LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Programma – Voorstellen & verwachtingen
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
14 februari 2014 Ondernemersplan - Financieel plan.
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Agenda 1 Even voorstellen 2 Over ING 3 Financieren 4 Vragen.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Startersavond Noordoost Fryslân Spreker: Auke Algra.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
(Freelance) Ondernemen Bijeenkomst: Kivi Niria Plaats: Driebergen Datum: 2 november 2004 Presentator: Paul Wolbers.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
Presentation Of Learning
Vlaamse Jonge Ondernemingen. Historiek - De beweging Jonge Ondernemingen ontstond in 1919 in de Verenigde Staten - In 1963 waaide het initiatief over.
Les 3 opgave 11 t/m 15 Kennisvragen WERKBOEK blz 11.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Les 4 Inzichtvragen 1 t/m 3 WERKBOEK blz 15 en 16.
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
[passende afbeelding]
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Maatschappelijke stage Studiedag VECON 3/4/2008 Jump Koch Chris Zwart CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort.
Willem de Zwijger Schoonhoven
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Zaal 3 Tijdstip 15:00 Bouwen aan de toekomst! Heleen Dura-van Oord.
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Ondernemen(d) in het onderwijs
J. Zonjee Toegevoegde waarde. Marktwaarde en toegevoegde waarde Overheid Bruto en netto.
Starten voor het onderwijs
Andreas Jansen maart 2010 Aan dit commerciële verhaal wordt gewerkt!
Ondernemerschap? Iets voor mij!
Het belang van een stage
Het belang van een stage
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Exploitatiebegroting Deel 2
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Voorbereidend Middelbaar BeroepsOnderwijs VMBO Anika Terhell Ilse Timmerman Julia Visser Heleen Wessels.
Concept examenprogramma
Ondernemen moet je doen
Pag 12 t/m 43. Opdrachten voor deze week: Deze week af hebben: Maken pagina t/m 60 Maken “week 7” van Ondernemendheid voor Dummies.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Dendron Onderneemt ‘International Business College’
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
JUNIOR COMPANY TRAINING DOCENTEN. MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
Business-school PENTA college csg Hoogvliet Wat zijn wij voor een school? Binnen MAVO andere behoefte. Hoe zijn wij er toe gekomen? – Krimpende markt –
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
Je hebt nu € ,00 op de bank staan van jouw privé rekening (ABN) Het is
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
Praktisch vormgeven van ondernemen op school Gerrald van Beek
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Leerling bedrijfjes Programma: 1.Productkeuze 2.Begeleiding 3.Eisen aan het verslag 4.Beoordeling.
Programma vandaag Economieprogramma Onderneem ! Jaarrooster Kennis ophalen De Grote Verandering Stage-opdracht.
Welkom bij ZomerOndernemer
Welkom op dag 2 van Jong Ondernemen
23 maart 2017 profilering.
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
BTW = Belasting toegevoegde waarde
What will you do to change the
Les 1: Introductie Marketing
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Wat is Plaza Challenge? Oorsprong: Plaza = winkelcentrum
Basiskennis Ondernemerschap
Leerbedrijfjes.
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
H.T. Mollee Decaan Stage coördinator Docent Biologie
Transcript van de presentatie:

LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik

Wat doet Jong Ondernemen? Ondernemerschap bevorderen onder jongeren: Basisonderwijskids in bizz VMBOlearning company HAVO/ VWOjunior company MBOcollege company HBOstudent company MBO/HBOenterprise practices WOstudent enterprise

Jong Ondernemen in cijfers

Wie financiert Jong Ondernemen? Bedrijfsleven (o.a. VNO-NCW, ABN AMRO, Deloitte, Mn-Services, DSM) Overheid (Ministerie van Economische Zaken en Ministerie van Financiën) Hierdoor zijn de projecten van Jong Ondernemen tegen een laag tarief (of gratis) af te nemen.

Jong Ondernemen houdt in… een echt bedrijf starten binnen het curriculum: Brainstormen Marktonderzoek Ondernemingsplan schrijven –Wat (productkeuze) –Hoe (productie/inkoop en verkoop) –Doel (winst/omzet) Aandeelhouders zoeken Functies verdelen Plan uitvoeren (inkopen, marktbewerking, verkopen en administratie)

VMBO: de learning company Learning by doing: ondernemen met echte producten en echt geld Maximaal aandelenkapitaal: €500,00 (100 aandelen van €5,00) Leerlingen ontvangen loon (€0,10 bruto per uur) en betalen (loon)belasting Evenementen: marktdag en finale Virtueel kantoor

Havo/vwo: de junior company Learning by doing: ondernemen met echte producten en echt geld Maximaal aandelenkapitaal: €1000,00 (100 aandelen van €10,00) Vreemd vermogen (leverancierskrediet) Leerlingen ontvangen loon en betalen (loon)belasting Flexibel: volledig traject (160 uur) of als praktische opdracht (ondernemingsplan)

Toegevoegde waarde voor de school Leerlingen leren vaardigheden in een situatie die hen aanspreekt: samenwerken vergaderen notuleren presenteren netwerken onderhandelen

Wat biedt Jong Ondernemen uw school? Ondernemen in beschermde omgeving Overeenkomsten met KvK en Belastingdienst Rechtsbijstand en aansprakelijkheidsverzekering Zakelijke bankrekening bij ABN AMRO (Internetbankieren) Ondersteuning docent –VMBO: begeleiding door een coördinator van Jong Ondernemen –Havo/vwo: netwerk/studiebijeenkomsten voor docenten (kick-off en half-way meetings) –bij implementatie company door regiomanager Jong Ondernemen Handleiding voor docenten en werkboeken voor leerlingen

Wat wil Jong Ondernemen bereiken? Een ondernemende houding bij leerlingen: Doorzetten Creatief zijn Vanuit de markt denken Initiatief nemen Bewust risico’s nemen Innovatief zijn Resultaatgericht werken

Investering en deelname Bijdrage: VMBO €400,00 per learning company (6 tot 8 leerlingen) Havo/vwo €300,00 per junior company (6 tot 8 leerlingen). Bijdrage nog onder voorbehoud, definitieve bijdrage volgt zsm! Meedoen betekent: Commitment van de school (o.a. begeleiding, contract) Commitment van de leerlingen

Bedankt voor uw aandacht!