KICK S. CATEGORISATIE VAN KICKS Kick  overal aanwezig  elke dag  speldenprikje  molenslag  vernietigend of helend  gezocht zijn of onverwacht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Middelengebruik bij personen met een beperking
Advertisements

Zin in het leven, een leven vol zin
Relaties en seksualiteit
Een bericht speciaal voor jouw m’n
presentatie NPV 10 oktober 2012
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Knallende ruzie
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Levensvragen Over geluk…..
Het leven.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Het is precies 19:06.
Even verpozen en genieten... met muziek.
Angststoornis.
Dierenwereld door Jeanne en leo door Jeanne en leo.
Opvoeden van drukke kinderen
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Arbeidsvreugde voor iedereen
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Mindfulness.
Volksuniversiteit Zwolle
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Fitheid en gezondheid.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Reclame Masters | Ik en reclame!
“En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt!”
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Ontwikkeling van het jonge kind
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
De kracht van positief opvoeden
Rauw en troosten.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Workshop Vlaggensysteem
WINTERSE GEDACHTEN.
Gebrokenheid onder jongeren
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

KICK S

CATEGORISATIE VAN KICKS Kick  overal aanwezig  elke dag  speldenprikje  molenslag  vernietigend of helend  gezocht zijn of onverwacht

Invalshoeken 1.Biologisch standpunt  fysieke kicks:  opgewekt wanneer men lijfelijk participeert aan een gebeurtenis die bijzonder opwindend of beangstigend is.  Cognitieve kicks:  men staat buiten de situatie en kijkt als het ware in binnen:bv live bokswedstrijd, voyeurisme,horrorfilm het lezen van 'artikels' in schoonheidsmagazines

2.Dieptekick Opgewekt : bv:lezen van een ontroerend gedicht, terugzien goede vriend na lange tijd, het maken van een schilderij, Gevoel = meer dan het gevoel alleen. Er is betekenis die het gevoel opwekt  er is zin. =>kick is meer dan de kick

3. Lege kicks artificieel opgewekt: 'methodes' die men toepast op het lichamelijk of geestelijk systeem zodat er emoties losgeweekt worden niet veroorzaakt door iets van buitenaf dat een dieper liggende betekenis in zich draagt, = gevoel ervaren waaraan geen betekenis verbonden is; =gevoel dat op zich staat. Bv.: Drugs

OPMERKING : Dieptekicks =grensverleggende kicks onschuldig: ervaart schok, geëmotioneerd bv.: optreden,verliefdheid, humor; geen schadelijke gevolgen voor zichzelf of omgeving men voelt zich anders dan normaal, treedt even uit 'de sleur' van het leven verlegt de grens: leven wordt groter en mooier verlegt eigen grenzen. Elke dag: grensverleggende kicks, gezonde gevoeligheid voor te ontwikkelen. Lege kicks =grensoverschrijdende kicks bv.:drugs,aan 160 km/u rondrijden Schadelijk voor zichzelf en zijn omgeving nemen van risico's die niet verantwoord zijn.. men doet het voor het risico zelf, voor de kick men verlegt de grenzen niet, men breekt ze

TYPES KICKS Drugs hallucinogeen, oppeppend,narcotisch =>zelf gezocht en opgewekt Kicksporten: Bungeejumping, parachutespringen, base- jumping, bergbeklimmen, overlevingstocht, =>zelf gezocht en opgewekt meer om de kick dan om de sport. grenzen verleggen, buiten zichzelf treden. iets meemaken dat niet bestaat in dagelijkse werkelijkheid.

Afstotelijkheid als kick: 'trucs' om mensen schrik aan te jagen bv.:de horrorfilm: kick =de schrik= korte moment dat men zich een bult schrikt.  soft horror. bv.: sadistische manier waarop iemand vermoord wordt, verminkte lijken, degoutante close-ups, veel bloed en etter, … Schoonheid als kick: schoonheid wekt gevoelens op bij mensen Seksuele gemeenschap als kick: seksualiteit losgemaakt van zijn diepere betekenis en verlaagd tot een manier om te kicken.

