FILMTITELSEQUENTIE Wat doet een filmtitelsequentie? Het voorstellen van de cast, het filmteam en de titel. Het publiek in de juiste stemming brengen voor de film.
Verschillende soorten Narratives Type / play Revolutions Radicals Future
Narratives De titel wordt geplaatst over een pakkende openingsscene van de film, hierdoor word je meteen meegenomen in het verhaal. Saturday Night Fever (1977)
Juno (2007) Gareth Smith/Shadowplay Mixed media
Type / Play Klassieke typografie is over het algemeen aan strakke regels gebonden: Het gaat over verhoudingen, leesbaarheid, contrast, ritme, structuur en samenhang. Maar ook culturele aspecten spelen een rol. Bij bewegende typografie komt daar nog tijd en geluid bij. Thank you for smoking ( 2005 ) Gareth Smith/Shadowplay Motion Graphics
Titelontwerpers spelen met deze aspecten van typografie om een bepaalde sfeer op te roepen en de toeschouwer in de juiste stemming te brengen. Dit levert een interessant spanningsveld op tussen functionaliteit=leesbaarheid, emotie en effectbejag.
Revolutions Revolutionaire en vernieuwende titelsequenties die niet alleen invloedrijk zijn geweest binnen het gebied van titelontwerpen, of op de beeldtaal van film en motion graphics, maar zelfs daarbuiten. Een combinatie van nieuwe en oude titelsequenties, stuk voor stuk klassiekers. Se7en ( 1995 ) Se7enhttp:// Se7en Kyle Cooper Mixed Media
Kyle Coopers titelsequentie voor Se7en heeft een niet te onderschatten invloed gehad op titel design, motion design en de beeldtaal van de film.
Radicals Titelsequenties van makers die buiten de platgetreden paden durven te treden en net een stapje verder gaan dan de meeste andere ontwerpers. Ze zoeken de grenzen op van het titel design als medium, experimenteren met nieuwe beeldtaal of kiezen juist voor de minst voor de hand liggende methode om titelsequenties te maken, door ze in te voegen in een live action scene.
Hard Candy Hard Candy ( 2005 ) Hard_Candyhttp:// Hard_Candy Momoco Het rode vierkant zoekt en vindt de cast en crew, die verborgen zitten achter onzichtbare oppervlakken en muren, geabstraheerde kasten, gordijnen en in een Zen tuin. Het vierkant beweegt zich op een licht neurotische, maar licht naïef zelfverzekerde wijze+ een verwijzing naar de psychotische toestand van de hoofdfiguur.
Koen Mortier
Future Hoe ziet de toekomst van titelontwerp eruit? Bij films zien we steeds vaker dat titelsequenties volledig ontbreken of worden ‘verbannen’ naar het eind van de film. Daar staat tegenover dat titels voor televisie, games en zelfs events juist steeds cinematografischer en vaak artistieker worden. Ook zien we verrassende nieuwe invalshoeken door steeds geavanceerdere software waar iedereen met een computer over kan beschikken!
De 21-jarige Nederlandse designstudent, maakte deze alternatieve titelsequentie voor Sean Penns film “ Into the Wild” als onderdeel van een studieopdracht. Into the Wild ( 2009 ) Into_The_Wild_unofficialhttp:// Into_The_Wild_unofficial Jurjen Versteeg Animation
Nu video games steeds ‘filmischer’ worden beginnen de makers er ook klassieke filmconventies in op te nemen, zoals titelsequenties.
Killzone 2 ( 2009 ) Joost Korngold/ Renascent 3D De Nederlandse games producenten van Guerilla Games gaven Korngold carte blanche bij het maken van de credits voor hun vlaggenschip en stelden hem daarvoor een paar dozijn in –game 3D modellen ter beschikking, zoals de game levels, vehicles, wapens en personages.
Hostage ( 2005 ) Laurent Brett 3D Deze duistere sfeervolle 3D titelsequentie in een soort clair-obscur zwart- witstijl kondigt een dramatische gebeurtenis aan in een huis in een luxueuze suburb van Los Angeles. Hiervoor werden hele sets opgebouwd uit computer graphics, omdat ontwerper Laurent Brett realistisch uitziende beelden wilde, die in de realiteit niet te filmen waren. Het maken van de titelsequentie heeft een jaar geduurd.