Welkom bij deze eerste nieuwsbrief over Mucherla Global School. Hier hopen we jullie – donateurs en andere betrokkenen – mee op de hoogte te houden van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EMEG lijst - Entertainment TV opname ‘’Wat vindt Nederland?!’’
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Op reis langs de voorzieningen
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Oude wijsdom uit China Niet klikken Geluid aan.
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Maartens College 27 april 2012
Een bericht speciaal voor jouw m’n
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De wereld draait door Uitzending De wereld draait Door.
Introductiebijeenkomst
Wie is rijk ? & wie is arm ?.
April 2006 Annie M.G. Schmidt school Welkom in de Annie M.G. Schmidt school….. Kunst/cultuur thema: Vincent van Gogh april 2006.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Dankt u mee voor de kerk in Benin? Onze zusterkerk in het arme West-Afrikaanse land Benin maakt grote stappen in zelfstandigheid. Prachtig: Gods Geest.
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Woord van Leven April 2014.
Wat maakt het leven zinvol?
Aanwezigheid meester Hans: Meester Hans is komende week aanwezig op: Maandag: – u – u Dinsdag: – u Woensdag:
En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Gen
Dag 3. Dag 3 Hallo jongens en meisjes, Dag 3 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Daar ben ik weer. En hoe is het bij jullie? Zijn jullie al bezig.
Portfoliogesprek Dani Theuninck.
VSO Kennedy school LC 2013.
De visie is Jezus One for all.
“Werpt een duidelijk licht op de zaak!”
Woord van Leven Februari
Een bericht speciaal voor jouw m’n
was ik alleen met m'n vader met 'n tourgroep waren we gewoon 'n weekje, hadden allemaal sites bekeken en zo.
INLEIDING Murat en Dave.
JUNIOR Mijn vriend.
Wat willen we vandaag doen?
Het werken met portfolio
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Op een dag stond een jonge man midden in de stad en verklaarde, dat hij het mooiste hart had dat men ooit had gezien.
Voor Aranka... Van Aart.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Woord van Leven Juni 2014.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Een groot deel van China is nu zeer rijk. Maar er zijn nog steeds enkele afgelegen dorpen waar de mensen die er wonen behoren tot de armste mensen in de.
Wandelen met de Ontzagwekkende
Schoolproject in beeld
Oriëntatie op het onderwijs en het leraarschap.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Nieuwsbrief Augustus 2015 Personele zaken Juf Amy is gestart in groep 8. Zij en de kinderen hebben er al twee leuke dagen opzitten. We wensen haar veel.
‘Mixed up piles’.
‘ Ik wil alle Amnesty-supporters bedanken! Jullie inzet heeft tot succes geleid, zo blijkt uit mijn vrijlating. Maar mijn zaak is nog niet voorbij. Blijf.
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Wie zijn wij? Graag willen wij ons eerst aan u voorstellen. Wij zijn Brando en Lianne met Samuel, Ruth, Salomé, Yaela en Jaimie van Oosten, Arjan, Marissa.
Welkom ik maak me sterk.
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Vorige keer sprak Jan over: Waarom is de geest uitgestort? We zijn gekocht met een doel. God wil door jou heen zijn vrucht aan de volkeren geven.
+. +  DAS nou Nooit Gedacht  Doelstelling – Wat willen we bereiken?  Realisatie – Hoe gaan we dit doen?  Afsluiting Programma.
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
Transcript van de presentatie:

Welkom bij deze eerste nieuwsbrief over Mucherla Global School. Hier hopen we jullie – donateurs en andere betrokkenen – mee op de hoogte te houden van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in Mucherla. In deze uitgave legt het Indiase schoolhoofd Paul David Rees uit hoe het met MGS en de leerlingen gaat en hoe de giften worden besteed. Verder een algemeen stukje over de school en een paar citaten van leerlingen zelf. Tot slot willen we natuurlijk iedereen hartelijk danken voor de geboden steun! De MGS-vrijwilligers Beste donateurs in Nederland en België, Hartelijke groeten aan jullie allen van de leerlingen van Mucherla Global School en van mijzelf! Op dit moment zitten we midden in het hete seizoen bezig en hebben we zomervakantie tot half juni. Het is ongeveer 43°C overdag en we kijken dan ook uit naar de moessonregens begin juni. In april hebben de leerlingen van de 10e klas examen gedaan. Allen zijn geslaagd en de meeste met uitstekende resultaten (scores van meer dan 500 uit 600 punten voor 6 vakken). Een heel mooi succes en zij kunnen nu naar het ‘junior college’ in het nabijgelegen Khammam voor 2 jaar vervolgonderwijs. Op 15 april was er een feestelijke afsluiting van het schooljaar: ‘Annual Day’. Dit was de dag