Toneel in de Renaissance

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Literaire ontwikkelingen in de 16de en 17de eeuw
Advertisements

Theater in de Griekse oudheid
Toneel in de Oudheid.
Ontstaan van het hof Anne Poolman Alexandra van der Wal
Een jeugdboek op de planken
Kennis maken Regels Wat gaan we doen? Meelezen elke keer
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
De Renaissance.
De renaissance 1.2.
Paragraaf 2.4 Griekse kunst.
Andere uitingen Cultuur middeleeuwen.
17de eeuw (1.3) Politieke rechten De Republiek was een Statenbond zonder sterk centraal gezag Dat leidde tot -moeizame besluitvorming (tijdrovend) -een.
Door Marit Mulder.
Hoofdstuk 3: Steden en Kathedralen,
Het Sonnet.
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Joods-christelijk wereldbeeld
Toneel in de Oudheid Tragedie.
GRIEKSE TRAGEDIE Ratna Werry
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Efeze Toen nu de zeven dagen nagenoeg om waren, zagen de Joden uit Asia hem (= Paulus) in de tempel, en brachten al het volk in opschudding.
18de eeuw Halverwege de 18de eeuw kwam de Verlichting (zie aantekeningen bij hoofdstuk 7 ) Vrijheidsrechten Verlichtingsfilosofen gingen uit van het idee.
Paragraaf 5.3 De macht van vorsten.
Griekse kunst 3.5A.
Middeleeuwen.
DE MIDDELEEUWSE STAD.
Het begin van het eigentijds theater
Aristoteles.
Nederlandse literatuur
Vanuit Gods drie-eenheid naar een nieuwe mensheid.
rondreizend volkstheater ± 1550 – 1650 ontstaan in Italië
Renaissance theater.
Jorinde Bosma Maura de Haan
Claire van Gulik Amber de Haan
Kunstenaarschap in de renaissance en barok
De tijd van regenten en vorsten
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
De geschiedenis van de geneeskunde
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
Theorie Podiumkunsten 1
Politieke partijen en stromingen tot 1940
2VMBO B/K Mens & maatschappij
Een Christelijke samenleving
Rond 1500 was Europa een standenmaatschappij
Renaissance en Opstand
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Theater.
Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15). Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15)
De Bijbel De bijbelles.
Mariken DIE WAERACHTIGE ENDE EEN SEER WONDERLIJCKE HISTORIE VAN MARIKEN VAN NIEUMEGHEN DIE MEER DAN SEVEN JAREN METTEN DUVEL WOENDE ENDE VERKEERDE.
Waarom bekeert Clovis zich tot christendom?
Spaans theater in de 17e eeuw enorm succes grootste uitstraling in 1 e helft 17e eeuw ong comedias zijn bewaard en zo’n autos sacramentales.
Ontdekkers en hervormers
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Hofcultuur 4. Verhalen aan het hof ARTHistory. Ars Poëtica Weinig vernieuwingen qua toneel. Tragedies volgens regels van Griekse filosoof Aristoteles:
Paragraaf 3.3 Het feodale stelsel
Paragraaf 4.4 Het ontstaan van machtige staten
Literatuurgeschiedenis cursus 8 p
16e en 17e eeuw (deel 1) Vwo 5 SCHM.
Lodewijk XIV muziek en dans
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
Drama in de middeleeuwen
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Transcript van de presentatie:

Toneel in de Renaissance

Rond 1485 beginnen Italiaanse machthebbers de productie van Antieke Romeinse en moderne imitaties te financieren Gevolg  er ontstond een groeiende vraag naar toneel stukken in het Italiaans

Giangiorgio Trissino Schreef één van de eerste belangrijkste stukken in de volkstaal Toneeltype: tragedie Verschenen: 1524 Titel: Sophonisba

Het neoklassieke ideaal voor toneel ontstond in Italië verspreidde zich over heel Europa maakt vooral in Frankrijk in de 17de eeuw een grote ontwikkeling door

Drie typen van spelen Tragedie Komedie Pastorale

Tragedie Hooggeplaatste personen gaan ten onder door menselijke misser of door toedoen van goden Eenheid van plaats, handeling en tijd Handelingen geloofwaardig Zuiverende werking op toeschouwers (catharsis)

Komedie Laat mensen uit het gewone volk zien en hun belevenissen

Pastorale Speelt zich af tussen herders Thema is de liefde

Het klassiek drama moest aan wetten voldoen: Wetten van Aristoteles Eenheid van plaats: één plaats Eenheid van tijd: binnen 24 uur Eenheid van handeling: één centrale gebeurtenis Verdeling in vijf bedrijven

Vijf bedrijven hield in: Expositie: vaak een lange monoloog die uiteenzet wat er eerder en elders gebeurd is Intrige: probleem wordt duidelijk Climax: spanning wordt opgevoerd Catastrofe: hoogtepunt binnen het verhaal Peripetie: ontknoping (goed of kwaad), vaak gepaard met een deus ex machina

Toneel aan de Italiaanse hoven Er werden prachtige reconstructies van Romeinse theaters gebouwd Tijdens de voorstellingen werden zogenaamde intermedii (tussenspelen) opgevoerd (muziek, kort komisch stuk, dans)

Teatro Olimpico (Vicenza, 1584)

Commedia Dell’Arte Naast het hoftoneel ontstond de Commedia dell’arte (16de eeuw) Vaste typen: Pantalone, Arlecchino, Colombine, Brighella Volkshumor in scène gezet Ontstaan uit het lagere volk

Pantalone, Arlecchino, Colmbine, Brighella

Commedia Dell’Arte Beroepsspelers Hoofdinhoud was vastgelegd Op dit scenario werd geïmproviseerd Vaak toespelingen op actuele gebeurtenissen

De uitvoeringen Werden sterk verbeterd doordat men op het podium gebruik maakte van technieken om diepte te suggereren. Zowel in de architectuur als in de beschildering werd van nieuwe technieken gebruik gemaakt In Italië verschenen verschillende handboeken over het gebruik van perspectief e.d.  verspreiding over Europa

Vaste schouwburgen De stukken van o.a. Shakespeare, Marlowe en Jonsons werden opgevoerd in vaste schouwburgen Spelers werden naar hun belangrijkheid betaald De groep spelers genoot bescherming van een vorst of edelman

Engeland Shakespeare zet de heersende traditie van het middeleeuwse wagenspel voort Natuurlijkheid is bij hem het sleutelwoord: het oproepen van een wereld door een juist gebruik van attributen, handgebaren, stem en bewegingen. De toeschouwer moet die wereld met zijn fantasie scheppen

Elders in Europa Begin 17de eeuw waren vooral het Engelse theater en het Spaanse theater van belang In de loop van de eeuw werd het accent verlegd naar Frankrijk: Corneille, Molière, Racine

In Nederland Duurt het vrij lang voordat de nieuwe toneelontwikkelingen doordringen Hier worden in de 16de eeuw voornamelijk al dan niet religieus getinte toneelstukken gespeeld, afgewisseld met kluchten Veel stukken worden geproduceerd door de Rederijkerskamers

De eerste vormen van klassiek drama in Nederland Pas in de 17de eeuw Joost van den Vondel: Gijsbrecht van Aemstel, Lucifer, Jephta P.C. Hooft: Gerard van Velzen

Schouwburgen In de loop der eeuwen zijn veel schouwburgen gebaseerd op het ontwerp van Teatro Farnese (vgl. de Leidse Schouwburg) De eerste Nederduytsche Academie nam het initiatief tot de oprichting van een openbare schouwburg in Leiden (1704)

Teatro Farnese (1618 te Parma)