire Begrippen.
Transcript van de presentatie:

FILMTITELSEQUENTIE Wat doet een filmtitelsequentie? Het voorstellen van de cast, het filmteam en de titel. Het publiek in de juiste stemming brengen voor de film.

Verschillende soorten Narratives Type / play Revolutions Radicals Future

Narratives De titel wordt geplaatst over een pakkende openingsscene van de film, hierdoor word je meteen meegenomen in het verhaal. Saturday Night Fever (1977)

Juno (2007) Gareth Smith/Shadowplay Mixed media

Type / Play Klassieke typografie is over het algemeen aan strakke regels gebonden: Het gaat over verhoudingen, leesbaarheid, contrast, ritme, structuur en samenhang. Maar ook culturele aspecten spelen een rol. Bij bewegende typografie komt daar nog tijd en geluid bij. Thank you for smoking ( 2005 ) Gareth Smith/Shadowplay Motion Graphics

Titelontwerpers spelen met deze aspecten van typografie om een bepaalde sfeer op te roepen en de toeschouwer in de juiste stemming te brengen. Dit levert een interessant spanningsveld op tussen functionaliteit=leesbaarheid, emotie en effectbejag.

Revolutions Revolutionaire en vernieuwende titelsequenties die niet alleen invloedrijk zijn geweest binnen het gebied van titelontwerpen, of op de beeldtaal van film en motion graphics, maar zelfs daarbuiten. Een combinatie van nieuwe en oude titelsequenties, stuk voor stuk klassiekers. Se7en ( 1995 ) Se7enhttp:// Se7en Kyle Cooper Mixed Media

Kyle Coopers titelsequentie voor Se7en heeft een niet te onderschatten invloed gehad op titel design, motion design en de beeldtaal van de film.

Radicals Titelsequenties van makers die buiten de platgetreden paden durven te treden en net een stapje verder gaan dan de meeste andere ontwerpers. Ze zoeken de grenzen op van het titel design als medium, experimenteren met nieuwe beeldtaal of kiezen juist voor de minst voor de hand liggende methode om titelsequenties te maken, door ze in te voegen in een live action scene.

Hard Candy Hard Candy ( 2005 ) Hard_Candyhttp:// Hard_Candy Momoco Het rode vierkant zoekt en vindt de cast en crew, die verborgen zitten achter onzichtbare oppervlakken en muren, geabstraheerde kasten, gordijnen en in een Zen tuin. Het vierkant beweegt zich op een licht neurotische, maar licht naïef zelfverzekerde wijze+ een verwijzing naar de psychotische toestand van de hoofdfiguur.

Koen Mortier

Future Hoe ziet de toekomst van titelontwerp eruit? Bij films zien we steeds vaker dat titelsequenties volledig ontbreken of worden ‘verbannen’ naar het eind van de film. Daar staat tegenover dat titels voor televisie, games en zelfs events juist steeds cinematografischer en vaak artistieker worden. Ook zien we verrassende nieuwe invalshoeken door steeds geavanceerdere software waar iedereen met een computer over kan beschikken!

De 21-jarige Nederlandse designstudent, maakte deze alternatieve titelsequentie voor Sean Penns film “ Into the Wild” als onderdeel van een studieopdracht. Into the Wild ( 2009 ) Into_The_Wild_unofficialhttp:// Into_The_Wild_unofficial Jurjen Versteeg Animation

Nu video games steeds ‘filmischer’ worden beginnen de makers er ook klassieke filmconventies in op te nemen, zoals titelsequenties.

Killzone 2 ( 2009 ) Joost Korngold/ Renascent 3D De Nederlandse games producenten van Guerilla Games gaven Korngold carte blanche bij het maken van de credits voor hun vlaggenschip en stelden hem daarvoor een paar dozijn in –game 3D modellen ter beschikking, zoals de game levels, vehicles, wapens en personages.

Hostage ( 2005 ) Laurent Brett 3D Deze duistere sfeervolle 3D titelsequentie in een soort clair-obscur zwart- witstijl kondigt een dramatische gebeurtenis aan in een huis in een luxueuze suburb van Los Angeles. Hiervoor werden hele sets opgebouwd uit computer graphics, omdat ontwerper Laurent Brett realistisch uitziende beelden wilde, die in de realiteit niet te filmen waren. Het maken van de titelsequentie heeft een jaar geduurd.