Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Filosofie Op HAVO en VWO.
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
Nog 65 lesdagen…. Nog 65 lesdagen… verlangen om zo veel mogelijk tandenborstels te bezitten Harry verlangen om zo veel mogelijk tandenborstels te bezitten.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Presentatie A&O netwerk Arbeid & Organisatie van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen darwine.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
De Toekomst van Trotse Mensen
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
De mens is de maat van alle dingen
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Kunstmatige Intelligentie
Onderwijs en democatisch burgerschap
Wat is Ethiek? Les 1.
B Het goede ….(en het kwaad)
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Praat eens met een veteraan darwine.
DE KEUZE VAN MIJN PAD Inloggen Textos e imágenes © José Navarro V.
Wat is het goede om te doen?
Ethiek.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Particulier consult Groepsconsult Filosofiecursus Eigenwijsheid
Bestaan goed en kwaad En zo ja: hoe dan?
Ethiek en besturen.
Martha Nussbaum, Vanaf 1947 Het dogmatisme en het nihilisme voorbij… Het dogmatisme en het nihilisme gaan voorbij aan de menselijke ervaring.
Algemene Sociologie PA – B1
Volksuniversiteit Zwolle
Aanvaarding en tolerantie
Mens- en wereldbeelden van verklaringsmodellen van armoede en van samenlevingsmodellen. Peter De Burghgraeve 5 TSO.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Kwaad pedagogisch probleem hoofdstuk 6. BKw3eWsQ&feature=related BKw3eWsQ&feature=related.
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 2 kwartaal 3: verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid Corstin Dieterich L
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Rauw en troosten.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Het vermogen tot goed leven Marli Huijer Erasmus Universiteit Rotterdam/De Haagse Hogeschool.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
Ethische Visies.
Identiteit en Zelfregie
Neem de tijd…... Het is vandaag samedi 21 juillet 2018samedi 21 juillet 2018 en het is precies 18:38.
Emotie in fotografie.
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Transcript van de presentatie:

Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!

Narratieve ethiek: Martha Nussbaum (1947) 1986 2001 2011

Wat is een goed leven? Deugdethiek als inspiratiebron Narratieve ethiek samenhang rationaliteit emoties Het belang van kunst Politiek

Niet: wat is een juist leven? Maar: wat is een goed leven?

Terug naar de klassieken Socrates: Ken uzelf! Plato: Het goede bestaat. Aristoteles: een gelukt leven. http://youtu.be/hRx7fdbxNPI

Aristoteles Het leven is niet volmaakt Niet alle het goede is verenigbaar Niet abstract maar concreet: in situatie Universele praktische kennis is onmogelijk Emoties, maar met mate Oncontroleerbare lot Broosheid = uniek en schoon

Deugdzaam Juiste emotionele ontwikkeling Mogelijkheid tot liefde Gemoedstoestand en karakter Geen definitieve oplossing

Narratieve ethiek samenhang rationaliteit emoties

Narratieve autonomie: Je bent wat een verhaal dat je vertelt

Verhalen Vormen mens tot moreel persoon Verhalen: verhoogd begrip Grensverleggende moraal Verhalen geven eenheid http://youtu.be/PCyFyjEcFB4?t=1m50s tot 4.56

Narratieve ethiek is niet fragmentarisch Een handeling staat niet los van zijn betekenis: het verhaal & de sociale rollen

Moraal: Verbonden aan context

Een doorlopend verhaal Ik vandaag = ik over 20 jaar

Moraal is sociaal: Je verhaal wordt beoordeeld door anderen Begrijpen zij jou als rechtvaardig en goed? Moraal is nooit af…

Broosheid van het goede Niet tot elkaar reduceerbare unieke delen van geluk

Reflectie Socrates: ‘een niet onderzocht leven is niet de moeite waard om geleefd te worden.’

Kritiek op onderwijs Onderwijs in dienst van economie In plaats van in dienst van democratie Oplossing: Socratische pedagogiek Plus: mededogen leren

Onderwijs: autonome mensen met mededogen Is mijn leven wel onderzocht in relatie met het goede leven? Kritisch en zelfstandig denken. Boek kritisch lezen. Verschillen zijn goed. Rousseau 1712-1778

Mededogen i.t.t. walging Projectie tegen eigen schaamte. Angst voor besmetting.

Moderne ethiek is te rationeel

Emoties maken deel uit van oordeelsvermogen - achter elke emotie zit een oordeel - ‘Dat mag jij niet doen!’

Verdriet vertelt je waar je om geeft

KUNST

Ethiek gaat om verstaan grieks  epistánai  ’blijven staan om te bekijken’

http://youtu.be/PCyFyjEcFB4?t=11m8s Beter inleven Ook in de vreemdeling! Oorzaak en diepte leed verbreding morele horizon verkenning morele horizon

Noodlot: Het goede is niet altijd te vangen.

Het goede? Ruimte voor tragische dilemma’s! Slecht Slecht

Wijzelf zijn ook tragisch (Blind door emoties)

Politiek

Besef gemeenschappelijke risico’s en kwetsbaarheid Politiek doel: kwetsbare mensen beschermen

Vooruitgang is niet meetbaar in BNP BNP leidt niet automatisch tot verbetering levenskwaliteit India

Mogelijkheden-benadering capability approach Armoede = verstoken zijn van mogelijkheden

Wat kan elke persoon Doen Zijn ??? Worden?

Mogelijkheden theorie Ieder mens geboren als kwetsbaar wezen met mogelijkheden. Anderen zijn van cruciaal belang in ontwikkeling. Samenleving schept randvoorwaarden.

10 essentiële mogelijkheden - Leven - Lichamelijke gezondheid Lichamelijke onschendbaarheid Verbeeldingskracht Gevoelens Praktische rede Sociale banden: mededoge + empathie Leven met andere soorten Lachen spelen Controle over omgeving

Huishoudelijke mededelingen 2 april Frans de Waal 9 april G.E. Moore Essay Dank voor het aanmelden! Inleveren voor 30 april…

Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Tot ziens!