Socio-psychologische verklaringen voor kicks 1.SOCIOLOGISCHE VERKLARINGEN a.Onze maatschappij is te veilig b.Het milieu, sociale druk c.Individualisme en postmoderniteit d.Media e.Frustraties f.Gezin en sociale factoren g.Het niet kunnen omgaan met de dood h.Het niet kunnen omgaan met de tijd

a. Onze maatschappij is te veilig wetenschap en de techniek:  wereld wordt alsmaar veiliger. Sommige: voelen zich daar goed bij, anderen :vinden het behoorlijk saai  maatschappij te betuttelend zoeken heil in het extreme risico: 200 per uur over de autosnelweg scheuren, aan een elastiekje van een brug springen

b. Het milieu, sociale druk Bv.:roken omdat vrienden roken en hen ertoe aangespoord hebben. Vooral als men 'flauw' en 'laf' genoemd wordt =sociaal aanzien  vooral voor de jongste en mannelijke adolescenten belangrijk. Of men dan ook echt van die kick geniet en die echt 'nodig' heeft, is natuurlijk een andere zaak.

c.Individualisme en postmoderniteit Iedereen zoekt zelf en voor zichzelf wat waar en zinvol is. verdraagzaamheid: doen wat men wil, zolang niemand anders daar schade van ondervindt. bv.:seksualiteitsmoraal,zelfbeschikking betwisten van alle waarden die nog 'ouderwets' zijn=>twijfel op vlak van waarden. flirten met grenzen  opstandigheid tegen de resten van de oude maatschappij,  uit radeloosheid idee en de wil alles te kunnen controleren

d. Media Reclame: gelukkig zijn = kopen Kicks passen perfect in de consumptiecultuur: ze zijn stuk voor stuk betaalbaar televisie =verheft de oppervlakkigheid tot een ideaal –Bv. de sensatielust. Big Brother,Temptation Island

e.Frustraties overspannenheid en faalangst : 'om iemand te zijn, moet je iets kunnen.' ontgoocheling en ontmoediging de vertwijfeling op vlak van waarden allochtone jongeren  discriminatie en allerlei vormen van uitsluiting  De kick =ideale manier om frustraties, stress en angst af te reageren;

f.Gezin en sociale factoren band adolescent –ouders rol van de leeftijdsgenoten rol familie

g. Het niet kunnen omgaan met de dood postmodern taboe over de dood : bv. geneeskunde volop profiteren vlug en intens: dood kan heel onverwacht komen. De kick = enorme concentratie van leven in één moment  manier om alles uit het leven te halen  zo opgaan in ene moment dat men deprimerende gedachte aan de dood even kwijt raakt.

h. Het niet kunnen omgaan met de tijd Maatschappij:gaat als een trein vooruit geen diepgang  gevoel dat alles aan zich ontsnapt =>Verdovingsmiddelen =vluchtweg  *ontspannend *doet elk besef van de verder tikkende tijd verliezen. sensatievolle kick: intense samenballing van gevoelens =>besef dat men hier is, dat men er nu is.

2.PSYCHOLOGISCHE VERKLARINGEN a.Puberteit b.De gepijnigde ziel c.Het verlangen naar religiositeit

a. Puberteit : sterke ontdekkingsdrang zoeken naar wegen om de eigenheid te ontdekken of te affirmeren zelfstandig op zoek te gaan naar een eigen identiteit=moeizaam proces  aanvaard,gewaardeerd worden door groep  zich onderscheiden van de groep

b.De gepijnigde ziel Kicks worden hoofdzakelijk gezocht om problemen te vergeten overbeschermende houding van ouders tegenover hun kinderen  worstelen met problemen Verwennen: dikwijls net de jongeren die 'nooit iets tekort gehad hebben' die zich wenden tot druggebruik, joyriding, vandalisme

c.Het verlangen naar religiositeit de mens verlangt niet zozeer naar het gelukkig- zijn op zichzelf, maar naar een reden om gelukkig te zijn kan niet oprecht gelukkig zijn als men de reden daartoe niet heeft gevoel op te wekken dat ze wel gelukkig zijn.  drugs, alcohol, ongebonden seks, … =>kick = deel van het verdringingsmechanisme het helpt het gevoel dat men iets mist in het leven te verhullen.

3.BIOLOGISCHE VERKLARINGEN a. MAO:= mono-amine-oxidase  weinig MAO in het bloed: veel meer behoefte aan nemen risico's  heel veel MAO: durven haast niets b. genen:kick zoeken of blijven zoeken = gedeeltelijk biologisch bepaald. Ook het geslacht kan een verschil maken c. toevalsfactor