Nieuw imago? Nieuw Publiek ? 10 maart 2008 Stadsarchief Publieksconcept en strategie
Archieven zijn stoffig en saai
Bezoekersaantallen Fysieke bezoekers (jan/feb) Webbezoekers 1982 1988 1992 (jan/feb)
Stadsarchief Amsterdam, een nieuw Archief Nieuw gebouw Nieuwe naam Nieuwe huisstijl Nieuwe producten Nieuwe openingstijden Nieuwe publieksbenadering
Vakliteratuur: publieksonderzoek Van graven naar snuffelen en genieten 1.Naamsbekendheid van archiefwezen 50% lager dan van bibliotheken, bevolkingsregister of kadaster 2.28% van de bevolking van 28 jaar en ouder is potentiële gebruiker van archieven 3.Jaarbereik van archieven kan 125% stijgen door beter tegemoetkomen aan informatievragen, door cultuureducatie en cultuurtoerisme Belangrijke les: nieuw publiek?: nieuwe producten
Kwalitatief publieksonderzoek Diepte interviews, doel: inzicht in wensen en verwachtingen 25 interviews met mannen/vrouwen, oud/jong, hoog en laag opgeleid, autochtoon/allochtoon, te weten: - 8 vaste klanten: 3 wetenschappers, 4 amateur-diepgravers en 1 tentoonstellingsbezoeker - 17 potentiële klanten: culturele belangstelling en liefde voor de stad Belangrijke les: nieuw publiek? nieuwe naam / imago
Kwantitatief publieksonderzoek Enquête, doel: wat is beeld van Amsterdam en Amsterdammers en is er gedragsintentie om nieuw archief te bezoeken 1078 Amsterdammers, dagjesmensen en toeristen, vrienden van het archief en digitale nieuwsbrieflezers, 4 vragenlijsten: associatie, gedragsintentie, karaktereigenschappen en demografie Belangrijke les: dagjesmensen en toeristen zullen gemakkelijker tot bezoek te verleiden zijn dan Amsterdammers
Tips van collega’s Blijf dicht bij jezelf Ga op zoek naar nieuwe doelgroepen, maar vergeet je oude klanten niet Maak een cultuuromslag, maar zorg dat je medewerkers enthousiast blijven, zij zijn je belangrijkste ambassadeurs
Uitgangspunten campagne Gewenst imago: Open kenniscentrum Positionering richting: Amsterdam Motto: blijf dicht bij jezelf, blijf archief
Koninklijke opening: archieven spreken
Opening voor alle Amsterdammers: archieven en Amsterdam
Mediacampagne: waar of niet? Archief!
Drie maal publieksonderzoek September-oktober 2007: publiciteitsmiddelen en informatiemiddelen Februari-maart 2008: openingstijden en producten Juli-augustus 2008: waardering van dagjesmensen en toeristen
Publieksonderzoek - Imago Typerend voor het Stadsarchief Amsterdam is….. Mooi gebouw22 % Open en toegankelijk21 % Klantvriendelijk7 % Veel informatie6 % ……… Typerend voor het Stadsarchief Amsterdam is: het lijkt niet op een archief, ontstoft.