dat MGS zich kan promoten bij mensen uit Mucherla en daarbuiten. De kinderen treden op voor hun ouders en genieten daar erg van. Voor het dorp en de omgeving is het als een groot concert. We hadden veel dansoptredens, twee toneelstukken and een paar liedjes op het programma. De kinderen deden het fantastisch. Sustmanth uit de 9 e klas deed vol trots een speech over hoe gelukkig hij is dat hij deel is van de vorm van onderwijs van MGS. Het afgelopen jaar is het erg krap geweest wat betreft de financiën, en alleen dankzij jullie liefde, steun en inspanning is het gelukt om door te gaan. Ik waardeer ten diepste jullie inzet voor Mucherla Global School. We hopen van harte op wederom een succesvol nieuw schooljaar. Paul David Rees schoolhoofd van MGS (vertaling: Stefan ) Nieuwsbrief 1 – juni 2006 MGS-leerlingen en Paul David Rees

MGS-leerlingen over hun school “Ik houd van mijn school omdat het een liefde- en vredevolle plek is. Wanneer ik op school ben voel ik me gelukkig door de mogelijk- heid hier te kunnen studeren. MGS is niet alleen maar een school maar ook een plek waar allerlei goede dingen worden bediscussieerd en geleerd.” --Ramya, 9e klas. “Ik vind deze school heel leuk, omdat ik hier een stukje tuin heb om groenten te verbouwen en zo mijn familie kan helpen.” --Appa Rao, 7e klas. My school is a garden Our teachers are boundaries Students are plants in it And our principal is the gardener -Kavitha, 9e klas Waarvoor is Mucherla Global School opgericht? MGS geeft de kinderen uit het dorp Mucherla een heel belangrijke kans om zich te ontwikkelen tot opgeleide, sociale, zelfverzekerde en creatieve ‘wereldburgers’. Voor toelating maakt het schoolhoofd geen onderscheid tussen kasten, religies en sekse. De ouderbijdrage is relatief klein en verschilt naar gelang het inkomen van de ouders, waarbij de armsten een bijdrage in natura leveren. In het dorp is verder alleen een overheidsschool, waar de leerlingen met meer dan 40 in een lokaal zitten en het lessysteem niet veel meer omvat dan het memoriseren van lesboeken. MGS daarentegen biedt een stimulerende leeromgeving en is ook de enige school in de wijde omtrek waar Engels als 'voertaal' wordt gehanteerd. In India is Engels beheersen cruciaal om verder te studeren. Maar belangrijker is dat op MGS de leerlingen zich op verschillende vlakken kunnen ontwikkelen, met als doel ze zelfbewuste en goed 'gefundeerde' leden van de Indiase en wereld-gemeenschap te laten worden. In de loop van de tijd zullen de (ex-)leerlingen ook een actieve rol spelen in de ontwikkeling van de gemeenschap: meer inkomsten genereren (voor de lokale economie), doorbreken van sociale ongelijkheid (kaste, sekse) en een algemeen positieve boodschap en levensinstelling brengen. Ons doel is ook om het MGS-model te repliceren. In de afgelopen jaren is er veel belangstelling van onderwijsdeskundigen en docenten uit de omgeving voor de manier waarop de school werkt. Zij zijn steeds positief verrast door het zelfvertrouwen en het goede gedrag van de MGS-leerlingen. Ook zijn er veel ouders uit omliggende dorpen die hun kinderen naar MGS laten gaan Mucherla Global School is de laatste jaren flink gegroeid en telt nu zo’n 180 leerlingen van de kleuterschool tot de 10e klas (4e klas van ons middelbaar onderwijs), in de leeftijd van 5 tot 16 jaar. In een klas zitten tussen de 10 en 20 leerlingen. Zij komen van zeer verschillende achtergronden: rijk, arm, Brahmaan, kasteloos, uit hindu-, moslim-, christen-, en tribal-families, en jongens en meisjes zijn in gelijke getale op deze school aanwezig. In het dorp leiden deze verschillen tot sterke sociale ongelijkheid, maar voor de MGS-leerlingen is dit compleet achterhaald. Je zou zelfs kunnen zeggen dat er met MGS een plaats is gecreëerd waar alle ‘verschillen’ bij elkaar komen op gelijke voet, en deze ontwikkeling heeft ook langzaam haar positieve invloed op het dorp. Op het moment zijn er 11 gekwalificeerde Indiase docenten uit Mucherla en de nabije stad Khammam. Zij geven de verplichte vakken wiskunde, natuurwetenschappen, maatschappijwetenschappen, Engels, de nationale taal Hindi en de deelstaattaal Telugu. Paul David Rees is het schoolhoofd, een goed-opgeleide Indiër met ook ruime ervaring in westerse landen. “In the final analysis... the main function of education is to make children happy, fulfilled, universal human beings.” -- Robert Muller (meer over Robert Muller in de volgende uitgave) Deze nieuwsbrief wordt enkele malen per jaar uitgeven door de vrijwilligers in Nederland en België, en is voor donateurs en andere betrokkenen. Zie ook Giften gaarne via: Ashwini Welfare Foundation, rekening te Nieuw-Amsterdam, of (voor België): Simone Heinen, KBC-Bank Leuven , ovv Mucherla. Het schoolterrein met pas- ingezaaide tuintjes