Nieuw imago? Nieuw Publiek ? 10 maart 2008 Stadsarchief Publieksconcept en strategie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie doelstellingen
Advertisements

determinanten jeugd & overgewicht
Bevorderen van mentaal vermogen
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
DE gebeurtenissen quiz
Onze visie: Zie, slaat uw ogen op en beschouwt de velden
verenigings- communicatie
Demografische veranderingen op het platteland
Prins Bernhard Cultuur Fonds Limburg Hoe kunnen we elkaar versterken? Paul Geraets Presentatie d.d
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
40 jaar geschiedenis van het IPB met beelden van 1970 tot 2010.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 Enquête: Hoe 'social' ben jij online? MSN, Juni 2010.
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Presentatie BètaMentality
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Diversiteit Social Issue Diversiteit Business Issue Multicultureel Vakmanschap Hans van den Bergh MPA Gekleurde plafonds
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Grootschalige digitalisering voor Archiefbank Amsterdam Stadsarchief Ellen Fleurbaay presentatie voor PRISSMA, 9 februari 2009.
“Van Jong tot Oud voor Concurrentiekracht” SOL themamiddag over Leeftijdsbewust Personeelsbeleid Arnhem, 28 augustus 2008.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
Titus Titus op Kreta achtergelaten opzieners aanstellen uitkomen voor de gezonde leer 2.
Volkoren Wat (w)eet de consument?
1 Aanbevelingen Collectie Nl. in context Sectorinstituut Openbare Bibliotheken (SIOB)
Groot HUB’N BUB’N ZATERDAG 23 EN ZONDAG 24 JUNI 2012 FEEST 25 jaar.
bevolkingskrimp en beleid
In 2008 geven Jeroen en Els alles…
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Schaatsen. (wedstrijd schaatsen)
CityInMyPocket- studiedag 26 september CityInMyPocket “Kan dat in een vrouwensacoche?”
2012 Nieuwjaar: zondag 1 januari – Drie Koningen: vrijdag 6 januari.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Schagen 6 maart Wat is het probleem? Wat is de analyse? Wat is de oplossing?
Missie, visie, strategie & jaarplan
De Nieuwe SEXGEIN.NL Kalender 2002
Schitterende Organisaties®
TED ted BasisonderwijsVoortgezet Onderwijs Hoger Beroepsonderwijs Wetenschappelijk Onderwijs Kidsweek Junior in de Klas Groep 5,6 en 7 Oplage
Armoede treft 1 op 5 ouderen
Peiling 20-weken echo Resultaten landelijke enquête
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Identiteit en imago openbaar onderwijs
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Zin in relatie Heb jij zin in warme contacten?
40 jaar Jan de Bakkerschool
Algemene Ondernemersvaardigheden
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Kwaliteitsmonitor Dienstverlening Archieven 7 mei 2008 West-Vlaams Archievenplatform Brugge Rijksarchief - Afdeling Communicatie C. Burre & K. Van Honacker.
WAT IS MANTELZORG?.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marketing voor Starters GRONINGEN, 9 NOVEMBER 2011 Welkom! 1.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Transcript van de presentatie:

Nieuw imago? Nieuw Publiek ? 10 maart 2008 Stadsarchief Publieksconcept en strategie

Archieven zijn stoffig en saai

Bezoekersaantallen Fysieke bezoekers        (jan/feb) Webbezoekers  1982  1988  1992     (jan/feb)

Stadsarchief Amsterdam, een nieuw Archief  Nieuw gebouw  Nieuwe naam  Nieuwe huisstijl  Nieuwe producten  Nieuwe openingstijden  Nieuwe publieksbenadering

Vakliteratuur: publieksonderzoek  Van graven naar snuffelen en genieten 1.Naamsbekendheid van archiefwezen 50% lager dan van bibliotheken, bevolkingsregister of kadaster 2.28% van de bevolking van 28 jaar en ouder is potentiële gebruiker van archieven 3.Jaarbereik van archieven kan 125% stijgen door beter tegemoetkomen aan informatievragen, door cultuureducatie en cultuurtoerisme  Belangrijke les: nieuw publiek?: nieuwe producten

Kwalitatief publieksonderzoek  Diepte interviews, doel: inzicht in wensen en verwachtingen 25 interviews met mannen/vrouwen, oud/jong, hoog en laag opgeleid, autochtoon/allochtoon, te weten: - 8 vaste klanten: 3 wetenschappers, 4 amateur-diepgravers en 1 tentoonstellingsbezoeker - 17 potentiële klanten: culturele belangstelling en liefde voor de stad  Belangrijke les: nieuw publiek? nieuwe naam / imago

Kwantitatief publieksonderzoek  Enquête, doel: wat is beeld van Amsterdam en Amsterdammers en is er gedragsintentie om nieuw archief te bezoeken 1078 Amsterdammers, dagjesmensen en toeristen, vrienden van het archief en digitale nieuwsbrieflezers, 4 vragenlijsten: associatie, gedragsintentie, karaktereigenschappen en demografie  Belangrijke les: dagjesmensen en toeristen zullen gemakkelijker tot bezoek te verleiden zijn dan Amsterdammers

Tips van collega’s  Blijf dicht bij jezelf  Ga op zoek naar nieuwe doelgroepen, maar vergeet je oude klanten niet  Maak een cultuuromslag, maar zorg dat je medewerkers enthousiast blijven, zij zijn je belangrijkste ambassadeurs

Uitgangspunten campagne  Gewenst imago: Open kenniscentrum  Positionering richting: Amsterdam  Motto: blijf dicht bij jezelf, blijf archief

Koninklijke opening: archieven spreken

Opening voor alle Amsterdammers: archieven en Amsterdam

Mediacampagne: waar of niet? Archief!

Drie maal publieksonderzoek  September-oktober 2007: publiciteitsmiddelen en informatiemiddelen  Februari-maart 2008: openingstijden en producten  Juli-augustus 2008: waardering van dagjesmensen en toeristen

Publieksonderzoek - Imago  Typerend voor het Stadsarchief Amsterdam is….. Mooi gebouw22 % Open en toegankelijk21 % Klantvriendelijk7 % Veel informatie6 % ………  Typerend voor het Stadsarchief Amsterdam is: het lijkt niet op een archief, ontstoft.